Nieuws

Occasions XXL

Hoe groter, hoe beter? Nou, niet altijd. Bij XXL-motoren is het toch vaak iets teveel van het goede, maar soms heeft dat extra beetje gewicht en/of cilinderinhoud wél weer wat. We nemen vijf van deze kolossen, te weten de BMW K1600GT Sport, Honda VFR12000X Crosstourer, Kawasaki VN2000, Suzuki B-King en Yamaha Vmax (RP21), als occasion onder de loep. Een eerste vereiste voor potentiële kopers? Een uitstekende voertuigbeheersing!

De K1600GT Sport van BMW is met een rijklaargewicht van 343 kilo de op één na zwaarste occasion en is in 2014 als modelvariant van de ‘gewone’ GT op de markt gekomen. Waar het verschil zit? Onder andere de lagere ruit (-70 mm), een hoger en stugger gepolsterd zadel, tweekleurige lak met nieuwe decors, zwarte wielen en een ietsje hogere prijs. Dat is terug te zien op de occasionmarkt, want als tweedehandsje vind je de K1600GT Sport niet onder € 14.500,-. Honda’s VFR12000X Crosstourer is met € 8.000,- (zonder DCT) iets goedkoper. Acht van de tien verkochte Crosstourers werd trouwens mét DCT-systeem verkocht. Door (oud)eigenaren worden eigenlijk alleen het hoge gewicht en verbruik als nadeel genoemd, verder is de V4 bijna probleemloos. De VN2000 van Kawasaki is met 2.053cc de occasion met de meeste longinhoud, en met 375 (!) kilo rijklaar ook meteen de zwaarste. Als je goed zoekt, vind je er met een beetje geluk misschien eentje in originele staat en zonder achterstallig onderhoud, met minder dan 30.000 kilometer voor € 8.500,-. De Suzuki B-king zit daar met een vanaf-prijs van € 7.000,- nog net iets onder. Deze 1.340cc vier-in-lijn is een échte allrounder, om zowel rustig mee te toeren als flink te keten. Last-but-not-least is er dan nog de roemruchte Yamaha Vmax. Het is een ware belevenis om door de 1.680cc 65°-V4-motor in 2,7 seconden naar de 100 kilometer per uur te worden afgeschoten. Het aanbod op de tweedehandsmarkt is allesbehalve ruim, maar mocht je er eentje willen met een afgestempeld onderhoudsboekje en zonder krassen, ben je pakweg € 16.000,- kwijt.

Maar wat maakt deze XXL-occasions speciaal, waar moet je op letten bij de aankoop en zitten er addertjes onder het gras? Lees het allemaal, met uiteraard nog veel meer, in MotoPlus 21/2021. Liever elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Klik dan gewoon even hier.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws