Nieuws

MV Agusta zet Brutale 1000RS naast RR

Afgelopen jaar lanceerde MV Agusta de Brutale 1000RR, een exclusief Italiaans snoepje voor de echte fijnproever. Die RR krijgt komend jaar gezelschap van een iets toegankelijkere variant in de vorm van de Brutale 1000RS.

Dat toegankelijkere schuilt hem in eerste instantie in de zitpositie van deze nieuwe RS. Ook de RS heeft net als de RR clip-ons, maar deze zijn wat hoger, wat het geheel net even comfortabeler maakt. Ook de gewijzigde positie van de voetsteunen sluit daar bij aan. Daarnaast zit er een nieuw en vooral zachter zadel op. Ook niet onbelangrijk: de elektronische Öhlins-vering van de RR is ingeruild voor een conventionele Marzocchi-voorvork en Sachs-achterschokdemper. Beide volledig instelbaar en achter is de ingaande demping ook op high- en low-speed instelbaar. De elektronische Öhlins-stuurdemper is overigens wel gebleven.

Frame en blok zijn identiek aan dat van de RR en dat maakt ook deze vierpitter met zijn titanium drijfstangen en kleppen liefst 208 pk sterk. Die pk’s zijn er bij 13.000 toeren, het maximum koppel van 116,5 Nm is iets eerder voorhanden, bij 11.000 toeren. Ook de nieuwe, droog 186 kilo wegende RS tapt vrolijk uit het elektronicavaatje, want tractie- en wheeliecontrole, bochten-ABS (met nieuwe Continental MK100-module), launch en cruise control en een quickshifter zijn standaard aan boord, evenals diverse rijmodi. Info over al deze systemen en uiteraard basale zaken als snelheid en toerental vind je in een nieuw en gedetailleerd 5,5 inch TFT-scherm, uiteraard met smartphone-connectiviteit. Andere nieuwtjes zijn een ander achterwiel, niet minder fraai overigens, en een setje nieuwe spiegels met – volgens MV – een beter zicht naar achteren. De prijs van de nieuwe Brutale 1000RS is nog niet bekend, maar die zal naar verwachting een stukje onder die van de dubbel-R liggen.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws