WK Superbike Spanje
Voor het eerst dit jaar vertrok Troy Bayliss na een WK Superbike-race zonder overwinning. En tochscoorde de pas 39 jaar geworden ex-wereldkampioen dankzij twee tweede plaatsen de meeste punten in Valencia. Bayliss komt naar Assen met een voorsprong van 48 punten op Fonsi Nieto. De twee races in Valencia waren niet extreem spannend, maar aan spektakel was geen gebrek. Reden voor een deel van de opwinding kwam door de gebrekkige grip die in de eerste Superbike-race tal van slachtoffers eiste. En niet de minste mannen: de net van een sleutelbeenbreuk hersteldeYukio Kagayama gleed onderuit, even latergevolgd door Nori Haga en Michel Fabrizio,terwijl Ruben Xaus na een crash nog poogderichting de punten te komen. Hij faalde enkwam voortijdig binnen. Max Biaggi had nogzo veel last van zijn gebroken linker pols dataanremmen voor linker bochten een crimewas. De Italiaan verremde zich een maalen kwam uiteindelijk als zestiende over defi nish.Het venijn zat ‘m echter in de staart vande race. De slecht vertrokken Carlos Checaraasde als een tornado door het veld envond in de laatste ronde de aansluiting bijde sterk rijdende Max Neukirchner. In eenultieme poging om de van pole gestarteDuitser van de overwinning af te houden,drukte Checa zijn Ten Kate/Honda in hetkleine gaatje dat Neukirchner liet vallen.Vervolgens miste de Spanjaard zijn instuurpunten ging gestrekt. Zijn machine veegdeook Neukirchner onderuit. Terwijl Checa zijngehavende Honda uit het grind plukte ennog een vijfde plaats pakte, bleef Neukirchnermet een gebroken sleutelbeen achter. Debittere uitkomst van de openingsrace brachtde Suzuki-crew er toe om een groot plakkaatin hun vrachtwagen te hangen met de alleszeggendetekst “Gracias Checa”.Door het spectaculaire slotakkoord leekde winst terecht te komen bij derde manTroy Bayliss. In de laatste ronde werd hijechter voorbijgestoken door de verrassendeLorenzo Lanzi. Tot diens eigen groteverbazing werd de Italiaan op de privé-1098afgevlagd als winnaar – de vierde Ducatizegein vijf races en bovendien de tweededubbel van het jaar.In de tweede race was andermaaleen hoofdrol weggelegd voor Baylissen Checa. Nu kwam de 35-jarige Checaechter positief in beeld. Zijn start was ditkeer beter en in één vloeiende bewegingpasseerde Checa in de achtste ronde zowelBayliss als Nori Haga, waarna hij voor eigenpubliek comfortabel op zijn eerste WKSuperbike-overwinning leek af te stevenen.Tegenstribbelende elektronica brachtenCheca echter van zijn stuk. Hij wuifde Hagaen Bayliss voorbij en besloot uiteindelijkzijn traction control systeem uit te schakelen.Checa hervond de snelheid en werdderde, ruim vier tellen voor zijn steeds beterrijdende teammaat Ryuichi Kiyonari. Lanzi,de winnaar van de openingsrace, kwamdoor bandenproblemen niet verder dan detwaalfde plaats – nog voor zijn vervanger bijXerox/Ducati, Michel Fabrizio.De uitslag van race twee was misschien zelfseen meevaller voor lijstaanvoerder TroyBayliss. Als er weer sprake was geweestvan een Ducati-dubbel, zouden de Ducaticoureursvanaf de race in Assen drie extrakilo ballast hebben moeten meeslepen. Hetverschil in het gemiddelde aantal puntentussen de 1200 cc-twins en de 1000 ccviercilindersbedroeg nu vier punten;bij vijf punten zouden de regels zijnaangepast. Nu wordt er pas begin junieen evaluatie gemaakt na de race inSalt Lake. Bayliss zou zich sterk tegeneen dergelijke maatregel hebben verzet,zei hij. “Als dat was gebeurd na diecrash met Carlos en Neukirchner, wasik door het plafond gegaan”, verteldede Ducati-kopman. “Dan hadden wehet misschien wel in de rechtbank uitmoeten vechten. Tenminste, zo denk iker over.”Hoewel hij zijn puntenvoorsprong op deteleurstellende Nieto (door gripproblemenslechts vierde en tiende) zag groeien van27 naar 48 punten, kende Bayliss eenmoeizaam weekend, vond hij zelf. Door hetkarakter van het Valencia-circuit – veel accelererenuit krappe bochten – leek de Ducatiin het voordeel te zijn ten opzichte van deviercilinders, maar de praktijk bleek anders.“Het probleem was dat wij weinig optieshadden met de gearing”, aldus Bayliss. “Ikhad korte versnellingen en daar houd ikhelemaal niet van. Het is een punt dat weniet konden oplossen. De machine wil vooralwheeliën, staat op zijn kop bij het insturenen voelt instabiel. De voorkant gaf me hethele weekend geen goed gevoel. In de eersterace had ik absoluut niet harder gekund.De Japanse fi etsen waren veel te snel voorons. Toen ik Carlos en Max in het grind zag,kon ik het niet geloven. Voor de tweede racegebruikte ik de hardste band die ik had en