Vergelijkingstest Yamaha Tracer 7GT – Suzuki V-Strom 650XT – CF Moto 650MT
De beste manier om van de vrijheid te genieten? Als het aan dit trio ligt, kan dat ook op een meer minimalistische manier. Deze lichte crossovers uit Japan en China hebben slechts het hoognodige aan boord. Perfect om achter de zon aan te reizen.
In dit geval betekent dat simpelweg een levendige tweecilinder, een beetje windbescherming en voldoende bagageruimte in plaats van high-end elektronica, een navigatiesysteem en een motor met meer vermogen dan je kunt gebruiken. Zo benaderen de Yamaha Tracer 7GT, Suzuki V-Strom 650XT en CF Moto 650MT het reisthema althans. De Tracer is met zijn CP2-blok goed voor 77 pk en daarmee de sterkste van het trio. Je ziet het niet, maar de zithouding verraadt dat er in de Tracer een vleugje Naked-DNA verschuilt zit. De sportieve houding, dicht op het voorwiel met de voeten naar achteren, stamt duidelijk van de MT-07, maar voor het betere toergevoel kreeg de paralleltwin een ruitje, aangenaam comfortzadel en bagagemogelijkheden. Suzuki’s V-Strom 650XT moet het met vijf paarden minder dan de Tracer doen, maar dat hoeft geen nadeel te zijn. Zo boekt de V-twin op het gebied van windbescherming en ergonomie een klein beetje winst ten opzichte van zijn Japanse concullega. Met 62 pk blijft de Chinese CF Moto toch wel duidelijk achter bij het Japanse duo, en met 235 kilo is ‘ie bovendien ook de zwaarste. Wel is ‘ie stabiel rechtdoor en biedt hij als enige deelnemer dankzij de ruime Shad-koffers ruimte voor het opbergen van een integraalhelm.
Tijd om de tweecilinders tot leven te roepen en de zon achterna te rijden. Wat zijn de sterke- en zwakke punten van de deelnemers? En welke toont zich onder de streep als de beste allrounder van het stel? Lees het in MotoPlus 22/2021!