Eerste Test Suzuki GSX-S1000
Rijkelijk lang moesten Suzuki-fans wachten op een dikke liter naked van hun huismerk. En nadat deze in 2015 eindelijk ten tonele verscheen, moesten ze wederom lang wachten op een update van dit powerhonk. Dit jaar worden ze evenwel op hun wenken bediend met een volledig nieuwe GSX-S1000, waarvan alleen al het uiterlijk de tongen flink losmaakt!
Nou mocht dat eerlijk gezegd ook wel een beetje. Bij de 2015-GSX-S1000 bewandelde Suzuki namelijk qua design een wel erg opvallend veilige weg. Geen opvallende uitspattingen of gedurfde lijnen, maar een redelijk behoudend design, dat met zijn gespierde schouders, minimalistische kont en naar voren gericht lijnenspel wel prima aansloot op het powernaked-karakter. Zeker de laatste jaren is het optisch gezien echter allemaal duidelijk wat extravaganter geworden en Suzuki sluit zich daar met de nieuwe naked zeker bij aan. Geen dertien-in-een-dozijn uiterlijk, maar lekker scherpe, uitgesproken lijnen die de naked een opvallend sportief karakter geven.
En het blijft daarbij gelukkig niet alleen bij uiterlijk vertoon. Het ontbeert de S ook in de nieuwe Euro5-trim, de eigenlijke hoofdreden achter de redelijke ingrijpende update, namelijk bepaald niet aan spierballen. Wederom staat de K5 GSX-R1000 krachtbron, met een relatief lange slag en een bewierrookt sterk lage en midden toerengebied, aan de basis van het motorische deel. Deze is nu goed voor 152 pk bij 11.000 tpm en 106 newtonmeter koppel.
Daarmee is overigens nog maar een deel van het verhaal behandeld. De viercilinder kreeg namelijk ook een full ride-by-wire systeem aangemeten en ook het elektronicapakket werd geüpgraded. Werpen al die veranderingen hun vruchten af? Je leest het in de eerste test van de nieuwe Suzuki GSX-S1000 in MotoPlus 17/2021!