Test: carbonhelmen
Zonder knaken geen carbon! Dat geldt onder meer voor carbonhelmen. Kies je voor een buitenschaal van in een autoclaaf gebakken carbonvezels, dan moet je in het meest ongunstige geval 1.600 euro aan de kassa aftikken! Goedkopere carbonhelmen zijn er ook, maar daarbij worden enkel koolstof-matjes als extra laag in de buitenschaal verwerkt. Dan ben je al vanaf 240 euro de man.Om direct maar een misverstand de wereld uit te helpen: geen enkele helm bestaat voor de volle honderd procent uit carbon. Onder de van buitenaf zichtbare carbon- of koolvezelmatten zijn altijd nog enkele lagen GFK en/of kevlar verwerkt. Alleen op deze manier is het mogelijk om een helm te ontwerpen die voldoet aan de ECE-eisen betreffende schokabsorptie, hardheid en elasticiteit. Puur carbon zou niet alleen te hard zijn, maar ook te broos. Nu lijkt een keiharde buitenschaal op het eerste gezicht een positieve eigenschap, dat is het echter allerminst. Bij een valpartij is het de bedoeling dat de helm immers zoveel mogelijk energie absorbeert. Een harde buitenschaal die bij een botsing volledig intact blijft heeft echter tot gevolg dat hoofd en binnenschaal alle kinetische energie moeten verwerken. Als de buitenschaal echter op de plaats van impact heel iets inveert, vergelijkbaar met de kreukelzone van een auto, dan is de klap die je hoofd te verwerken krijgt vele malen kleiner.Ook de productiemethode heeft invloed op de totale kwaliteit van een helm. Dat vertaalt zich in het geval van carbon op de vezelstructuur van de matten en de hoeveelheid epoxyhars die bij het fabricageproces wordt gebruikt. De allerbeste carbondelen, in dit geval de helmschaal, worden vervaardigd in een zogeheten autoclaaf. Dit is een gasdicht en afsluitbaar vacuüm drukvat, waarin de in epoxyhars gedrenkte koolvezelmatten urenlang onder een druk van ongeveer zeven bar bij een temperatuur van 120 graden worden gebakken in een vorm. Door de druk wordt de overtollige hars afgescheiden, waardoor er uiteindelijk een zo hoog mogelijk aandeel vezels tegen een zo laag mogelijke hoeveelheid hars overblijft. Het resultaat van deze fabricage is niet alleen uiterst licht, maar ook megasterk. Maar de complexe en arbeidsintensieve methode is ook erg duur. Alleen BMW en Schuberth kiezen er voor: van de 1.600 euro voor de Sportintegral van BMW en de 1.199 euro voor de Schuberth S1 slaat menigeen waarschijnlijk steil achterover.De overige fabrikanten van helmen in deze test kiezen voor het zogenaamde ‘nat-lamineren’. Dit is een veel goedkopere fabricageprocedure, vergelijkbaar met de verwerking van polyestermatjes. De buitenschaal wordt opgebouwd uit met losse matjes die in een vorm gelegd worden en vervolgens lekker natgesopt met kunsthars. Als die matjes voor een deel uit carbon (koolstofvezel) bestaan, mag je die helm dus ook een carbonhelm noemen. Deze procedure is niet alleen veel goedkoper, maar kwalitatief gezien is het eindresultaat ook duidelijk minder sterk en inferieur aan het echte carbon uit de autoclaaf.Of dat ook zo zijn weerslag heeft op de schokabsorberende eigenschappen van de helm, wijst de SCHOKABSORPTIETEST (max. 20 punten) in het laboratorium uit. Daarnaast namen we uiteraard ook nog een aantal andere zaken onder de loep, waarbij er in totaal 100 punten te verdienen waren:PASVORM/DRAAGCOMFORT (max. 20 punten): optimaal wanneer de helm bij verschillende snelheden stabiel op zijn plaats blijft en nergens vervelend drukt, ook niet wanneer je je hoofd draait. De Sportintegral van BMW bleek hierbij de te kloppen helm.AERODYNAMICA (max. 10 punten): hoe geringer de luchtweerstand – en daarmee samenhangend natuurlijk ook de benodigde kracht voor het draaien van je hoofd en recht vooruit kijken tijdens het rijden – hoe meer punten er gegeven worden. Met name de Uvex helm geleide de lucht voorbeeldig rondom de helm.AKOESTIEK (max. 10 punten): slecht geïntegreerde delen als vizier en ventilatie openingen, die daardoor geen eenheid met de helm vormen, zijn samen met een teveel aan ruimte rond de hals de oorzaak van lawaaivorming in de helm. De Schuberth S1 is met afstand de meest stille helm, keerzijde is wel de krappe opening, wat het op- en afzetten iets lastiger maakt. VENTILATIE (max. 10 punten): goed merkbare ventilatie, die ook met handschoenen aan makkelijk te bedienen is, is eerder uitzondering dan regel. En wat heeft een zuiver aangebracht luchtkanaal door de buitenschaal van de Probiker Fiber Wing voor zin, wanneer de verkeerd geplaatste binnenvoering een goede doorstroming in de weg staat? De betere helm is ook hier weer de Schuberth.GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID (max. 10 punten): hoe makkelijk is de helm op en af te zetten, laat de kinriem zich simpel sluiten en hoe makkelijk is het vizier te wisselen? Verder werden er punten gegeven voor AFWERKING/UITRUSTING (max. 10 punten) en GEWICHT (max. 10 punten). Lovenswaardig was dat zelfs de zwaarste helmen uit de test wezenlijk minder wogen dan de lichtste glasfiber of policarbonaat modellen.En daarmee hebben we dan ook meteen het grootste voordeel van dit edele materiaal te pakken: bij carbon-helmen betaal je dus in feite meer voor minder!________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]BMWSportintegraal CarbonImporteur: BMW Nederland BV, tel. 0800-099 22 34, www.bmw-motorrad.nlPrijs: € 1600,00Maten: 54-55 t/m 61Gewicht: 954 gramKleuren: CarbonPLUSPerfecte pasvorm en uitstekend draagcomfort; erg comfortabele wangkussens; geleid bij rechtuitkijken prima de wind naar achteren; aangenaam stil; duidelijk merkbare ventilatie; zeer goede afwerking; sensationeel laag gewicht.MINLaat bij de schokabsorptietest duidelijk steken vallen; comfortabele hoge wangkussen beperken het zich naar de zijkant; merkbare luchtweerstand bij het draaien van het hoofd; ventilatie bovenop de helm niet dicht te zetten; vizier wisselen erg complex; vizier niet getrapt vast te zetten; vizier beslaat af en toe.CONCLUSIEDe momenteel lichtst verkrijgbare carbonhelm op de markt is meteen met afstand de duurste. Het plezier van het hoge draagcomfort en de perfecte pasvorm wordt vergald door de slechte resultaten bij de schokabsorptietest. Dit samen met het vizier is duidelijk voor verbetering vatbaar.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[UNTERSCHRIFTE]Dat kan beter: het verwisselen van het vastgeschroefde vizier neemt veel tijd in beslag.Ondanks de nogal Spartaans uitziende binnenvoering is het draagcomfort uitstekend.________________________________________HJCHQ-1 CarbonImporteur: Splash Design, tel. 0413-38 90 89, www.splashdesign.nlPrijs: v.a. € 449,95Maten: XS t/m XXLGewicht: 1.302 gramKleuren: Carbon en twee designsPLUSGoed draagcomfort; gedraagt zich neutaal tijdens het rijden, ook bij het draaien van je hoofd; ventilatieknoppen makkelijk te bedienen; perfect vizierwisselmechanisme; vizier vast te zetten; vizier beslaat niet; zeer netjes afgewerkt; wordt standaard geleverd met groot klittenband ademmasker voor rijden in de winter of op het circuit. MINLaat kleine steekjes vallen bij de schokabsorptietest; sluit bij wangen en oren niet mooi aan; veel lawaai, met name met gedraaid hoofd; tocht bij oren en achter op het hoofd.CONCLUSIEDe uitermate goed afgewerkte HQ-1 Carbon schittert met de beste gebruiksvriendelijkheid van het hele testveld, niet in de eerste plaats dankzij het perfect functionerende vizier. Minder zijn echter de slechte akoestische eigenschappen, de matige ventilatie en de haperingen in de schokabsorptietest.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[UNTERSCHRIFTE]Over nagedacht: een viziervergrendeling die openklappen tijdens rijden of een valpartij voorkomt.Het uitneembare ademmasker voorkomt beslaan van het vizier onder alle omstandigheden.________________________________________LAZERFiber Pro Carbon lightImporteur: Fersie SA, tel. +32 (0)56-50 65 20, www.lazerhelmets.comPrijs: € 380,00Maten: XS t/m XLGewicht: 1.264 gramKleuren: CarbonPLUSGedraagt zich erg neutraal tijdens het rijden, ook met gedraaid hoofd; ventilatieknoppen makkelijk te bedienen; pinlock vizier beslaat niet; goede afwerking.MINWeinig overtuigend bij de schokabsorptietest; matige pasvorm; slechte voering in onderste deel van de helm; behoorlijk lawaaiig; nagenoeg geen ventilatie merkbaar; met gedraaid hoofd tocht het in het gezicht; dubbel D-sluiting met zwaar lopende kinriem; windgeleiders en randen niet volledig met carbonmatten bedekt, maar met hars opgevuld. CONCLUSIEPuur op uiterlijk beoordeeld laat de Lazer een goede indruk achter, dat bewijzen de goede aerodynamica en afwerking. Slechte prestaties bij de schokabsorptietest en het mindere draagcomfort vertroebelen het beeld echter beduidend, en daar verandert de gunstige prijs helaas niets aan.[Logo MotoPlus]-oordeel: matig[UNTERSCHRIFTE]Zelfs met handschoenen aan goed te bedienen knop voor de ventilatie, waar je overigens nauwelijks iets van merkt.Functioneert perfect: het onder alle omstandigheden honderd procent heldere pinlock vizier.________________________________________PROBIKERFiber Wing CarbonImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 11 99, www.motozoom.nlPrijs: € 239,95Maten: XS t/m XLGewicht: 1.262 gramKleuren: CarbonPLUSErg goede schokabsorberende eigenschappen; goede aerodynamische eigenschappen onder alle rijomstandigheden, ook met gedraaid hoofd.MINErg luid; ventilatie nagenoeg niet speurbaar; kinventilatie met handschoenen aan nauwelijks te bedienen; tocht bij de oren; vizier beslaat; matig uitgerust en afgewerkt; slecht afgewerkte uitsparingen rond de spoiler bij het achterhoofd.CONCLUSIEDe behaalde resultaten bij de schokabsorptietest aangaande, behoort de Probiker Fiber Wing tot de absolute top en bewijst daarmee dat ook een zeer aantrekkelijk geprijsde helm over een groot potentieel kan beschikken. Helaas komt dat er door de gebrekkige gebruiksvriendelijkheid, met name wat vizier en ventilatie betreft, en door het mindere draagcomfort totaal niet uit de verf. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[UNTERSCHRIFTE]Tijdens het rijden niet alleen vervelend maar ook gevaarlijk, een vizier dat constant beslaat.De platte knoppen voor de kinventilatie zijn met handschoenen aan moeilijk te bedienen.________________________________________PROBIKERRSX II CarbonImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 11 99, www.motozoom.nlPrijs: € 239,95Maten: XS t/m XLGewicht: 1.368 gramKleuren: Carbon en drie kleurdesignsPLUSGoede pasvorm zonder dat de het ergens drukt met een hoog draagcomfort; goede aerodynamische eigenschappen, ook met gedraaid hoofd.MINSlechtste resultaten van het hele testveld bij de schokabsorptietest; nauwelijks ventilatie bespeurbaar; hakerige ventilatieknoppen; dubbel D-sluiting die erg zwaar loopt; vizier beslaat; vizier wisselen weliswaar zonder gereedschap,maar gaat wel zwaar.CONCLUSIEOndanks de goede pasvorm en het dito draagcomfort overtuigt de RSX II maar matig en dat is met name te danken aan de zeer slechte resultaten bij de schokabsorptietest. Verdere kleine minpunten bij afwerking, uitrusting en ventilatie bezorgende prijsgunstige RSX de laatste plaats[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende[UNTERSCHRIFTE]Uiterlijke schijn: de ventilatie openingen zien er indrukwekkend uit maar doen nagenoeg niets.Positief dat je geen gereedschap nodig hebt, maar toch blijkt het wisselen van het hakerige vizier een hele klus. ________________________________________SHUBERTHS1 CarbonImporteur: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.nlPrijs: € 1199,00Maten: 52-53 t/m 62-63Gewicht: 1.324 gramKleuren: CarbonPLUSGoede resultaten bij de schokabsorptietest; erg hoog draagcomfort; lekker ruim zichtveld; geleid de wind bij rechtuit rijden goed rond de helm; erg stil; uitstekende ventilatie; vizier beslaat niet; geïntegreerde zonneklep; reflecterende oppervlakten; eersteklas afgewerkt.MINWangkussens te zacht waardoor helm met gedraaid hoofd tijdens het rijden iets beweegt; erg krappe opening voor op- en afzetten; luchtweerstand wordt merkbaar hoger wanneer je je hoofd draait.CONCLUSIEEr zijn maar weinig minpunten te melden over de uitstekende S1 Carbon van Schuberth. Ondanks geïntegreerde zonneklep en de hoogwaardige geluidsisolerende binnenvoering – daardoor de meest stille helm uit de test – is de helm nog steeds verbazingwekkend licht. Een trotse testwinnaar met een eveneens trotse prijs![Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed[UNTERSCHRIFTE]De krappe opening zorgt voor rode oortjes bij het op- en afzetten, maar het werkt echter ook geluidsisolerend!Als enige een praktische geïntegreerde zonneklep, die middels een schuif aan de zijkant bediend wordt.________________________________________UVEXHelix RS750 CarbonImporteur: Uvex Sports NL, tel. 078-681 4845, www.uvex-sports.dePrijs: v.a. € 479,95Maten: XS t/m XLGewicht: 990 gramKleuren: Carbon en drie kleurdesignsPLUSUitstekende schokabsorberende eigenschappen; hoog draagcomfort; aerodynamisch erg goed met zeer geringe krachten met gedraaid hoofd; relatief stil; duidelijk merkbare ventilatie; makelijk bedienbare ventilatieknoppen; vizier beslaat niet; goede afwerking.MINHoge wangkussens beperken het zijdelingse zicht; harde voering bij het achterhoofd; dubbel D-sluiting moeilijk te bedienen door te brede kinriem; scherpe rand aan vizier.CONCLUSIEDat ook extreem lichte helmen probleemloos door de schokabsorptietest komen, bewijst de Helix RS 750 met de beste schokabsorberende waarden uit de test. Ook aerodynamisch behoort de glad afgewerkte Uvex tot de top. Ondanks enkele kleine minpuntjes is de Helix dankzij de veel lagere prijs de MotoPlus-kooptip.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[UNTERSCHRIFTE]Het vizier blijft onder alle omstandigheden mooi helder, maar verrast wel met een nogal scherpe rand.Wanneer de kinriem zoals hier te breed uitvalt, klemt de band bij het vastzetten.________________________________________[Text bei Endwertung, Tabelle als Excel Datei hinzugefügt]CONCLUSIENiet één van de testhelmen komt zonder kritiek aan de eindstreep. De S1 Carbon van Schuberth sprokkelt uiteindelijk de meeste punten bij elkaar, op de voet gevolgd door de Uvex Helix RS750 Carbon. Daar deze voor minder dan de helft van de S1-prijs in de schappen ligt is dat onze kooptip.Opvallend is dat de veruit duurste helm uit de test, de BMW Sportintegral, behoorlijke steken laat vallen bij de schokabsorptietest. Ondanks enkele andere kleine minpunten, onder andere het onpraktische viziermechaniek, krijgt de BMW helm dankzij het uitstekende draagcomfort en het uitermate lage gewicht uiteindelijk toch nog het predicaat ‘goed’ toebedeeld. Ook de prijsgunstige Probiker Fiber Wing was goed op weg dankzij zijn uitstekende schokabsorberende eigenschappen, maar de gebrekkige ventilatie en uitrusting/afwerking kosten hem uiteindelijk toch onnodig punten.* 100 tot 95 punten = uitstekend; 94 tot 80 punten = zeer goed; 79 tot 70 punten = goed; 69 tot 60 punten = voldoende; 59 tot 50 punten = matig; 49 tot 0 punten is onvoldoende________________________________________[UNTERSCHRIFTE][Seite 64 von oben nach unten]Zeer afwisselende indrukken tijdens het testen van de praktische eigenschappen onder een lekker herfstzonnetje.Voorbeeldig: dubbel D-sluiting met drukknoop voor het vastzetten van de kinriem en het rode openingskoord.De snelsluiting: makkelijk en snel te openen en sluiten, daarentegen neemt het verstellen van de riem veel tijd in beslag.Enig in z’n soort: Schubert past als enige reflecterend materiaal in zijn ontwerp toe, evenals een geïntegreerde zonneklep.________________________________________[Extra kasten stossdämpfung]SCHOKABSORPTIETESTIedere helm die in Nederland wordt verkocht moet ECE 22.05 goed gekeurd zijn. En dus voldoen aan de internationaal geldende eisen. Een van de testen voor de ECE-keurmerk is de meting van de schokabsorptie bij een valpartij. Voor deze test valt een helm met daarin een dummy-hoofd vanaf 2,85 meter hoogte met een snelheid van 7,5 m/s op een aambeeld. De test kent daarbij twee varianten: de eerste keer valt een helm op een rond aambeeld en de tweede keer (uiteraard met een nieuwe helm) op een hoekige rand die een stoeprand simuleert. Het met sensoren uitgerust dummyhoofd in de helm meet bij deze ‘botsing’ vervolgens op verschillende plaatsen (o.a. voorhoofd, kin, en achterhoofd) de hoeveelheid kinetische energie die doordringt tot in het hoofd. Zeg maar de energie die niet door de helm (buitenschaal en binnenwerk) wordt opgenomen, maar dus wordt doorgegeven aan het hoofd. En die dus een hersenschudding of erger kan veroorzaken. Aan de hand van deze waarden kan de HIC-waarde (Head Injury Criterion) op de betreffende plaatsen worden berekend en deze waarde mag nooit boven de 2400 liggen.Omdat we het ‘meten is weten’ hoog in het vaandel hebben staan bij al onze testen, zijn we ook met de carbonhelmen onder de arm een laboratorium binnengestapt waar ECE-helmenkeuringen worden uitgevoerd. En tot onze verbazing bleek na verschillende testen dat het ECE-labeltje in een helm niet wil zeggen dat zo’n helm ook probleemloos door de test komt. Nota bene de duurste helm uit de test, de Sportintegral Carbon van BMW, overschreed bijvoorbeeld op meerdere plekken (linkerzijkant, schedel, achterhoofd) de maximum vastgestelde waarden, net als de RSX II Carbon van Probiker. HJC en Lazer overschreden tijdens onze test éénmaal de HIC-waarde en de Pro Biker Fiber Wing Carbon, de Schuberth en de Uvex bleven bij alle testen wel keurig binnen de gestelde grenswaarden. In de tabel hieronder krijgen de helmen van BMW, Probiker en Lazer daarom ook minder punten op dit onderdeel.[unterschrift label]Het ECE-label zoals je die in alle nieuwe helmen zou moeten aantreffen.E13: land dat de helm keurde en label heeft uitgereikt, in dit geval Luxemburg05: geeft aan dat de helm gekeurd is conform de ECE 22.05 richtlijnen0139: is het identificatienummer van alle helmen uit dezelfde productieserieP: staat voor ‘Protective’ en geeft aan dat het kinstuk een beschermende functie heeft. Kan ook ‘Not Protective’ (NP) of ‘Jethelm’ (J) zijn.1883: uniek serienummer dat per helm verschilt[Unterschrift carbon]De kapotte carbon-buitenschaal na de impact met het aambeeld tijdens de schokabsorptietest. De vezels zijn duidelijk zichtbaar.