Rij-impressie Harley-Davidson XR1200
Op zijn oude dag heeft Harley Davidson zijn Sportster nog een keer naar de sportschool gestuurd: de 91 pk van de XR1200 zijn het overtuigende resultaat van een goed fitnessprogramma, dat samen met een sportief uitgevallen rijwielgedeelte voor een verrassing zorgt.Het is niet die smalle lijn tussen waanzin en genialiteit die dirttrackrijders onderscheidt van de anderen, maar eerder een combinatie van beide. Wie met 100 pk of meer zijn rondjes draait op gladde ovale pistes, moet wel een buitengewoon goede coureur zijn en wie met 160 kilometer per uur zonder remmen keiharde slipstreamgevechten aangaat moet toch op zijn minst een beetje gek zijn. Het is een sport die net zo typerend is voor de USA als bij voorbeeld rodeo of nascar-racesIn plaats van moderne machines met alle beschikbare technische snufjes wordt in die dirttrack-races al sinds mensenheugenis een luchtgekoelde stoterstangen-V2 met tweekleps cilinderkoppen ingezet, die blijkbaar over de juiste eigenschappen voor snelle rondes op zwaar terrein beschikt. We hebben het hier over de legendarische Harley Davidson XR750-racer die speciaal voor deze sport wordt gebouwd. Tot op heden heeft Harley slechts een paar halfslachtige pogingen gedaan om de uitstraling van deze XR750 over te brengen op een wegmachine. Tot op heden dus, want nu komt men dus met de XR1200, een opwindend vormgegeven Sportster. Uiterlijk heeft hij veel weg van de dirttracker en ook technisch werd hij behoorlijk opgeschroefd ten opzichte van die Sportsters. Het blok is bijna onherkenbaar qua karakter. Een V2-hart vormt – zoals bij alle Harley’s – het middelpunt van het gebeuren. Het brengt met zijn 91 pk ruim 20 pk meer op de weg dan de Sportster 1200, waarvan hij afstamt. Dat het blok zo’n vermogen aan kan, hebben de even sterke Buells al bewezen. Hoewel dit XR-blok dus niet 1 op 1 uit een Buell komt, maar daar wel enkele componenten van heeft meegekregen.Vanaf iets boven stationair wil de twin er meteen al krachtig vandoor. Hij schudt daarbij nog wel een beetje, maar trekt er dan wel zonder morren direct flink van leer. Een dergelijk krachtige polsslag kan ook alleen maar van een Harley komen. De werkelijke kracht van de XR1200 ligt vooral in het middengebied, maar zelfs bij hoge toeren (tot aan de begrenzer bij 7.000 tpm) trekt hij goed door. Wie vanaf een Japanse viercilinder komt zal misschien niet erg onder de indruk zijn van deze HD, maar voor Sportsterrijders is het een openbaring: in een poep en een zucht geeft de kleine digitale teller 200 km/uur aan, om dan wel tamelijk grof in de strak afgestelde begrenzer terecht te komen.Afgezien van de hoge topsnelheid bepaalt vooral de gelijkmatige krachtopbouw de charme van de XR1200. Dit blok heeft er gewoon zin in. Het maakt niet zoveel uit waar de naald van je snelheidsmeter zich op dat moment bevindt, de aandrijving van de Harley geeft met zijn lekkere geluid in alle geledingen een goed gevoel. Van een afstandje produceert de XR wel een behoorlijk volume, maar is toch in verhouding redelijk beschaafd. In tegenstelling tot bij sommige Harleys met meer inhoud zijn er geen trucs uitgehaald met kleppen in de uitlaat: beide uitlaten zijn ononderbroken in actie. Erg effectief functioneert de rubberen ophanging van het blok. Het is frappant hoe het schudden bij stilstand bij toenemende snelheid verandert in een aangenaam trillende massage. Wel voel je wat trillingen in de voetsteunen en handgrepen en in de strak gemonteerde spiegels zie je niet zozeer de andere verkeersdeelnemers als wel je eigen armen glashelder in beeld.Het is geweldig hoe de XR ondanks de enorme draaiende inwendige massa oppakt. Van lastwisselreacties is ook totaal niets te merken. Daarbij helpt ongetwijfeld de riemaandrijving, die zo goed als zonder speling zijn werk doet. Schakelen doet hij met een beschaafd klakgeluid, maar je moet wel wat druk op het schakelpedaal uitoefenen. De koppeling gaat ook behoorlijk zwaar. Motorisch gezien is de gang naar de sportstudio dus een goed idee geweest en blijkbaar wilde Harley ook met het rijwielgedeelte geen half werk leveren. Kijk maar eens naar de stevige gegoten aluminium achterbrug en de upside-down voorvork met 43 millimeter dikke poten. Je moet ook al snel erkennen dat de XR1200 de slapte in het frame van eerdere modellen nu ver achter zich gelaten heeft: ook volgas gaat hij naadloos over sporen in de weg zonder dat je honderd meter verder nog zit na te swingen.De wegligging is dus dik in orde, wel moet je in rechterbochten uitkijken dat je de uitlaatbochten niet tegen de grond rijdt. In linker bochten gaat het een stuk beter: daar is de grondspeling duidelijk beter.Om de vering echt sportief af te stellen gingen de ontwerpers echter iets te ver. Af en toe moet je dus wat klappen van de niet instelbare voorvork incasseren en ook de achterschokbrekers hebben soms moeite om het achterwiel op de weg te houden.Wat betreft remmen geeft de XR1200 dan weer geen duimbreed toe, vooral de Nissin voorremmen pakken goed uit. De werking is niet alleen voor een Harley, maar ook in het algemeen ronduit verrassend. Waarbij het gevoel wel een beetje ten koste gaat van het glasharde drukpunt.Ondanks alle bodybuildingtrekjes is de XR1200 nog steeds geen pure racer, de aanwezige dirttrack-genen veranderen daar niets aan. Een vonkensproeiende, hellingshoektartende en wheelietrekkende fiets is de XR1200 nog steeds niet, maar je kunt er wel heerlijk mee over een bochtige weg dansen, zonder dat je iets merkt van het hoge gewicht van rond de 270 kilo met volle tank en zonder dat het enige moeite kost.In de roes van het lekkere V-twin-ritme vergeet je al snel kleine irritaties zoals de grove Amerikaanse afwerking, het teveel aan plastic prularia, het te dun uitgevallen zadel of de steeds opklappende voetsteunen. Dat valt namelijk toch in het niet bij het heerlijke rijgevoel, de spirit, de uitstraling en het prachtige design. Bovendien is er geen enkele Harley met zo’n goede prijs-kwaliteitverhouding![Kleine Kasten unten auf Titelseite]+ Motor: karakter en krachtRemmen: zeer effectiefHandelbaarheid: neutraal-Hellinghoek: beperkt, vooral rechtsGewicht: met droog 260 kilo erg zwaar!Design: waarom moesten we zolang wachten?Rijden: ze kunnen het dus wel!TECHNISCHE GEGEVENS HARLEY-DAVIDSON XR1200MOTOR: luchtgekoelde tweecilinder-viertakt 45º V-motor, vier onderliggende tandwielaangedreven nokkenassen, twee kleppen per cilinder, stoterstangen en tuimelaars, drysump smering, benzine-injectie, ongeregelde katalysator, 357 watt dynamo, accu 12V/12 Ah, kabelbediende natte meerplaats koppeling, vijf versnellingen, tandriem (28:68).Boring x slag: 88,9 x 96,9 mmCilinderinhoud 1.202 ccCompressie 10,0 : 1Max. vermogen 67,0 kW (91 pk) bij 7.000 tpmMax. koppel 100 Nm bij 3.700 tpmRIJWIELGEDEELTE: stalen dubbel wiegframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met twee schokbrekers, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 292 mm, vierzuiger-remklauwen, enkele schijfrem achter Ø 260 mm, enkelzuiger-remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 18; 5.50 x 17Bandenmaat 120/70ZR18; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN: wielbasis 1.515 mm, balhoofdhoek 60,7º, naloop 130 mm, veerweg v/a 125/89 mm, zithoogte 742 mm, drooggewicht 260 kg, max. belading 179 kg, tankinhoud/reserve 13,3/1,9 liter.Garantie twee jaarService-intervallen 7.500 kmKleuren oranje, zwart en zilverPrijs NL € 12.895,- / B € 11.395,- INFO Harley-Davidson Benelux, www.harley-davidson.nl of www.harley-davidson.be[BU MRD 9 Seite 17]Nieuwe stijl, nieuwe extra’s: de dubbele uitlaat is van voor naar achter met RVS bekleed.Onder de tank zit het oliereservoir met verzonken sluitdop.Een vette aluminium swingarm met stereo-schokbrekers zorgt voor de achtervering.[BU MRD 9 Seite 18]Sportieve genen: de luchtgekoelde twin levert meer dan 90 pk, mede dankzij de Fallstrom Benzine-injectie. Het maakt de XR1200 de krachtigste van alle Sportsters.