Occasion – Yamaha XV950
Yamaha’s XV950 verwarmt de ziel: tot enkel het essentiële gereduceerd, trouw en ongecompliceerd. Zelfs chopper en bobber haters lopen warm voor deze hartverwarmende Yamaha!
Heeft ‘ie ook minder fraaie kanten? Ja, een nogal gebrekkige hellingshoek bijvoorbeeld, zeker in rechterbochten. Dit met name door de nogal laag geplaatste voetsteunen, die al bij een beetje enthousiast tempo een vonkenregen produceren om u tegen te zeggen. En de voorrem is ook niet echt top. Het ABS werkt weliswaar naar behoren, maar het drukpunt? Dat kent de nogal sponzig aanvoelende rem niet. Maar genoeg gezeurd, de XV950 pretendeert ook helemaal geen sportieve roadster te zijn, maar juist een ‘easy glider’. Een chopper-bobber-achtige, puristische machine. Boze tongen beweren dat hij ook een beetje de Japanse Sportster wil uithangen, als antwoord op de succesvolle Harleys uit Milwaukee. Zou kunnen, maar wat dan nog?
Er is namelijk niets aan te merken op de chique, relatief ranke motorfiets. De luchtgekoelde, van cruiser XVS950 overgenomen V-twin (Yamaha’s laatste!) is een droom. Het blok glanst met rijkelijk veel koppel (70 newtonmeter bij 2.000 tpm!), is zeer betrouwbaar en op de koop toe nog uiterst zuinig ook. Dan het rijwielgedeelte: de juiste balans tussen rechtuitstabiliteit en dynamiek (bescheiden wielbasis, relatief smalle banden) zoek je bij andere choppers vaak vergeefs. Dat geldt zeker voor de XV950R met meer hoogwaardige achterschokdempers, die ondanks de slechts 70 millimeter veerweg ronduit comfortabel aanvoelen. Tot slot de ergonomie: goed geproportioneerd stuur, lage zithoogte en geen voorover gestrekte zitpositie. Lekker nonchalant, ruim en goed aansluitend op het concept. De Racer uitgezonderd dan, deze café racer-achtige uitvoering heeft de voetsteunen meer naar achter zitten en is getooid met clip-ons, wat in een nogal eigenaardige zithouding resulteert, die slechts weinigen zal passen. Jammer dat de XV950 ‘slachtoffer’ is geworden van de Euro5-norm. Zulke puristische, karaktervolle machines zijn goed voor de ziel. Die moeten niet zo snel uitsterven!
MARKTSITUATIE
Op de online-verkoopsites staan een redelijk bescheiden aantal occasions (voor het grootste gedeelte van bedrijven), met name uit 2017 en 2018. De XV is geen doorgewinterde kilometervreter en dat zie je terug aan de over het algemeen vrij bescheiden tellerstanden. Kilometrages van boven de 20.000 kilometer zijn echt een uitzondering, het gros van de machines tikt de tienduizend niet eens aan. Het meest populair is de R-variant met de duurdere, instelbare achterschokdempers, maar er zijn ook een aantal Racer-, 60th Anniversary en gewone uitvoeringen te vinden. Verwacht geen koopje, onder de zevenduizend euro doe je eigenlijk geen zaken. Zelfs voor de iets minder geliefde Racer-modellen moet je flink in de buidel tasten.
BEZICHTIGING
Ondanks de beschikbaarheid van een lichtere (48 pk) versie rijden er zelden jonge, onervaren motorrijders met de XV950. Toch is het niet onverstandig om de machine goed te checken op beschadigingen als krassen, die meestal het gevolg zijn van omvallen. Het relatief hoge zwaartepunt zorgt bij kortbenige rijders nog weleens voor moeilijkheden. Een nagenoeg perfecte origineelstaat heeft een enorm gunstig effect op de waardevastheid, doe-het-zelf aanpassingen resulteren, ondanks het goede aanpassingspotentieel, in precies het tegenovergestelde. Ook iets om in de gaten te houden: bij 40.000 kilometer staat er een grote, prijzige beurt op de agenda. Zoals gezegd zijn hoge kilometrages uiterst zeldzaam, maar dan nog. Geliefde extra’s: hoogwaardige freesdelen, ander stuur, zijdelingse kentekenplaathouder, Öhlins stuurdemper en vervangingsuitlaat.