Mail Feedback MP 02-2008
Over het opvragen van een oude testOp jullie website heb ik gezien dat jullie in 2006 de Kawasaki ER-6f ook al eens getest hebben. Nu heb ik belangstelling voor die machine, dus zou ik ook die test graag nog eens willen opvragen en nalezen. Kan dat?John FeikensJa dat kan. We hebben de Kawasaki ER-6f inmiddels al twee keer eerder in een vergelijkingstest gehad: in MotoPlus nr. 4/2006 en MotoPlus nr. 21/2006.Tot 1 jaar na dato kun je zo’n nummer nabestellen via onze lezersservice, telefoonnummer 020-480 28 11. De kosten hiervoor bedragen € 6,50. Maar je kunt dat nummer – evenals nummers ouder dan 1 jaar zoals in dit ER-6f-geval – ook direct vanaf onze website op je computer lezen voor € 3,-. Ga daarvoor naar onze site www.motoplus.nl en dan via ‘Magazine’ naar ‘het blad’. Je komt dan in ons digitale archief en krijgt alle covers te zien van alle nummers die we gemaakt hebben. Via de zoekmachine kun je het merk en type invullen waarvan je iets zoekt. Wanneer je nu het gewenste nummer aanklikt, verschijnt er een button ‘bestellen’ in beeld. Door hier op te klikken, kun je via je telefoon online € 3,- betalen en kun je het nummer direct op je beeldscherm gaan lezen. En even voor de volledigheid: abonnees van MotoPlus hebben gratis toegang tot dit ‘digitale archief’ en kunnen dus altijd en overal op de pc een oude test of een artikel weer teruglezen Om gebruik te maken van deze mogelijkheid hoeven zij zich alleen maar éénmalig te registreren op de site met hun abonneenummer, waarbij iedereen zijn eigen wachtwoord kan aanmaken voor dit digi-magazine. Met dat wachtwoord kun je dus overal achter de computer MotoPlus lezen.[[[Bild: screenshot von www.motoplus.nl seite: https://www.motoplus.nl/Frontend/magazine_cover.phpBMW F650CSOver de speciale ScarverIkzelf reed tot kort zeer tevreden op mijn BMW F650CS rond, tot ik op 12 augustus 2007 door onbekende oorzaak van de weg raakte en daarbij onder meer mijn rug op twee plaatsen brak. Zomaar in een flauwe linkerbocht rechtdoor gereden met 60 km/uur en in een greppeltje beland. Het zal dus nog wel een jaartje duren voor ik weer kan opstappen. Dan kom ik ook zeker naar jullie open dag, die ik afgelopen jaar dus moest missen.Mijn BMW raakte bij de val total-loss. Ik had hem in 2002 nieuw gekocht en reed er zo ongeveer dag en nacht op. De Scarver was mijn grootste hobby in de ruimste zin van het woord en via internet heb ik nog steeds veel contact met andere bezitters van deze unieke machine. Een machine waarover je in de bladen echter weinig leest. Daarom was ik ook blij verrast over jullie occasion-artikel in nr. 18/2007. Geweldig vond ik het!Er staat echter dat het model in 2004 is uitgebracht en in 2005 weer uit de running is genomen wegens een gebrek aan animo. Dat laatste klopt wel, maar de motor is naar mijn weten al in 2001 op de markt gekomen. Ik geef toe, het is niet zo’n ramp, maar het maakt de toch al zo bijzondere Scarver nog specialer dan hij al is…Verder zou ik zeggen; ga met MotoPlus vooral door op deze weg. Het blad bevalt mij persoonlijk heel goed en ik zie er altijd erg naar uit.Ralph Dooper[[Bild aus MotoPlus Heft 18 seite 68 linksoben]]]ABS-REMMEN (2)Reactie op de brief in MotoPlus 1 Beste Paul, ik zou die NTV gewoon standaard laten. Ondanks alle verhalen is ABS niet altijd zaligmakend, vooral als je op een wat oudere motor rijdt die je niet zomaar onderuit remt. Je NTV-verhaal doet me denken aan het enige zware ongeluk dat ik heb gehad: een grote zandwagen sloeg plotseling voor me af op een 80-km-weg en ontwijken was kansloos. Vóór hard remmend (met mijn toenmalige NTV) en met mijn achterwiel blokkerend gleed ik in speedwaystand zijn richting op en klapte er na vijftien meter tegenaan. De tank was precies boven kniehoogte compleet geplet; ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik er rechtopzittend frontaal tegenaan was gereden (wat met ABS was gebeurd). Natuurlijk, je kunt dit niet van te voren bedenken en ik heb geluk gehad (motor total-loss, ik had alleen spierpijn) maar zo’n ervaring heeft mij erg aan het denken gezet. Betere remmen zijn zeker niet per definitie veiliger en wat ook meespeelt: als je veel rijdt past je rijgedrag zich aan de remkracht van je motor aan. Dat merk je goed als je op twee erg verschillende motoren rijdt, zoals ik. Op mijn Jawa 350 rij ik anders dan op mijn Moto Guzzi Le Mans 1000.Een tip: heb je geen ABS-remmen, ga dan geregeld eens even wat oefenen op een rustig stuk weg, zowel bij droog als nat weer. Doe voor jezelf eens wat remproeven. Zeker weten dat je er versteld van staat hoe hard je bijvoorbeeld in de regen nog kunt remmen. Veel rij- en remplezier!Johan Remmers GROTE GSX-R-TANKRaceteam zoekt 24-liter-tank Ik heb zowat alle gangbare kanalen gehad en richt daarom mijn vraag tot ons favoriete motormagazine. Wij zijn een Belgisch endurance-raceteam en op zoek naar een 24 liter benzine tank voor onze racer, een Suzuki GSX-R1000k7. Er mag een gewone tankdop op zitten, want een snelvul-tanksysteem is in de Belgische reglementen niet verplicht. We zijn dus op zoek naar een grote tank, maar het mag ook best een aangepaste standaardtank zijn. Misschien dat een MotoPlus-lezer ons verder kan helpen?Toon Vansprengel, bvdracing@telenet.beZIJWIELTJESOver trainen met zijwieltjesBij het lezen van het artikel Perfect Rijden met MotoPlus in het nummer 22/2007 over hellingshoeken zag ik op pagina 61 een foto van iemand die het plat gaan in bochten oefende met een motor met zijwieltjes. Weten jullie waar het trainen op deze manier mogelijk is?Rik DemeijereDat kan in Duitsland, bij de firma Speer Racing, die circuitdagen en rijvaardigheidscursussen organiseert. Via www.speer-racing.com kun je meer informatie krijgen; ze zijn op verschillende circuits in Europa actief.