Rij-impressie Kawasaki ZX-10R 2008
Nadat zijn voorganger niet echt bracht wat er van werd verwacht, grijpt de nieuwe Kawasaki ZX-10R terug op de radicale deugden van het verleden. De belangrijkste: vermogen in overvloed. Een eerste kennismaking. Een dikke 188 pk bij 12.500 tpm en met Ram-Air-werking wordt de nieuwe ZX-10R opgestuwd naar maar liefst 200pk! Kawasaki heeft de kroon weer terug veroverd, tenminste als het om het traditionele groene paradeplaatje gaat. Power in overvloed! Na de opfriskuur met onder andere een hogere compressie (nu 12,9 in plaats van 12,7 : 1, dubbele injectoren, veranderde nokprofielen en ovale inlaatkanalen en gaskleppen) heeft de ZX-10R meer te bieden dan alle concurrenten als het op pure pk’s aankomt. En dat maakt deze groene gifkikker bij het uitaccelereren van iedere bocht op het Losail Circuit in Qatar onverbloemd duidelijk. Hij vliegt uit iedere bocht als het welbekende duveltje uit zijn doosje en profiteert daarbij niet alleen van het gestegen vermogen (zijn voorganger leverde 175 pk en met Ram-Air 183 pk), maar ook van de kortere secundaire overbrenging (17/41 in plaats van 17/40) en de kortere eerste, vierde en vijfde versnelling. Dat gaat als de brandweer, geen twijfel mogelijk! Over de werking van een andere noviteit op de 2008 ZX-10R moeten we het antwoord voorlopig nog even schuldig blijven. Alles is mogelijk, zo denken ze bij Kawasaki en daarmee doelen ze niet alleen op het brachiale vermogen van de nieuwe 10, maar ook op de elektronische beperking daarvan. KIMS (Kawasaki Ignition Management System) is de officiële naam van deze aanwinst, die we doorgaans aanduiden met de term traction control. En dat zou de ZX-10R (net als al zijn concurrenten) gezien zijn enorme vermogen ook goed kunnen gebruiken, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar, zo zijn ze bij Kawasaki van mening, KIMS moet je heel anders zien dan traction control. Het is volgens de groenen meer een systeem dat onder bepaalde omstandigheden – bijvoorbeeld als bij regen en op glad wegdek het toerental plotseling stijgt, terwijl de gaskleppen nauwelijks zijn geopend – het vermogen knijpt. Maar aan de andere kant kunnen begenadigde drifters op het circuit natuurlijk wel in de apex van een bocht het volle vermogen op het achterwiel zetten, zonder bang te hoeven zijn dat ze dwars op het asfalt staand de controle verliezen. Wat er dan gebeurt op dit afwisselingrijke en moeilijke circuit is, gezien het massieve vermogen van de Kawasaki, nauwelijks te bevatten. Dus houden we het er voorlopig maar op dat KIMS vooral ook het materiaal (en in het bijzonder de katalysator) ontziet. Het houdt continu parameters als gasklepstand, snelheid, toerental, nokkenaspositie, luchttemperatuur en motortemperatuur in de gaten en reageert indien nodig binnen 20 milliseconde. En in de meest ongunstige omstandigheden heb je er als rijder ook nog wat aan – misschien! Gelukkig is de kans op dergelijke omstandigheden in de woestijn rond het Losail Circuit net zo groot als de kans dat Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen. En dus doet de ZX-10R er alles aan om het zijn bemanning zo aangenaam mogelijk te maken, ongeacht zijn radicale DNA. Door de aangenaam gekromde stuurhelften is de ergonomie goed, de gasaanname is zijdezacht en de anti-hop-koppeling werkt voorbeeldig. Samen met de lekker plakkerige Pirelli Supercorsa’s in SC2-compound, die op het circuit de standaard gemonteerde Dragon Corsa’s III vervingen, het neutrale en lichte stuurgedrag en uiteraard het woeste vermogen heb je een pretpakket van de bovenste plank. Maar dat kan net zo goed liggen aan het feit dat Kawasaki, ondanks het aangescherpte uiterlijk van de ZX-10R, stilletjes een heel andere richting insloeg voor wat betreft het rijwielgedeelte. De balhoofdhoek is een graad vlakker (64,5° in plaats van 65,5°) en de naloop is langer (110 mm in plaats van 102 mm). Daarnaast is de ZX-10R ruim vier kilo aangekomen, maar dat merk je zeker niet aan het sturen. Integendeel, de schijnbare gelatenheid waarmee het rijwielgedeelte de berg pk’s verwerkt en de opvallende stabiliteit bij remmen, wat de ZX-10R trouwens prima en niet te agressief doet, passen uitstekend in de buitengewone voorstelling die de Kawasaki in Qatar geeft. Maar nukken heeft de 10 ook. Bijvoorbeeld als het achterwiel ondanks alle menselijke en technische voorzorgsmaatregelen bij gas geven onder hellingshoek begint te spinnen en we zij- in plaats van voorwaarts gaan. Of de haast onbeschrijflijke sensatie dat iedere bocht onder invloed van de waanzinnige 188 pk veel sneller op je afkomt dan je eigenlijk lief is. Gas geven, rempunt, instuurmoment, de licht wordende voorpartij, de ondanks de aanwezigheid van een Öhlins stuurdemper spartelende stuurhelften, de onder belasting af en toe pompende kont – alles versmelt tot een supersonische en adembenemende belevenis, waarin alles mogelijk is. Behalve verveling…. TECHNISCHE GEGEVENS KAWASAKI ZX-10R MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee ketting aangedreven bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, stoterbussen, wet-sump smering, injectie Ø 43 mm, geregelde katalysator, 424 watt dynamo, 12 V/10 Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zes versnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 76,0 x 55,0 mm Cilinderinhoud 998 cc Compressie 12,9 : 1 Max. vermogen 138,0 kW (188 pk) bij 12.500 tpm Max. koppel 113 Nm bij 8700 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokdemper en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, enkelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Banden 120/70-ZR17; 190/55-ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1415 mm, balhoofdhoek 64,5°, naloop 110 mm, veerweg v/a 120/125 mm, zithoogte 835 mm, volgetankt gewicht 208 kg, max. belading 180 kg, tankinhoud 17 liter/ Garantie 2 jaar Kleuren groen, oranje en zwart Prijs NL € 15.598,- (richtprijs) B n.n.b. INFO NEDERLAND EN BELGI¨ Kawasaki Motors Europe NV, tel. +31 (0)23-567 05 00, www.kawasaki.nl [Bilder+Unterschriften] [Opener: Actionbild von MRD 26/2007 Seite 20/21, ohne Unterschrift] [Detailbilder] [Seite 21 Links] Een enkele, ovale demper in Kawa’s huisstijl. [Seite 21 Rechts] Het nieuwe kontje is mooi geproportioneerd. [Seite 23 oben] Bij 13.000 toeren krijg je de rode kaart op de nieuwe 10. [Ansicht auf Seite 22 bei Technische Daten] [Zweites Aktionbild brauchen wir nicht]