Premium

Eerste Test Suzuki GSX-S950

Suzuki en getallen, het is wat. Een 1.037cc-sterke allroad ging jaren door het leven als V-Strom 1.000, tot deze werd opgevolgd door de V-Strom 1.050 met… 1.037cc. Een ander voorbeeld is deze GSX-S950, die dan weer 1.000cc heeft. Klinkt allemaal wat onlogisch, maar het eindresultaat is dat zeker niet.

Voor we dieper ingaan op de materie is er nog een getal dat we u niet mogen onthouden: 4.100. Dat is het aantal euro’s dat de 950 goedkoper is dan zijn grote broertje (en overduidelijke inspiratiebron), de GSX-S1000. Van diezelfde duizend heeft deze Soes ook het (inmiddels bekende K5-)blok, maar dan iets gecastreerd tot 70kW. Daarmee vormt deze 950 een perfecte basis voor een A2-motor. Deel het vermogen namelijk door twee en je komt uit op het (maximale) aantal pk’s dat je met zo’n rijbewijs mag rijden.
Het verschil tussen de 950 en 1.000 is bijna niet te zien, maar ze zijn er wel degelijk. Bijvoorbeeld de Tokico-remklauwen, die zijn in de plaats gekomen voor de Brembo-klauwen van de duizend. Verder is de voorvork op de 950 niet instelbaar, bij z’n grote broer wel. Het stuur is eveneens anders en bij de 950 ontbreekt het ook aan rijmodi. Tractiecontrole is er wel, maar dan met drie standen in plaats van vijf. En ook de quickshifter is verdwenen, net als 56 pk en 10 Nm. Daarmee is ‘ie dus beduidend minder sterk dan zijn voorganger, de GSX-S750. Maar met de 950 gaat Suzuki voor een voller middengebied ten koste van het klassieke vier-in-lijn-eindschot.

Hoog tijd om de Soes bij de hoorns te vatten. Meteen blijkt dat de vierpitter een echte opstappen-en-wegwezen motorfiets is, maar weet ‘ie verder ook te overtuigen? Lees alles over de nieuwe GSX-S950 in MotoPlus 22/2021. Elke twee weken het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen automatisch op de mat? Klik dan hier

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws