+ Plus

Eerste Test CF Moto 700CL-X Heritage

De CFMoto 700CL-X Heritage is een regelrechte verrassing. Het nieuwe blok zet zijn voorgangers volledig in de schaduw en hetzelfde geldt voor het rijwielgedeelte. Het levert een uiterst vertrouwenwekkende motorfiets op die loopt als vergif.

Acht Nederlandse dealers hebben een demo van de CFMoto 700CL-X Heritage. Ben je in de markt voor een lichte tweecilinder, overweeg dan een proefrit met deze (nog) grote onbekende. Qua prestaties en afwerking kruipt hij dicht naar de gevestigde orde, maar het prijsvoordeel blijft. De 700CL-X gaat voor € 7.699,- van de hand. Een vergelijkbare Yamaha XSR700 kost € 8.999,-, een Benelli 752S € 8.659,- en een Suzuki SV650XA € 8.299,-. Het prijsvoordeel is geen gevolg van een karige uitrusting. Integendeel: de CFMoto schermt met zaken als cruise control, Kayaba-vering, zelf-uitschakelende knipperlichten en rijmodi.

De 700CL-X Heritage beschikt over een gloednieuw blok. Bij een crossplane twin met 75 pk denk je aan de tweecilinder van Yamaha, maar dit is een eigen ontwerp. CFMoto spiekte niet bij het merk met de gekruiste stemvorken en ook niet bij KTM. Het produceert weliswaar de tweecilinder van de Oostenrijkse 890 Adventure, maar het blok uit de 700CL-X komt van eigen tekentafel. Het beschikt over een slipper clutch, een 270° krukas, brandstofinjectie van Bosch en ride-by-wire. Dat laatste maakt twee rijmodi (Sport en Eco) en cruise control mogelijk. Die laatste is in te schakelen vanaf de vierde versnelling tussen 40 en 130 km/uur. Deactiveren gaat alleen met remhendel of rempedaal.
CFMoto dreunt graag de namen van bekende toeleveranciers op. Bosch voor de injectie en verder zien we remmen van J.Juan, ABS van Continental, vering van Kayaba en banden van Pirelli. Het rubber heeft flinke noppen en dat is voor het stoere uiterlijk want offroad ga je niet met deze blitskikker. Hoe de MT60RS zich op het asfalt houdt, moet blijken uit een 160 kilometer lange testrit door de Belgische Ardennen. Uit ervaring weten we dat we dan ook de kwaliteiten van de vering testen. Het Ardenner asfalt heeft niet voor niets een bedenkelijke reputatie.

Het rijwielgedeelte bestaat uit een stalen buizenframe van 16,7 kilo. De achterbrug voegt daar 6,7 kilo aan toe. Vooraan verricht een volledig instelbare Kayaba upsidedown-vork dempend werk. In de blauwe kleurvariant is die in het bekende goud. Bij de grijze laklaag is de vork brons van kleur en dat is ronduit chique. Het sluit ook mooi aan bij het fraaie bruine zadel.
Chique en fraai zijn kwalificaties die zeker niet op elke Chinese motorfiets van toepassing zijn, maar de 700CL-X verdient ze. Niet alleen voor het zadel en voorvork, maar voor het algemene plaatje. De lasnaden zien er niet uit alsof ze zijn gemaakt bij de dagbesteding. De bekabeling is strak en nergens is een los draadje te vinden. Echt waar, het ziet er allemaal netjes uit. De X in de typeaanduiding komt bijvoorbeeld overal terug. Letterlijk van koplamp tot achterlicht. Zelfs de gekruiste uitlaatbochten vormen een X.
De CFMoto maakt dus een keurige indruk. En dat allemaal voor € 7.699,-. Een zeurpiet merkt op dat er voor zeven mille blijkbaar geen spatborden vanaf kunnen. Het voorspatbord is sportief kort, maar achteraan houdt alleen de flap met kentekenplaathouder rotzooi van je rug. Of dat in de praktijk werkt is onduidelijk want het was prachtig weer tijdens de testrit. Een duopassagier moet wel doodsangsten uitstaan. De zitplek is minimaal en als je er ongelukkigerwijs achterover af gaat, weet je dat je op een furieus spinnende Pirelli landt.

Een testrit begint bij het plaats nemen. Met een zadelhoogte van 800 millimeter komen beide voeten makkelijk bij de grond. De voetsteunen staan wat naar voren, maar vooral zo hoog dat de kniehoek stevig is. De knieën en benen sluiten wel perfect aan op de flanken van de benzinetank. Die oogt uit de kluiten gewassen, maar bevat slechts dertien liter. Met mijn 1.80 mtr zou ik een hoger zadel overwegen als dat beschikbaar komt. Hoe aangenaam het zadel voelt bij urenlange ritten rechtdoor is nog onduidelijk. Na de testrit had ik geen centje pijn, maar de rit werd regelmatig onderbroken voor fotografie.
Een kort tikje van de linkervoet schakelt de eerste versnelling in en soepel zet de nieuwkomer zich in gang. Het dashboard is geen onuitputtelijke bron van informatie, maar alles wat je wilt weten lees je in een oogopslag af. Op een ding na: in eerste instantie is het onduidelijk of rijmodus Sport of Eco is ingeschakeld. Toch is het ook zonder indicatie snel duidelijk welke stand is geselecteerd. Het verschil tussen de twee rijmodi is immens. Wisselen tussen de twee is een kwestie van een druk op de knop. De cruise control is al net zo helder in het gebruik. BMW-eigenaren komt het knopje voor de cruise control uiterst herkenbaar over. Het wat ongevoelige knopje van de knipperlichten zit precies waar je het verwacht. Dat geldt ook voor de alarmlichten.
Voordat er is opgeschakeld naar de derde versnelling voelt de motor al vertrouwd. Geen gekkigheden, geen ergernissen, maar een gevoel alsof je op een motorfiets zit van een gevestigde Europese of Japanse fabrikant. Dat voelt vertrouwenwekkend. En stevig… Voorvork en achterdemper zijn uitermate straf afgeveerd. Een collega met gekneusde ribben – een erfenisje van een mountainbikeongeval – voelt alle klappen “lekker” doorkomen. Zeker bij korte elkaar opvolgende hobbels voelt het rijwielgedeelte stuiterig.

Geen nadeel zonder voordeel. Het straf afgeveerde rijwielgedeelte houdt op goed asfalt het hoofd lang koel en dat betaalt zich uit in stuurprecisie. Bij vriendelijk geprijsde motoren is de vering vaak aan te slappe kant, bij de CFMoto niet. Nog meer goed nieuws: een ander exemplaar dat ik reed stond iets comfortabeler afgesteld. De instelbare vering heeft dus voldoende stelmogelijkheden om een beetje te spelen. Op het soms pokdalige asfalt van de Ardennen is dat geen overbodige luxe.
Spelen is ook wat wij ondertussen doen. Net als soortgenoten als de MT07 en Z650 is het ontzettend leuk om overenthousiast met de 700CL-X in de weer te gaan. De motorfiets beschikt over voldoende grondspeling om daadwerkelijk te kunnen spelen. Ook in snellere langlopende bochten blijft de motor mooi op lijn en onverstoorbaar. Het grove profiel wreekt zich niet. De 700CL-X is niet de lichtst sturende motorfiets in deze klasse, maar het sturen voelt nog altijd makkelijk, voorspelbaar en vertrouwenwekkend.
Vooraf werden er nog bedenkingen geuit bij de remmen. Een enkel schijfje? Komt dat goed? De twijfel verdwijnt als sneeuw voor de zon. De remklauw van J.Juan (tegenwoordig van Brembo) remt met veel gevoel en evenveel kracht. Zo neemt de CFMoto langzaam, maar zeker alle twijfel weg.

Het blok heeft zich namelijk al bewezen sinds het indrukken van de startknop. Hij klinkt niet alleen goed bij het accelereren, maar praat ook fijn bij het afsluiten van het gas. Toch maakt hij meer indruk met zijn prestaties dan met zijn akoestische eigenschappen. Tot 6000 tpm voelt de tweecilinder aan als al zijn soortgenoten, maar daarboven gaat hij als vergif. Staat dat er echt? Gaat een Chinees 700 cc zwaar twinnetje als vergif? Het is echt zo. Bij 6000 tpm is het alsof de VTEC aanslaat, het turbogat is overbrugd en alsof de E10 in de tank is vervangen door lachgas. Tot 8000 tpm rukt de CFMoto als een woesteling aan je armen. Die happige gasreactie ontbreekt als je in een vloeiende beweging van onderuit de toerenkelder tot aan het rode gebied dooraccelereert. Maar wie zijn rechterhand agressief aan het werk zet krijgt een net zo agressieve gasreactie. Het vuurwerk gebeurt dus allemaal echt bovenin. Wie in zes bij 100 km/uur het gas vol open zet, krijgt namelijk een alledaagse versnelling voorgeschoteld. Het zijn die duivelse tweeduizend toeren boven de 6000 tpm waar de 700CL-X alle remmen los gooit. Is het je te woest? Kies dan voor rijmodus Eco, geef minder giftig gas of blijf weg van de hoge toerentallen. Het blok is namelijk ook soepel genoeg om in vierde versnelling door dorpjes te tokkelen. Toch is het speelkwartier tussen 6000 en 8000 tpm te leuk om bij weg te blijven. De 700CL-X is een prima motorfiets met een aangenaam prijskaartje die de strijd aan kan met de gevestigde orde. In vergelijking met de rest heeft hij een tweetrapsraket als aandrijfbron en een stevig afgeveerd rijwielgedeelte, maar deze Chinees staat verder naast de concurrentie in plaats van er onder.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...
Alpenmasters 2024 – Opstappers

Alpenmasters 2024 – Opstappers

12 augustus, 2024

Moet het altijd een dure, dikke fiets zijn? Met de CFMoto 450NK en de Kawasaki Z500 zou wel eens kunnen blijken dat ...