+ Plus

Rij-impressie Pirelli Diablo Rosso

De Pirelli Diablo is een supersportband die in 2002 is geïntroduceerd. In de afgelopen vijf jaar is het vermogen van die supersports echter met zo’n 15% gestegen en kwamen er bovendien hoogvermogende naked bikes op de markt. Hoogste tijd dus voor een opvolger: de Diablo Rosso. Maar waar veel bandenmerken tegenwoordig gebruik maken van de dual-compound, met een hard middenloopvlak en zachte schouders voor veel grip, kiest Pirelli hier verrassend genoeg niet voor.Pirelli heeft twee bandenlijnen voor sportmotoren: de oudere Dragon Supercorsa en de nieuwere Diablo Supercorsa. Deze Supercorsa’s kenmerken zich door de puntige doorsnede, waardoor het contactoppervlak en dus de grip in de bocht maximaal is. Die puntige vorm heeft echter ook nadelen, zoals de kortere levensduur en het feit dat de motor ‘in de bocht wil vallen’. Deze banden zijn volgens Pirelli ook niet primair bedoeld voor de openbare weg en ook moeilijker te rijden als je geen echte expert bent. Voor gecombineerd gebruik op het circuit en de gewone straat levert Pirelli banden met een wat rondere doorsnede. Qua sportiviteit begint die Diablo-range bij de Diablo Strada, wat een sportieve toerband is. Sportiever is de nieuwe Diablo Rosso en de meest sportieve band met die ronde doorsnede is de Diablo Corsa III voorzien van ‘3 zone compound’. Deze laatste band is in 2006 ook gebruikt als enige band voor het EK Superstock 600.Met de nieuwe Diablo Rosso heeft Pirelli dus een band voor de ‘real world’ (de gewone wereld): sportiever dan de Strada en geschikt voor het circuit, maar met de nadruk op het rijden op de gewone weg. Het profiel van de Diablo Rosso voorband bestaat uit groeven die ophouden in het midden. Er loopt dus geen zig-zag groef over het midden; dit is gedaan om meer stabiliteit en minder slijtage te krijgen. Het profiel van de achterband is verdeelt in drie zones. In het midden zit weinig profiel. Volgens Pirelli wordt het midden van de band alleen gebruikt bij rechtdoor rijden en daarvoor heeft de voorband bij nat asfalt immers al een droog spoor getrokken. In de bocht beschrijven voor- en achterband echter een verschillende lijn. De achterband moet dan zelf het water afvoeren, dus is er in het gebied vanaf circa 10º hellingshoek een ‘high grooved area’. En vanaf 40º hellingshoek heeft de band geen profiel meer, omdat het in de regen fysiek onmogelijk is om meer dan 40º hellingshoek te halen.En die waterafvoer konden wij uitgebreid testen tijdens onze eerste kennismaking, want we reden in de regen op het magnifieke circuit van Catalunya en dat verliep echt probleemloos. Overigens gaf Pirelli toe dat de profielloze schouder niet alleen functioneel is, maar ook ‘perché è bello’. Oftewel in gewoon Nederlands: ‘omdat het mooi is’. Natuurlijk, we hadden het kunnen weten bij een Italiaanse firma…Ook Pirelli heeft de dual-compound-techniek in huis, ze gebruiken dat bijvoorbeeld op de achterband van de Diablo Corsa III. Volgens Pirelli-ontwikkelingstechnicus Mariani is deze band geoptimaliseerd voor grip op een warm wegdek en het circuit, waarbij de hardere compound middenop alleen maar zorgt voor een verlenging van de levensduur.De nieuwe Diablo Rosso is echter veel meer een allround-band voor supersportmotoren. En deze nieuwe band moet grip leveren in een breed gebruiksgebied, van circuitdagen tot een koude, natte straat met witte lijnen en putdeksels. Pirelli is van mening dat zo’n band dus juist geen hard rubber moet hebben op het middenstuk van het loopvlak van de voorband, aangezien dat immers gebruikt wordt bij het remmen. Zeker bij slechte omstandigheden heb je dan juist maximale grip nodig.Bij de Diablo Rosso voorband is dus gekozen voor een rubbersoort met hoge ‘opslagmodulus’ (zie kaderstuk), wat veel opwarming en dus extra grip oplevert. Deze eigenschap kwam goed naar voren tijdens een snelle rit door de bergen in het achterland van Lloret de Mar. Ondanks de natte weg en een temperatuur van 5º C kon je onverwacht hard remmen en zelfs stoppies maken. En zelfs bij deze lage temperaturen werd de band snel handwarm. Bij de nieuwe achterband is het contactvlak met de weg, door de stijfheid van het karkas, het rubber, de vorm van de doorsnede en het geperfectioneerde profiel, met ongeveer 8% vergroot, wat uiteraard meer grip oplevert.Tijdens de eerste test in een koud en nat Noord-Spanje – zowel op het circuit als op de openbare weg – merkten we dat de Pirelli Diablo Rosso op alle gereden motoren (Hornet 600, RSV1000R, ZX6RR en CBR600RR) een neutraal en stabiel stuurgedrag, zonder dat er gevaar voor shimmyen ontstond. Bij de Aprilia RSV1000R viel duidelijk op dat de motor op de Diablo Rosso’s vooral tussen de 50 en 80 km/uur lichter stuurde, alsof de stuurdemper lichter afgesteld stond!Pirelli heeft er dus voor gekozen om een succesnummer fijn te slijpen. Voor een brede range van machines is de Diablo Rosso een fijne band om het hele jaar door mee te rijden, om ermee op vakantie te gaan en dan ook nog een circuitdagje mee te pakken. Wat dat laatste aspect betreft: Pirelli stelt zelf dat de nieuwe Diablo Rosso goed is voor rondenrijden binnen enkele seconden van het EK Superstock 600. Maar bovenal is het toch een band die opvalt door zijn gemakkelijke stuurgedrag en zijn goede grip onder ‘real world omstandigheden’. Inderdaad, zoals die in Nederland (helaas) maar al te vaak voorkomen. [Kasten 1, WICHTIG] HOGE OPSLAGMODULUSAls rubber inveert, veert het ook weer terug. Rubber kan zich dus gedragen als een veer en geeft dan alle energie weer terug. In dat geval heeft het rubber dus een opslagmodulus van nul. Als rubber een ‘hoge opslagmodulus’ heeft, dan gedraagt het zich echter als een demper: het slaat een deel van de energie van het inveren op in het rubber zelf. Dit deel van de energie wordt dan omgezet in warmte. En omdat een warme band meer grip heeft dan een koude, is voor gebruik op de openbare weg zo’n ‘hoge opslagmodulus’ erg nuttig omdat de band sneller opwarmt en ook bij koude omstandigheden makkelijk op bedrijfstemperatuur komt.[[Kasten 2]]Abbildung grafik CHOOSE YOUR DIABLO, wenn qualität gut brauchbar ist.Heading muss werden:DE PIRELLI DIABLO-FAMILIEDe positionering van de diverse Diablo’s in één overzicht.[[racetrack road]]Circuit Straat[[milage]]Kilometrage[[Kasten 3, Tabelle]]LEVENSDUURDe levensduur van banden is altijd een heikel punt, omdat het erg verschilt per merk, type, juiste bandenspanning en niet te vergeten de rijstijl van de bestuurder. Als indicatie gaf Pirelli deze cijfers vrij. Voorband AchterbandDiablo 11.000 6.500Diablo Rosso 10.000 8.000Diablo Corsa III 8.000 5.000[[bildunterschrifte]][1. mögliche Aufmacher: stehendes Bild mit Aprilia RSV1000R auf die Strasse]]Temperatuur net boven nul, drijfnat wegdek en een afgrond aan je linkerhand. Maar ook onder die omstandigheden deden de Diablo Rosso’s het perfect.[2 Bijfoto 3 actionbild Rennstrecke]In de regen gaf de nieuwe band op Catalunya veel grip en vertrouwen. De aanbevolen bandendruk is 2,5 bar op een nat circuit en op straat. Met duopassagier of bepakking achter verhogen naar 2,8 bar.[3 Bijfoto 2 viele Reifen]Stapels en stapels nieuwe Diablo Rosso’s. Ook de banden waarmee op een droog Catalunya was gereden hadden een heel mooi slijtagepatroon.[4 Bijfoto 4 studiobild]De Diablo Rosso voor- en achterband. Die laatste heeft middenop weinig profiel omdat dan de voorband het spoor droogrijdt, terwijl de schouders profielloos zijn omdat je in de regen toch niet platter kunt gaan dan 40º.[5 Bijfoto 6 mit Mr Mariani]“Goh, dus als ik de naam van de band goed raadt, mag ik één van de testmotoren mee naar huis nemen?” Pirelli’s ontwikkelingstechniscus Mariani moest toch nog even nadenken over mijn voorstel…[6 Bijfoto 8 mit 2 x Reifen]Het verschil tussen de Diablo (links) en de nieuwe Diablo Rosso (rechts): bij de eerste loopt het profiel door tot aan de zijkant, de Rosso heeft gladde zijkanten.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...