Premium

Eerste Test Voge 650DSX

Het Chinese Voge timmert flink aan de weg. Het modelgamma met 300 en 500 cc machines wordt nu uitgebreid met deze leuke 650DSX allroad, rond het ééncilinderblok dat we al sinds de jaren negentig van de vorige eeuw kennen als krachtbron van de BMW F650-serie. En voorzien van de Euro5-homologatie blijkt dat motorblok nog lang niet versleten, zo ontdekten we tijdens de kennismaking met de nieuweling in een bijna herfstachtig België!

Wellicht doet de merknaam Voge niet direct een belletje rinkelen. Het betreft de premium-merknaam van het Loncin. Dit Chinese concern mag je gerust een hele grote serieuze speler noemen gezien de jaarproductie van meer dan 2,5 miljoen motorfietsen. Daarnaast produceert het ook veel motorblokken, onderdelen en complete motorfietsen voor onder meer Honda, BMW en MV Agusta. En met die laatste twee Europese merken maakten ze heldere afspraken over de motorblokken, zodat ze de krachtbronnen van de BMW F650 eencilinder, F850 tweecilinder en MV Agusta 800 driecilinder na verloop van tijd ook in hun eigen motorfietsen mogen gebruiken. De nieuwe 650DSX is de eerste vrucht van die samenwerking, en die schittert, in tegenstelling tot veel andere China-aanbiedingen, met een keurige high-end-uitrusting. Denk aan Nissin remmen, Kayaba vering, Bosch injectie en ABS, Pirelli banden en een TFT dashboard (met onder meer Bluetooth connectivity). Die uitrusting heeft natuurlijk invloed op de prijs: de 650DSX kost € 8.699,- (België € 7.699,-), de LX-uitvoering met een complete driedelige aluminium kofferset zelfs € 9.499,- (België € 8.399,-). Een koopje is de 650DSX daarmee dus niet meer.

De Voge ontstijgt qua prijs en uitrusting dus duidelijk het ‘Chinese imago’. De vraag is of hij dat ook doet met zijn rijeigenschappen. Het antwoord op deze vraag vind je in MotoPlus 17/2021 (3 september in de winkel). Een abonnement kan natuurlijk ook, klik daarvoor hier.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws