Compacttest Suzuki Burgman 400Z
De Suzuki Burgman 400 was eind jaren negentig een van de eerste zwaardere motorscooters op de Nederlandse wegen. Lekker wendbaar, comfortabel en snel genoeg om ook op de snelweg flink op te schieten. Inmiddels is de Burgman 400 binnen de eigen Suzuki-gelederen voorbijgestreefd door de geavanceerde 650, maar dat heeft het bestaansrecht van de 400 allerminst ondermijnd. Dit jaar is de lijn zelfs uitgebreid met de winterse Z-Edition.Zneeuw? Zchaatsen? Zkiën? Of toch Zuipen? Nee, het kwartje viel eerlijk gezegd niet meteen bij die typeaanduiding, Z-Edition. Van sneeuw, schaatsen en skiën houdt de Burgman niet, ook niet als je het met een Z schrijft trouwens, en zuipen is al helemaal niet aan deze maxi-scooter besteed. Je moet jezelf al flink in het zweet werken wil je in het zadel van deze brave burgerman onder de 1 op 22 duiken. Wellicht was de W van winter misschien een logischer keuze geweest, alhoewel het verschijnsel winter in Nederland de laatste paar jaar natuurlijk uitzonderlijk lastig te vermarkten is. We miezeren maar wat aan en als de temperatuur eens onder het vriespunt zakt, schrikken de bloembollen er al niet eens meer van. Verwacht in het royale laadruim van de 400 dan ook geen winters overlevingsgerei als sneeuwkettingen, ijskrabbers of slotontdooier. In dat licht beschenen, is de neutrale Z in de typeaanduiding misschien nog niet eens zo’n slechte keuze. De Z slaat in ieder geval wel op de kleurstelling van deze Burgman, want de 400Z is uitsluitend in metallic zwart verkrijgbaar. Verder onderscheidt deze Burgman zich van de standaard versie door een rugsteun voor de duopassagier, zwarte handkappen en handvatverwarming. Die laatste twee extraatjes zijn natuurlijk helemaal op het wisselvallige lijf van de moderne Hollandse winter geschreven. Met temperaturen van rond het vriespunt gaat de knop van de verwarming, onder de linker stuurhelft, in de ‘braadstand’ en met aangenaam warme knuisten is het vervolgens prettig toeven tussen het leed dat file heet. En daarbij profiteer je natuurlijk ook van alle andere voordelen van een dikke motorscooter als de Burgman, want de Suzuki is lekker wendbaar, heeft een toegankelijke lage zitplek en het ‘werk’ blijft beperkt tot gas geven en remmen…en sturen uiteraard. Nu is sturen op de snelweg een redelijk monotoon gebeuren, maar met gas geven weet de Burgman best raad en dat blijkt wel op de momenten dat de files op beginnen te lossen. De injectie reageert uiterst alert op gascommando’s, waarna de Suzuki verbazingwekkend snel naar zo’n 140 km/uur sprint. Daarboven ebt de spirit langzaam weg, maar de volhouders kunnen de naald zeker nog op een dikke 160 km/uur krijgen. Niet verkeerd dus. Normaal gesproken koelen de handen bij dit soort bescheiden temperaturen flink af als de snelheid oploopt, maar de handkappen zorgen op de Burgman voor wat extra beschutting. Maar in het zadel van de Suzuki ben je toch al redelijk beschermd tegen de elementen, want door het forse frontale oppervlak heeft regen weinig vat op borst en benen. Minpuntje is wel dat de ruit bij snelwegsnelheden behoorlijk klappert. De zit zelf is door het brede en goed gepolsterde zadel erg comfortabel, al zullen de meeste motorrijders de houding redelijk passief vinden. Dat neemt echter niet weg dat er met de Burgman 400Z heel behoorlijk kan worden gestuurd, waarbij licht, neutraal en zeker de sleutelwoorden zijn. Dat het rijwielgedeelte van de 400 zijn beperkingen kent, blijkt als vertrouwen en snelheid parallel aan elkaar groeien. Dan krijg je te maken met de tekortkomingen van de kleine 13 inch wielen en ook met de grenzen van de telescoopvoorvork. Het geëigende gebruiksgebied ligt dus duidelijk bij een meer gematigd tempo en binnen de grenzen van dat gebied doet de Suzuki eigenlijk weinig verkeerd als het op sturen en prestaties aankomt. Tel daar een stel puike stoppers en de winterse accessoires bij op en de Burgman 400 is helemaal winterklaar. Nu de winter nog. TECHNISCHE GEGEVENS SUZUKI BURGMAN 400ZMOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertakt, enkele bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder, benzine-injectie, automatische transmissie. Boring x slag 81,0 x 77,6 mmCilinderinhoud 400 ccCompressie 11,5 : 1Max. vermogen 25 kW (34 pk) bij 7500 tpmMax. koppel 36,3 Nm bij 5800 tpm RIJWIELGEDEELTE frame van ronde stalen buis, telescoopvoorvork, swingarm met monoschokdemper, veervoorspanning instelbaar, schijfrem voor Ø 260 mm, dubbelzuiger remklauw, remschijf achter Ø 210 mm, dubbelzuiger remklauw.Bandenmaat 110/90-13; 130/70-13 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1590 mm, veerweg v/a 100/100 mm, zithoogte 695 mm, volgetankt gewicht 213 kg, tankinhoud 14 liter. Garantie 2 jaarKleuren zwartPrijs € 6937,-INFO BV Nimag, tel. 0347-34 97 49, www.suzuki.nl [Unterschriften][0FDE3522, Opener, bisschen ausvergrossern, kein Unterschrift][Details][0FDE3549]Als extraatje heeft deze Z onder andere handvatverwarming en handkappen. [0FDE3555]Sjiek, overzichtelijk en compleet controlecentrum aan boord.[0FDE3560]De bergruimte onder het zadel is royaal. De rugsteun hoort ook bij het Z-pakket. [Wenn es naoch platz gibt, bitte diese Nachricht auch platzieren][Zweite Nachrift, auf restierende Raum zweite Seite]GETEST: RUKKA XTRAFITDe Xtrafit handschoenen van Rukka behoren, zoals we gewend zijn, van de Finse kledingfabrikant tot de bovencategorie. De van een leer-textiel mix gemaakte Xtrafit heeft een hoogwaardig Gore-Tex membraan en harde knokkelprotectie en geeft een uitermate vaste grip op de stuureinden. In het begin voelen de vingers nogal stijf en onbeweeglijk aan, maar eenmaal ingedragen verandert dit in een aangenaam en zeker gevoel. De pasvorm, onder andere dankzij robuuste klittenbandsluitingen bij pols en gewricht, en afwerking zijn van hoog niveau, hetgeen eveneens geldt voor de waterdichte eigenschappen. Zelfs na maandenlang intensief dagelijks gebruik bleken de handschoenen nog honderd procent waterdicht. Goedkoop is de Xtrafit met € 149,- echter niet. Info: www.hocoparts.com of tel. 0342-412 290