Tips voor Trips (9): carnet de passage
Wat is Europa toch makkelijk als je op reis bent. Paspoort, rijbewijs, kentekenbewijs en je groene kaart en hup, wegwezen. Ideaal gewoon! Wil je echter een keertje verder van huis, dan is een gedegen papieren voorbereiding vereist. Dan heb je voor je motor bijvoorbeeld al snel een ‘Carnet de Passage’ nodig, zodat je je eigen motor tijdelijk en belastingvrij een land binnen mag brengen.Het Carnet de Passage is een document dat garant staat voor de invoerrechten. Met zo’n Carnet hoef je dus geen invoerrechten te betalen zodra je de grens over wilt. Voorwaarde is wel dat je motor binnen de geldigheidsduur van het carnet (één jaar) het land weer verlaat. Gebeurt dat niet, dan wordt er alsnog, via het Carnet, een claim gelegd op de invoerrechten. Een Carnet heeft een okergele omslag met daarin een aantal identieke vellen, die elk uit drie delen bestaan. Deze delen kunnen van elkaar afgescheurd worden. Zowel op de omslag als op twee van de drie delen van elk vel staan de gegevens van eigenaar en motor zoals nummerplaat, model, merk, kleur, gewicht, bouwjaar, frame- of chassisnummer en motornummer. Nederland is een van de weinige landen waar het motornummer niet op het kenteken vermeld staat, dus dat moet je zelf even aflezen van het motorblok. Het derde (bovenste) deel van elk Carnet-vel is een controlestrook, bestaande uit een linkerhelft en een rechterhelft, dat niet uit je Carnet gescheurd zal worden. In welke landen het Carnet geldig is staat op de achterzijde van de omslag.Aan de grens wordt vastgesteld of de motor waarmee jij het land in wil ook de motor is die in het Carnet beschreven staat. De douanier stempelt op het Carnet tweemaal de inrij-datum en plaats op een vel af; één maal op het onderste deel en één maal op de linkerhelft van de controlestrook. Afhankelijk van de stempelgevoeligheid van een land komen er nog meerdere stempels en handtekeningen bij, waarna het onderste deel afgescheurd en achtergehouden wordt. Ga je het land weer uit, dan wordt er weer gestempeld en getekend: op het middelste deel (dat er tevens uitgescheurd wordt) en op de rechterkant van de controlestrook. Doordat op het bovenste deel nu zowel een in- als uitstempel incl. handtekeningen staan, heb je zelf bewijs in handen dat je de motor niet in het land hebt achtergelaten c.q. ingevoerd, maar weer gewoon het land uit hebt gebracht. Een Carnet de Passage was tot voor kort eenvoudig te verkrijgen bij de ANWB, maar die heeft deze taak onlangs overgedragen aan de Duitse ADAC (www.ADAC.de). Het laten maken van een Carnet kost ongeveer 150 euro. Voor de invoerrechten moet je daarnaast, afhankelijk van de dagwaarde van je motor, tussen de 3.000 en 15.000 euro borg staan door het geld op een rekening van de ADAC te parkeren of een bankgarantie af te geven. Bij terugkomst in eigen land krijg je de gestelde borg niet zomaar terug; de motor moet eerst ‘aanwezig verklaard’ worden door de politie of douane, die op hun beurt ook een deel daarvoor in het Carnet stempelen en aftekenen. De ADAC gaat vervolgens na of alle stempels keurig in het Carnet staan en pas daarna wordt de borg vrijgegeven. Omdat een Carnet de passage in principe bij elke douane erkent wordt, voorkomt het eindeloos gezeur en dure procedures aan de grenzen.[BU]1Als je met je motor wat verder van huis gaat, is een gedegen papieren voorbereiding vereist en heb je al snel een ‘Carnet de Passage’ nodig voor je motor.2Een Carnet voor je motor kost ongeveer 150 euro, daarnaast wordt er een bankgarantie of een borg gevraagd.