Eerste Test Moto Guzzi Stelvio
Moto Guzzi keek goed naar het succes van de BMW R1200GS en presenteerde vorigeweek in het Italiaanse Toscane haar versie van een grote all-road. De fabriek uit Mandellodel Lario wil met de Stelvio de mogelijkheden in dit segment verkennen.De nieuwste Moto Guzzi telg is vernoemd naar één van de meest aansprekende en uitdagende bergpassen van Europa, de Stelvio, in de Dolomieten Het eerste dat opvalt aan deze nieuwe Moto Guzzi, is de kleurstelling en de verrassende compleetheid. Vooral z’n dominante voorpartij smoelt aantrekkelijk. Daar zijn de twee ronde en sterke koplampen, die in de vertedoen denken aan de Guzzi Quota, zeker debet aan. Daarachter loopt de machine taps toe waardoor de tank en de achterkant een perfecte lijn vormen. De verkrijgbare kleuren rood, zwart en wit dragen daar ook aan bij. Bezuinigd heeft men allerminst bij Moto Guzzi: staalflexleidingen voor de reminrichting, hydraulische koppeling, zowel rem- alskoppelingshendel verstelbaar, aluminiumstuur, enkelzijdige ophanging, multifunctioneeldisplay, led-achter/remlicht, radiaalgemonteerde vierzuigerremklauwenvoor, verstelbaar windscherm, zwartegeadoniseerde aluminium velgen, forseupside-down voorvork, prachtig klassiekgespaakte wielen, enkelvoudige achterbrugen natuurlijk de CARC cardan. De motorfiets is voorbereid op handvatverwarmingen aan de zijkant van de tank bevindt zicheen kleine bergruimte. Een knopje op hetstuur zorgt ervoor dat dit compartimentkan worden geopend. In afwachting vaneigen koffers kunnen die van de Norge 1200op de geïntegreerde kofferdragers geplaatstworden. Al met al een uitrusting waarmeede Stelvio voor de dag kan komen.Dat moet ook wel, want metde introductie van deze “Reise-enduro”verkent Moto Guzzi deze sector en doet eenaanval op de gevestigde orde. Het technischehart van deze nieuwe machine wordtgevormd door het nieuwe ‘Quatrovavolve’blok met vier kleppen per cilinder, die ookde Griso 8V voortstuwt. Het blok is met driebevestigingen aan het geheel nieuwe framebevestigd. Het motorblok heeft een dragendefunctie in het geheel. De buizen vande draagarmen zijn verstevigd op de puntenwaar het blok in het frame hangt. Dooreen aantal technische innovaties en eengewijzigd uitlaatsysteem perst de dwarsgeplaatste90° V-twin 110 pk uit de 1151 cc. Hetkoppel is 108 Nm bij 6400 tpm.Voor het starten word je eerst verrast doorde volledig nieuw gesitueerde schakelaarsaan beide zijden. De bediening vergt danook enige gewenning. De rode startknopwordt door een wipmechanisme geactiveerden dient tevens als dodemansknop.De Stelvio slaat vlot aan en loopt stationairnet zo karaktervol als in de tweekleps tijd.De all-road laat je bij elke krukasomwentelingzo mooi en onnavolgbaar heen en weerschudden. Iedere beweging aan het gashendelwordt met het sonore gebrom uit deenorme aluminium demper beantwoord. Eenweldadig geluid dat ook onder het rijden dezintuigen prikkelt.Wie op grote voet leeft, loopt de kans ombij het inschakelen van de eerste versnellinghet stangetje van de jiffy te raken.De bediening van de koppeling vergt veelkracht en is daardoor een lastig klusje voortwee vingers. Ergonomisch gezien hebbende ontwerpers uit Mandello een prima prestatiegeleverd. De afstand tussen buddysit,stuureinden en voetrusten is goed vooreen ontspannen zit. Deze is comfortabelen de zithoogte is in twee posities, 840 en860 mm, verstelbaar. Desondanks komenlangbenige rijders met hun knieën tegende cilinders. Kleine personen daarentegenkunnen moeite hebben met de stuurbreedte