Vergelijkingstest retro trio
De Ducati Scrambler Icon, Triumph Street Twin en Moto Guzzi V7 Special hebben verschillende zaken met elkaar gemeen: twee cilinders, de sound van een 90-graden-V-twin, een Europese oorsprong, klassieke look en met zo’n 70 pk vermogen doen ze niet mee aan de drang naar steeds maar meer vermogen. Maar daarmee houden de paralellen dan ook wel grotendeels op!
Het zijn drie oude bekenden, maar toch een beetje nieuw: de Ducati Scrambler zagen we in deze vorm voor het eerst in 2016, een jaar later gevolgd door de Triumph Street Twin. De moderne interpretatie van de legendarische Moto Guzzi V7 uit 1967 werd zelfs al in 2008 gepresenteerd en is sindsdien een aantal keer opgefrist, voor het laatst in 2017. Maar 2021 staat in het teken van Euro5 en dus ontkwam ook dit trio niet aan een update. Die was voor de Ducati en Triumph vrij overzichtelijk (vermogen en koppel van beide zijn nagenoeg identiek aan dat van de voorgangers), voor Moto Guzzi evenwel had de overgang naar het nieuwe emissietijdperk wat meer voeten in de aarde. Het van de V85 TT afgeleide motorblok heeft ondanks de haast identieke optiek niets gemeen met het aggregaat van de voorgaande versie. De V-twin levert nu bijvoorbeeld 65 pk en 73 Nm in plaats van de 52 pk en 65 Nm van het vorige model.
Hoewel de klassieke looks anders doen vermoeden, staan ze technisch gezien alle drie dus weer met beide benen in het hier en nu. Benaderen het hele retro concept daarentegen wel allemaal op een heel eigen manier.
Ducati eigen bewandelt de rode brigade vooral de sportieve weg, waar de Brit zich juist als perfecte metgezel voor lieden met een rustige inborst presenteert. En de Moto Guzzi V7? Die valt daar precies tussenin. Wat de sterke en mindere eigenschappen van elk van de drie zijn, lees je in MotoPlus 16/2021. Liever Plus in de bus? Klik dan hier! voor een abonnement!