Nieuws

Honda werkt aan kleinere Africa Twin

Het lijkt er steeds meer op dat Honda aan een Transalp 750 werkt, een machine die straks in het mid-size-allroad-segment als een soort kleinere Africa Twin de concurrentie aan moet gaan.

Al in 2019 waren er geruchten over zo’n kleinere Africa Twin, maar de geruchtenmolen draait inmiddels weer volop na een uitgelekte patentaanvraag van Honda in de Verenigde Staten, waar de. Japanse fabrikant de modelnaam Transalp opnieuw heeft laten vastleggen. De oorspronkelijke rechten op die naam liet Honda in 2016 verlopen. Voor de Europese markt liet Honda de naam Transalp trouwens al in 2012 opnieuw vastleggen.

Voor de nieuwe Transalp 750 stapt Honda waarschijnlijk af van het eerdere V-twin-concept. Te ingewikkeld en te duur. De 755cc paralleltwin van de NC750X werd geopperd, maar ook dat lijkt onwaarschijnlijk, aangezien die krachtbron niet echt geschikt is voor offroad-gebruik. Waarschijnlijker lijkt het gebruik van een tot 800 à 850cc teruggebrachte uitvoering van de paralleltwin van de Africa Twin, en dan met 75 tot 80 pk vermogen. Honda DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling zou dan een optie kunnen zijn.

De geruchten werden onlangs verder aangewakkerd door uitlatingen van Kenji Morita, de project leader van de CRF1100L Africa Twin, die bevestig zou hebben dat er in het modelpalet van Honda een te groot gat zit tussen adventure-modellen van 250/450cc en 1.100 cc. Ee nieuwe Transalp 750 zou dat gat kunnen dichten. Mogelijk wordt de nieuwe avonturier al in november op de EICMA in Milaan aan het publiek getoond.

De oer-Transalp werd in 1987 als 600 gepresenteerd, waarna de cilinderinhoud in 2000 werd opgetrokken naar 650cc. Vanaf 2007 stond de machine als XL700V op de lijst. De productie van de Transalp werd in 2012 gestaakt. In Japan is de Transalp ook een tijdlang als 400 geleverd geweest.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws