Tips & Tricks MP 9-2008
Uit Engeland en ook Italië zijn verhalen bekend dat moderne ECE-gekeurde helmen met een sterk getint vizier niet zijn toegestaan, terwijl dit in andere landen geen problemen oplevert. Maar hoe zit het nu precies? Helmen moeten in Europa volgens de actuele ECE-R 22.05-norm zijn goedgekeurd. Daarbij kan een fabrikant zelf beslissen of een helm met of zonder vizier (bijvoorbeeld een jethelm) wordt gekeurd. Dat kun je als klant gemakkelijk checken aan de aanwezigheid van een keurnummer op het vizier. Een fabrikant als Arai laat zijn heldere en licht getinte vizieren bijvoorbeeld apart keuren. Voordeel: zelfs bij het gebruik van een donker vizier verliest de helm zijn toelatingskeur niet. Volgens de ECE moet de ‘lichtdoorlatendheid’ bij de vizierkeuring onder een bepaalde waarde blijven. Hierdoor vallen sterk getinte of spiegelende vizieren dus buiten de boot. Maar dat betekent nog geen man overboord, want de ECE biedt voor deze vizieren een uitweg in de vorm van het voorgeschreven opschrift ‘Daytime use only’. Gebruik overdag is hiermee dus toegestaan, maar dit kan dus per land anders worden geïnterpreteerd. OVER REMVLOEISTOF 1. Bij krachtige remacties (afdaling van een bergpas, circuittraining) kan de remvloeistof een temperatuur van meer dan 200° Celsius bereiken.2. Door atmosferische vochtigheid dringt er in ieder remsysteem water binnen, dat door de remvloeistof wordt opgenomen en zo een nadelige invloed heeft op de remwerking. 3. De remvloeistof moet volgens opgave van de fabrikant regelmatig worden ververst. Doe dit in het uiterste geval eens in de twee jaar. 4. Remvloeistof is agressief en kan lak, rubberleidingen en kunststof aantasten. Spoel deze delen direct met overvloedig water af als er wordt geknoeid. 5. Remvloeistof van het type DOT 5 (op siliconenbasis) mag nooit met de typen DOT 3, 4 of 5.1 (op glycolbasis) worden vermengd en ook niet worden afgevuld in de voor deze typen vloeistof vrijgegeven remsystemen. [MRD 9/2008 Seite 146 rechts oben]TIPSBIJ DE AANSCHAF VAN EEN RUGPROTECTOREen rugprotector moet voorzien zijn van het CE-keur EN 1621-2.Let bij de aankoop op een nauwe pasvorm, waarbij de protector niet makkelijk kan verschuiven. Een protector in vestvorm sluit vaak beter op het lichaam aan dan een variant met een niergordel. Probeer de protector door in de winkel al op een motor te gaan zitten. Geneer je niet om daarbij ook je pak en helm te dragen. De wervelkolom moet grofweg vanaf de lende tot aan de nek door de protector worden afgedekt. Optimaal is een situatie waarin ook de schouderbladen nog door de protector worden bedekt. De norm CE EN 1621-2 onderscheidt twee protectieniveaus: bij Level 1 is bij de keuring een gemiddelde restkracht van 18 Kilonewton (kN) toegestaan en bij Level 2 is dat slechts 9 kN, wat betekent dat de beschermende werking van de laatste beter is. Vraag in de winkel daarom meteen naar een protector van Level 2. [MRD 7/2008 Seite 135 Links unten]E-KEURNUMMERSNaast helmen zijn bijvoorbeeld ook vervangende uitlaatdempers voorzien van een E-keurnummer. Bij helmen en uitlaten die volgens de ECE-norm zijn gehomologeerd, verwijst het cijfer achter de ‘E’ naar het land waar de helm of uitlaat gekeurd en toegelaten is. Dat het daarbij zeker niet uitsluitend om Europese landen gaat, blijkt wel uit onderstaand overzicht. Ook niet-Europese landen mogen, mits ze zich strikt aan de richtlijnen houden, keuringen uitvoeren. Leden van de UNECE(United Nations Economic Commission for Europe)E-nr. Land1 Duitsland2 Frankrijk3 Italië4 Nederland5 Zweden6 België7 Hongarije8 Tsjechië9 Spanje10 Joegoslavië11 Groot-Brittannië 12 Oostenrijk13 Luxemburg14 Zwitserland16 Noorwegen17 Finland18 Denemarken19 Roemenië20 Polen21 Portugal22 Rusland23 Griekenland24 Ierland25 Kroatië26 Slovenië27 Slowakije28 Wit-Rusland29 Estland31 Bosnië-Herzegovina32 Letland34 Bulgarije36 Litouwen37 Turkije39 Azerbeidjan40 Macedonië42 EG (Europese Unie)43 Japan45 Australië46 Oekraïne47 Zuid-Afrika48 Nieuw-Zeeland49 Cyprus50 Malta51 Korea52 Maleisië53 Thailand[Unterschrift]Een in Duitsland gehomologeerde einddemper (links) en een in Luxemburg gekeurde helm. [MRD 8/2008 Seite 135 links]WOORDENBOEKMATERIALEN IN TEXTIEL KLEDINGAramide: kunstvezel met hoge scheur- en schuurvastheid. Smeltpunt bij 450° Celsius, resistent tegen veel chemicaliën. Wordt als naaigaren gebruikt of verwerkt in weefsels. Cordura: merknaam voor een winddichte en slijtagevaste polyamidevezel. Dit vuilafstotende product wordt in verschillende sterkten (zie ook Denier) in textiel motorkleding verwerkt. Denier: maateenheid voor de sterkte van textiel garen. Aangegeven wordt het gewicht van één draadje in grammen bij een lengte van 9000 meter. Het in motorkleding veel gebruikte garen van de sterkte 500D weegt bij een lengte van negen kilometer dus 500 gram. Fleece: opgeborsteld polyester. Fleece is nagenoeg winddicht, droogt snel en wordt als thermovoering in de duurdere textiel pakken gebruikt.Gore-Tex: waterafstotend membraam van Teflon. Beschikt over poriën die ongeveer 20.000 keer zo klein zijn als een waterdruppel, maar 700 keer groter zijn dan een waterdampmolecuul. Verdampend zweet kan dus door het membraan heen, een regendruppel echter niet. Membraam: functioneel materiaal dat een textiel motorpak ademend en wind- en waterdicht maakt. Wordt als twee- of drielaags laminaat met overstof en voering verlijmd (‘gelamineerd’) of in de vorm van een Z-liner los er tussen in gehangen. Om het dunne, kwetsbare materiaal van het membraam te beschermen, moet een textiel pak regelmatig, maar zonder wasverzachter gewassen worden. Protector: wordt in jacks en broeken gebruikt ter bescherming van gewrichten (schouders, ellebogen, knieën en heupen) en rug. De aanduiding ‘protector’ mag alleen voor CE-gekeurde exemplaren worden gebruikt. Gewrichtsprotectoren moeten volgens de Europese norm EN 1621-1 gecertificeerd zijn en een rugprotector volgens EN 1621-2. Dit moet met een opdruk duidelijk zijn gemaakt. Schoeller: Zwitserse textielveredelaar, die bijzonder sterke weefsel als Dynatec en Keprotec fabriceert. Dit materiaal wordt vaak gebruikt als versterking op de meest kwetsbare plekken in een motorpak. Bij de fabricage worden hoofdzakelijk slijt- en scheurvaste materialen als polyamide en aramidevezels gebruikt. Sympatex: fabrikant van hydrofiele, onporeuze membramen, die ademend en wind- en waterdicht zijn. Werkingsprincipe: verdampend lichaamszweet wordt langs de molecuulketen van het gebruikte polyester door het membraam naar buiten geleid.