+ Plus

Mailfeedback

NUTTELOZE ACCESSOIRESWie zit er nu op de ‘helmetdress’ te wachten? Je kunt de krant niet openslaan of er staat wel weer een volkomen nutteloos accessoire in om de kassa’s van de verkopers te doen rinkelen. Vorige week las ik nog iets over een ‘weggooi-alcoholtester’ van € 2,50 om zelf te testen of je al genoeg hebt gehad of dat er nog wat bij moet. En nu lees ik in het Dagblad van het Noorden weer iest over de ‘helmetdress’. Heb je net omwille van je eigen veiligheid voor goed geld een lekker zittende en goed passende motorhelm van een gerenommeerd merk met een aerodynamische vorm en een strak design aangeschaft, willen ze je weer een helmetdress aansmeren. Wat moet je daar nou mee als zelfrespecterend motorrijder? Hoe zit het met geflodder en herrie op je kop als je een beetje tempo maakt? Hoe blijft dat geval vastzitten? Waait hij niet voor je vizier (veiligheid!)? En wat blijft er van de ventilatie over? Kortom welke serieuze motorrijder zit daar nou op te wachten!Wolter Bekkema[[Zeitung-artikel abbilden]] BRIDGESTONE BATTLEWINGVerwarring tussen de Trailwing en BattlewingIn MotoPlus 5, in de test van de nieuwe BMW F800GS, wordt gesproken over de Bridgestone Trailwing als gebruikte band. Maar dit klopt niet, de F800GS staat op de nieuwere, betere Bridgestone Battlewing banden. Diezelfde vergissing stond ook al enkele nummers eerder te lezen in Motoplus.Peter van VelzenJe hebt helemaal gelijk: de voor all-roads bedoelde Battlewing is de opvolger van de alom bekende Trailwing. De Battlewing zit inderdaad standaard op de nieuwe BMW”s. In principe is de Trailwing ook niet meer verkrijgbaar, maar – om de verwarring dus compleet te maken – er worden nog wel steeds nieuwe motoren afgeleverd op de Trailwing-banden. Zoals bijvoorbeeld de Suzuki V-Stroms. De Trailwings worden dus nog wel aan de motorfabrieken geleverd voor eerste montage op nieuwe motorfietsen en je kunt ze bij de motorzaken in de showrooms dus nog wel volop tegenkomen, maar als vervangingsband zijn ze niet meer leverbaar.[[BU, bild mitgeliefert, den besten gebrauchen]]De ‘oude’ Bridgestone Trailwing naast de nieuwe Battlewing (links).PERFECT RIJDENGaan jullie ook cursussen organiseren?Allereerst mijn complimenten voor jullie fantastische motorblad welke ik iedere keer met veel plezier lees. Ik heb ook met veel plezier en interesse de serie gelezen over het ‘Perfect rijden’, zoals jullie die eind vorig jaar publiceerden. Daar stonden veel leuke wetenswaardigheden in en bij mij rees de vraag: “Gaat MotoPlus dit ook in de praktijk brengen?” Met andere woorden, gaan jullie deze artikelenreeks ook omzetten in een praktijktraining voor jullie abonnee’s? Ik denk dat je daarvoor best veel animo zal bestaan, zeker als de prijs op een acceptabel niveau blijft. Als het inderdaad in de praktijk om gezet gaat worden wil ik er zeker aan meedoen!Marco van de VeldeWe hebben de afgelopen maanden enorm veel positieve reacties gekregen op de Perfect-rijden-serie, zoals die vanaf nr. 20/2007 t/m nr. 1/2008 in ons blad stond. En inderdaad hebben we zelf ook al gedacht aan het in de praktijk brengen van deze nuttige informatie middels een goede cursus. We hopen je daar eind dit jaar meer over te kunnen vertellen.[[bild aus motoPlus 23 seite 47 unten]]WC-EENDHoe handig zo’n fles kan zijn!Bij de column van Eric Bulsink in MotoPlus 06 staat een fles WC-eend afgebeeld. Wist je dat deze fles door de speciale vorm het een ideaal hulpmiddel is om accu’s mee bij te vullen? Wel eerst even heel goed schoonspoelen, voordat je de WC-eend-fles afvult met accuwater!Joop van de Laar[[wenn platz: hier das Bild aus MP 5 seite 5 warmdraaien die WC-ente]]LENGTE GP-RACESDe GP-races worden steeds korterMet verbazing en stijgende verontwaardiging heb ik kennisgenomen van de tijdsduur van de MotoGP-races van afgelopen weekend. De wedstrijd duurde nog maar 42 minuten. En dit is een trend die zich, naar mijn mening, al enkele jareren geleden heeft ingezet: de races worden steeds korter en de toegangskaarten worden alsmaar duurder.Ik zou de mensen die de regels bepalen eens willen vragen om na te denken over langere races. Waarom doen ze het in de wegrace niet net zoals in de motorcross en rijdt men altijd een vaste tijd. Dat elke race dus bijvoorbeeld één uur en twee ronden duurt. Als je de daarbij optredende technische problemen (denk aan bandenslijtage en benzineverbruik) in ogenschouw neemt, dan zullen deze langere races de technici ook were dwingen tot het vinden van goede oplossingen voor deze problemen en daar zullen uiteindelijk ook de gewone wegmotoren van profiteren.Jo Simons[[Bild aus MotoPlus 7 seite 94 oben]]MOTORONGEVALLENHand in eigen boezem stekenAls beginnend motorrijder lees ik regelmatig artikelen in dit blad waar toch wel een soort haat richting de automobilist van uit gaat. Het is niet te hopen dat MotoPlus daarmee naar het niveau van de fietsersbond afzakt! Het zou altijd weer de automobilist zijn, die de ongelukken veroorzaakt. En natuurlijk, er zitten hufters bij (en in de beurt van de winkelcentra vooral hufteressen)! Maar er zijn er ook motorrijders die zich vaak ten onrechte bikers noemen. Zij rijden gewoon vaak te hard en vergeten één ding: doordat zij te hard rijden zijn ze op het ene moment nog een potloodstipje in de spiegel van de automobilist (en van een zich wel aan de snelheid houdende biker), maar de volgende seconde zit zo’n snelheidsmaniak al naast de auto! Dit leidt niet zelden tot een schrikreactie van de automobilist!Automobilisten en motorrijders zouden veel meer de handen ineen moeten slaan, want uiteindelijk hebben we wel dezelfde vijand: onze wetgever. Deze heeft bijvoorbeeld bedacht dat fietsers in binnensteden voorrang hebben (bijvoorbeeld in Leeuwarden). En dat terwijl wij als automobilist en motorrijders juist de fietspaden betalen middels onze wegenbelasting!Ook vind ik dat we net als bij onze zuiderburen met twee jaar het rijbewijs B op zak ook op een 125cc’tje moeten kunnen stappen, want dat geeft volgens mij veel meer verkeersinzicht. En meer inzicht betekent minder ongelukken en bovendien veroorzaakt een motorfiets minder file’s en is hij zuiniger met brandstof, dus milieuvriendelijker! Hoeveel voordeel moeten we nog opnoemen, voordat dat dit eindelijk eens doordringt bij de overheid?Ed PrinsDOWNLOADEN ROUTESAls de GPS-routes niet willen openenSinds enige tijd heb ik ook een garmin GPS-apparaat en nu heb ik onlangs geprobeerd een leuke Roadbook-tour van MotoPlus via www.motorplus.nl te downloaden. Dat downloaden lukt nog wel, maar ik krijg de routes vervolgens niet geopend op mijn pc. Ik heb het al een aantal keren opnieuw gedaan, maar het lijkt me niet te lukken. Weat doe ik verkeerd?Frans JanssenGPS-navigatie is schitterend speelgoed, zolang het werkt. En doordat er inmiddels allerlei verschillende versies en updates in omloop zijn voor de programmatuur, is het niet zo dat je elke willekeurige route zo via internet kunt downloaden en dan narijden via je eigen GPS.Het niet kunnen openen van de route ligt waarschijnlijk aan een update die je zelf via www.garmin.com kunt ophalen. Het gaat dan dus niet over de verzie van Mapsource (van het kaartmateriaal), maar een update van de software op de pc. De nieuwe MotoPlus-route’s hebben al de extensie .gdb3, terwijl jij waarschijnlijk nog werkt met gdb.2. En je kunt met versie 3 dus wel route’s van versie 2 openen, maar met versie 2 kun je geen route in versie 3 route openen op je pc. Dus wat te doen: even naar www.garmin.com surfen, dan naar update’s en daar de laatste versie Mapsource (van begin december 2007) downloaden en installeren op de pc. Nogmaals deze versie zegt niets over het kaartmateriaal zelf, maar enkel over de besturing van het kaartmateriaal. Als je nu zelf een route aanmaakt, zul je zien dat hij ook als .gdb3 wordt opgeslagen, wat ook te zien is in het klapscherm onderin. En alks je dus deze versie op je pc hebt staan, kun je weer alle MotoPlus-routes downloaden en openen. Tja, het leven wordt er niet makkelijker op met al die mooie apparaten, zullen we maar zeggen![[bild: MotoPlus 21 seite 18 linksunten, garmin GPS]]MOTORRIJSCHOLENOver de manier van rijles geven.Graag wil ik reageren op de Column van Mirte van Dijk (‘Op weg naar het rijbewijs’), zoals deze in MotoPlus 4 stond. Toen ik dat artikel aan het lezen was, viel ik van de ene in de andere verbazing. Ik wist namelijk niet dat er nog motorrijscholen bestaan die dus inderdaad alleen maar mooie praatjes verkopen en verder beginnen met een eerste les, waarbij de instructeur niet achterop de motor stapt. En dat die instructeur zelfs nog niet op een eigen motor stapt, maar gewoon in een auto achter de leerling aanrijdt. Er wordt in het verhaal verteld dat we een echte motorrijder van de leerling gaan maken, maar dit is bij mijns inziens onmogelijk, want uit ervaring weet ik dat het juist erg belangrijk is om de leerlingen eerst de basis van het motorrijden goed bij te brengen. Hierbij zit een hoop gevoelswerk. Je moet dus als instructeur aanvoelen wat een leerling met een motor doet, zeker met de beheersing van de rem en de koppeling. En pas wanneer deze onder controle zijn, kan men een leerling alleen op een motor plaatsen. Eerder is het gewoon niet verantwoord; je leest op het einde van deze column dan ook hoe zoiets kan aflopen.Eric Bakker, Auto- en motorrijschool Bakker HerptBEVRIEZINGOver bevriezende carburateursWat een mooi artikel over benzine en rendement in nummer 2! Nu zijn de benzinemaatschappijen steeds nadrukkelijker in de weer met speciale, dure benzine’s als V-power, Ultimate, Exelent. Die beloven ook allemaal wat extra rendement en dus een beter verbruik. Nu rij ik een Honda Transalp uit 1998. Zou bijvoorbeeld V-power-benzine daar ook zin hebben?Ook rij ik zomer en winter met de machine en het is mij al een paar keer opgevallen dat hij vooral bij temperaturen rond het vriespunt rond de 100 km/uur soms begint te stotteren en inhouden. Dan slaat hij ook veel af als je het gas dicht draait. Zou dit ook aan de benzine liggen? En wat kan ik daar tegen doen en zou hier wellicht een duurdere benzine voor een oplossing kunnen zorgen?Cor van de HeijdenDe duurdere benzinesoorten brengen wat extra in de vorm van een verbeterd rendement en een schonere verbranding. Wellicht zal het positief doorwerken op het verbruik, maar dat is gewoon een kwestie van een keertje proberen, dan weet je het echt.Het inhouden en stotteren heeft te maken met het zogenaamde ‘bevriezen van de carburateurs’. Dit kan optreden bij temperaturen juist boven het vriespunt en een vochtige lucht. Het verdampen van benzine in de carburateur onttrekt namelijk warmte aan de omgeving. Daardoor koelt de carburateur met gasklep en gasschuif af tot net onder het vriespunt en nu kunnen de waterdeeltjes in de vochtige lucht neerslaan en bevriezen, zodat de kleine benzine- en luchtkanaaltjes verstopt raken. Vooral na een eindje doorrijden op de snelweg kan het euvel dan optreden en de motor gaan stotteren of afslaan. Normaal gesproken zorgen de duurdere benzine’s wel voor verbeteringen op dit punt, dat is dus zeker de moeite van het proberen waard. Ook zijn er bij de betere motordealer speciale toevoegingen te koop, waarvan je een klein beetje in een volle tank benzine kunt gieten, zodat het bevriezen ook wordt tegengegaan. Ook kun je proberen de koude inlaatlucht iets voor te verwarmen, bijvoorbeeld door het aanzuigtraject iets aan te passen zodat er warme motor of koellucht aangezogen wordt.

Lees meer over

BMW Honda Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...