+ Plus

Eerste Test Suzuki C1800R Intruder

De C1800R is Suzuki’s nieuwste topmodel in de cruiser-range. Een echt vlaggeschip dus. Gezien de afmetingen, het gewicht en de vette 1800 cc V-twin-motor kunnen we echter wel spreken van een slaggeschip…Al sinds 1986 voert Suzuki de Intruder. Toen brachten ze de 750 Intruder uit; een jaar later volgde de bijna legendarische 1400 Intruder, nog steeds een gewilde occasion in customland. In zijn tijd was die 1400 Intruder ook ècht de grootste en zwaarste V-twin die je voor normaal geld kon kopen. Die eretitel moeten de huidige 1800 Intruders aan zich voorbij laten gaan: daar gaat Kawasaki met hun VN2000 mee strijken. Als pleister op de wonde mag Suzuki wel claimen dat ze het motorblok met de grootste zuigers (112 mm) produceren. Niet alleen in de motorwereld is die dikke 11 centimeter immens: ook in de autowereld gaat niemand zo ver. De Intruder heeft dus echt zuigers als bloempotten…Het 1.783 cc metende V-twin-blok met die zuigers verscheen twee jaar geleden voor het eerst op het toneel als krachtbron van de M1800R Intruder. Waarbij die M dus staat voor ‘Muscle’; pure power dus. Nu wordt hetzelfde motorblok gebruikt in de nieuwe C1800R Intruder; met de C van ‘Cruiser’ dus. Nu is het verschil tussen die twee modellen wel beduidend groter dan die twee letters: waar de M1800R een stoere, lage krachtpatser is met een heel eigen gezicht (zoals beplating rond de radiateur en een ingekapselde koplamp), is de C1800R een echte custom, met treeplanken, hoog stuur en een klassieke – uiteraard verchroomde – forse koplamp.De aandrijflijn van de nieuwe C1800R Intruder is 1 op 1 overgenomen van de M1800R: de dikke V-twin is met de vijfversnellingsbak en de cardan ongewijzigd gebleven. En levert dus nog steeds 125 pk bij 6.200 tpm met een megavet koppel van 160 Nm bij 3.200 toeren; bij zo’n laag toerental worden er dus echt serieuze klappen op die enorme zuigers gegeven!De aankleding van de C1800R is compleet anders: niet alleen zaken als de koplamp en voluptueuze spatborden werden aangepakt, maar ook het frame. De nieuweling kreeg namelijk een heel nadrukkelijke ‘hardtail-look’, gecombineerd met de cardanaandrijving. Daarvoor moest er aan de kant van de cardan wel een kunstgreep uitgevoerd worden, in de vorm van een niet-dragend uiteinde van de triangel-swingarm, maar van een paar meter afstand ziet het er heel netjes uit. De daadwerkelijk vering van de C1800R ligt onder het motorblok: de monoschokbreker wordt daarbij door een ingenieus hevelsysteem bediend.Technisch bezien is ook het remsysteem anders, want waar de M1800R nog een ‘normaal’ gescheiden remsysteem met aparte voor- en achterrem heeft, kreeg de Cruiser een gecombineerd remsysteem met twee grote driezuiger-remtangen in het voorwiel. Van die drie zuigers bedien je er twee normaal met de handrem, de derde remzuiger bedien je met het voetpedaal en die remt dus mee met de achterrem.Droog brengt de C1800R Intruder al 357 kilo op de weegschaal, met volle 19 liter tank en alle olieën zit je dus al snel op ruim 380 rijklare kilo’s. En al die kilo’s drukken via vette 16 inch banden op het wegdek. Vooral de achterband laat een flinke ‘voetafdruk’ achter: die is maar liefst 24 cm breed. Dat geeft deze Cruiser dus een heel stoere look. Ga je rijden met de C1800R, dan merk je echter direct de keerzijde van dit soort superbrede banden: de machine stuurt behoorlijk zwaar en moet ook bewust de hele bocht doorgestuurd worden. Tja, wie mooi wil zijn, moet pijn lijden nietwaar?De oorzaak van dat zware sturen zit hem in het feit dat het raakvlak van de band met het wegdek in een bocht – als je dus schuin gaat hangen – opschuift naar de zijkant. En bij een 24 cm brede band verschuift dat raakvlak dus ook een heel eind. Zoveel zelfs, dat voor en achterwiel beiden in een ander spoor gaan lopen. Je moet de machine dan dus ook in de bocht voortdurend blijven sturen. Gelukkig heb je daarvoor wel een heerlijk breed stuur tot je beschikking, zodat je geen armen als Popeye hoeft te hebben om deze Intruder de bocht door te krijgen. Maar het mannen van dik 350 kilo, bijvoorbeeld bij het wegrijden op een helling of het manoeuvreren, vraagt toch wel wat rijvaardigheid en ‘handigheid’ met motorfietsen. De stuuruitslag van de Intruder is gelukkig wel lekker ruim, zodat je de motor op een niet al te smalle weg gewoon in één keer kunt keren, zonder steken. Dat scheelt weer veel ‘duw- en trekwerk’.Zodra de wielen eenmaal rollen, gaat het er in het brede zadel van de Intruder al een stuk relaxter aan toe. Bij een normaal cruiser-tempo heb je geen klagen, doe je er een schepje bovenop, dan moet je de machine bewuster gaan rijden en sturen. En ook tijdig inspelen op bochten of andere situaties. Door zijn massa drukt de C1800R behoorlijk door en ook de grondspeling is niet onbeperkt. In vlottere bochten schraap je al snel met de slijtnokken onder de treeplanken over het asfalt. Gelukkig levert dat niet direct gevaar op, aangezien die treeplanken nog een heel eind omhoog kunnen scharnieren, maar het krassende geluid past niet echt bij het relaxte cruisen. Je kunt het ook grotendeels voorkomen door niet remmend een bocht in de gaan, maar zorgen dat je de snelheid al voor de bocht hebt aangepast, waarna je met een streepje gas erop de Intruder de bocht door laat trekken. Dat stuurt het lichtste en bovendien tilt het krachtige motorblok de Intruder door de cardanaandrijving iets uit zijn veren, wat je net dat kleine beetje extra grondspeling in de bochten geeft om soepeltjes de bocht te ronden. Met een beetje oefening kun je op die manier keurig als een gentleman de bocht om met deze enorme grote motorfiets. De sport van dit soort motoren is daarbij juist om niets aan de grond te rijden.Het is gewoon belangrijk om de tijd te nemen voor het rijden met de C1800R. Doe je alles lekker relaxed dan functioneert de Intruder optimaal, wil je teveel, maak je plotselinge manoeuvres of kies je bijvoorbeeld midden in een lange bocht opeens voor een andere lijn, dan moet je behoorlijk werken in de buddyseat en merk je overduidelijk met 380 kilo onderweg te zijn, die dan een heel eigen wil blijken te hebben.Het afremmen van die flinke massa gaat dankzij het gecombineerde remsysteem wel soepeltjes. Daarbij is het zaak om de achterrem nimmer te vergeten: je haalt de meeste vertraging namelijk uit het voetrempedaal. Alleen de voorrem gebruiken is op dit soort cruisers toch niet de juiste manier. Door de lange wielbasis heb je al snel het idee dat de motor het voorwiel maar voor zich uit blijft duwen, zonder veel te vertragen. Maar met een stevige voet op het grote rempedaal hou je de C1800R prima in toom.Het motorblok van de Intruder C1800R is er echt eentje van de vette klappen. Vooral als je tussen de 2.000 en 3.500 toeren (gevoelsmatig, een toerenteller zit er immers niet op) rijdt, trekt het blok met zware klappen uit de uitlaat bijna de klinkers uit de straat. Het uitlaatsysteem is voorzien van een klep die de doorlaat van de onderste demper afknijpt, voor meer tegendruk en dus een hoger koppel bij lagere toerentallen. De uitlaten maken ook geen te stille indruk: het geluid is netjes maar nog steeds krachtig en stoer. Te stille dempers schieten in dat kader hun doel ook volledig voorbij: die worden vaak nog voor de afleveringsbeurt omgeruild met meer open exemplaren…Over de draai-eigenschappen van het motorblok is geen kwaad woord te zeggen. Maar dat wisten we natuurlijk al van de M1800R, waar dezelfde aandrijfaggregaat nu al twee jaar opvallend onopvallend zijn werk doet. Qua motortechniek hoef je ze in Hamamatsu, waar de Suzuki-fabrieken gehuisvest zijn, anno 2008 echt niets meer te leren.Versnellingsbak en koppeling werken ook goed. Wel is het even wennen aan de karakteristieke hak-teen-schakeling, zoals je deze op dit soort cruisers mag verwachten. Je hoeft daardoor dus niet de neus van je motorlaars tussen het schakelpedaal en de treeplank te wurmen om op te schakelen, maar tik je gewoon het hakpedaal met je hak naar beneden. Dat schakelen en ook het koppelen gebeurt lekker licht en zonder problemen.De zitpositie sluit naadloos aan bij het relaxte rijden van de C1800R. De buddyseat heeft het formaat sofa en het stuur ligt prima in je handen. Wel even wennen is het aan de enorm brede benzinetank. En aan de snelheidsmeter en de controlelampjes bovenop deze tank, want die liggen een beetje buiten je gebruikelijke blikveld en je moet er dus heel bewust naar kijken om wat informatie te verzamelen…Het zal duidelijk zijn: als je sportieve aspiraties hebt of heel actief wilt motorrijden, dan zijn er betere motoren denkbaar dan deze C1800R Intruder. Wil je echter relaxed cruisen en op een mooie zondagmiddag de wereld aan je voorbij zien trekken vanuit een comfortabele buddyseat van een stoere, dikke custom, dan ben je bij deze Suzuki aan het goede adres. De vette klappen en de enorme trekkracht van het motorblok zijn immens. Daarbij heeft de C1800R een schitterend uiterlijk en functioneert de techniek probleemloos. Bovendien is de C1800R nog naar persoonlijke wens aan te passen dankzij de ruim 100 originele Suzuki-accessoires die ervoor leverbaar worden, van een windscherm en zadeltassen tot een complete Intruder-kledinglijn. De Intruder staat vanaf de Paasdagen bij de Suzuki-dealer voor €14.862,-.[[technische daten]]SUZUKI C1800R INTRUDERMotor vloeistofgekoelde tweecilinder 54º graden viertakt V-motor, dwars liggende krukas, vier bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, injectie Ø 56 mm, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 400 watt dynamo, accu 12 V/18 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, cardan.Boring x slag 112,0 x 90,5 mmCilinderinhoud 1.783 ccCompressie 10,5 : 1Max. vermogen 92 kW (125 pk) bij 6.200 tpmMax. koppel 160 Nm bij 3.200 tpmRijwielgedeelte stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, stalen hardtail-look swingarm met hevelsysteem, veervoorspanning instelbaar, gecombineerd remsysteem met dubbele schijfrem Ø 290 mm en driezuiger-remklauwen voor, schijfrem Ø 275 mm met dubbelzuiger-remklauw achter.Aluminium gietwielen 3.50 x 16; 8.00 x 16Bandenmaat 150/80R16; 240/55R16Maten en gewichten wielbasis 1755 mm, balhoofdshoek 58,2º graden, naloop 131 mm, veerweg v/a 130/118 mm, zithoogte 705 mm, droog gewicht 357 kg, tankinhoud 19 liter.Garantie 2 jaarService-intervallen iedere 6000 kmKleuren zwart en cherry-redPrijs NL € 14.862,- / B n.n.b.INFO NEDERLAND B.V. NIMAG, tel. 0347-34 97 49, www.suzuki.nlINFO België Suzuki 2Wheels Belgium, tel. 03/450 04 11, www.suzuki2wheels.be[[BU]]Op de C1800R werd de cardan gecombineerd met een hardtail-look- achtervork.Door de nieuwe remklauwen remt het voorwiel ook mee als je het achterrempedaal bediend.De 18 centimeter grote klassieke koplamp en mooie voorvork maken de C1800R helemaal af.Het dashboard zit op de tank en ligt daardoor niet in het automatische blikveld.Hak-teen-schakeling en forse treeplanken, die bij heftig bochtenwerk kunnen opklappen.De nieuwe Intruder staat op 16 inch wielen met hele dikke banden.

Lees meer over

Kawasaki Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...