Tips voor Trips (8): veilig op reis
Stel je voor, je maakt met je motor een verre reis en ineens hoor je dat er in de stad verderop opstanden zijn, dat er een staatsgreep plaatsvindt, dat in het buurland oorlog is uitgebroken of – heel actueel – er kans is op terroristische aanslagen. Wat moet je dan doen en, heel belangrijk, hoe kom je aan goede informatie?Als je met de motor onderweg bent, heb je altijd erg veel contact met mensen. Met andere motorreizigers die je treft, maar ook met de lokale bevolking. Iedereen wil altijd weten waar je vandaan komt, hoe hard je motor kan en waar je naar toe wilt. En dan hoor je dus vaak: “Oh, maar daar kun je beter niet naar toe gaan, want daar is het hartstikke gevaarlijk! De mensen vermoorden elkaar daar!” Wij hebben het zelf ook al vele malen gehoord, zelfs in de meest rustige gebieden. Het zet je natuurlijk aan het denken, maar toch reis je verder. En bij aankomst op die ‘gevaarlijke plek’ ontmoet je dan weer mensen met dezelfde vragen: “Oh, kom je daar vandaan? Wat een geluk dat je heelhuids bent aangekomen, want het is daar heel gevaarlijk! De mensen vermoorden elkaar daar!” En als je dan vraagt of ze zelf ooit wel eens in dat gevaarlijke gebied geweest zijn roept men steevast: “Nee, ik denk er niet aan om daar naar toe te gaan. Dat is zelfmoord!”De vraag is natuurlijk wat je met de informatie die je onderweg krijgt moet doen. Nadat je zo een bericht te horen krijgt, moet je eerst de ‘nieuwswaarde’ er van inschatten. Je kunt op het internet op internationale nieuwspagina’s zoeken naar informatie over die staatsgreep, die oorlog of de schermutselingen in dat gebied. Ook de radio is een goede informatiebron, evenals informatie inwinnen bij lokale hulporganisaties die vaak in deze gebieden actief zijn.Ook de ambassades zijn een goede inlichtingenbron. Als je het niet vertrouwt, kun je ook altijd contact opnemen met de Nederlandse of Belgische ambassade ter plaatse. Die houden wat veiligheid betreft altijd een vinger voor je aan de pols. Bij de ambassade en consulaten kun je bovendien je paspoort laten registreren en je reisplannen achterlaten, waardoor de ambassade sneller en doeltreffender actie kan ondernemen indien er echt iets gebeurt. Zij weten dan dat jij in dat specifieke gebied reist.Wanneer de risico’s in een gebied te groot worden, plaatst het Ministerie van Buitenlandse Zaken ook altijd een waarschuwing op haar website (www.minbuza.nl). Hierop kun je nagaan of reisdoelen als onveilig beschouwd worden. Er wordt dan ook wel gesproken over een ‘negatief reisadvies’. Dat betekent dat men het reizen naar zogenaamde onveilige gebieden af raden omdat – mocht er iets gebeuren – ze niet in staat zullen zijn je de ondersteuning te bieden die je mogelijk nodig hebt. En dat kan heel vervelende gevolgen hebben. Daarnaast bieden verzekeringsmaatschappijen vaak geen dekking binnen gebieden waarvoor een ‘negatief reisadvies’ bestaat. Een recent voorbeeld van zo’n ‘negatief reisadvies’ was natuurlijk het afgelasten van de Dakar-rally. Omdat de Franse regering zo’n advies gaf en verzekeringen zich terugtrokken, kon de organisatie eigenlijk niet anders dan de rally annuleren. Met name het verzekeringsaspect moet je ook niet onderschatten: die trekken hun handen er van af als ze vinden dat je tegen beter weten in een gebied bent in gegaan of als er sprake is van een ‘verwijtbaar gedrag’.[[BU]]Via het Ministerie van Buitenlandse Zaken kun je vernemen of er een negatief reisadvies geldt voor het gebied waar jij naar toe wilt. In sommige streken krijg je zelfs persoonlijke begeleiding: in het gebied tussen Iran en Afghanistan reist er bijvoorbeeld altijd een militaire escorte met je mee!