Vergelijkingstest Aprilia SL750 Shiver – BMW F800S
Wie wil er nu niet midden in het leven staan. Alles meemaken, alles doen. En met twee cilinders gaat dat perfect. En 100 pk is ook meer dan genoeg. BMW doet het met de F800 en Aprilia gooit de charmante Shiver in de strijd.Eindelijk gebeurt het dan toch nog. Na de middelmatige zomer laat de late herfst zich tijdens deze test in alle pracht zien. De zonnestralen stromen rijkelijk over het hele land en de dagen zijn bedekt met een warme, geurige herfstgeur. Het buitenland roept voor een laatste weekendtripje van dit seizoen. Naar de Schwäbische Alp, een prachtig natuurgebied onder Stuttgart. Even doorbijten op 500 saaie snelwegkilometers en dan zijn we in een sprookjesland. Een gouden oktoberlandschap en een waardige seizoensafsluiting liggen voor ons.Ideale omstandigheden om de nieuwe Aprilia Shiver eens stevig te testen. En als referentie nemen we een BMW F800S mee, de Teutoonse autoriteit in het tweecilinder-middenklassegebied. Tijd om de grote stad achter ons te laten. Die eerste stadskilometers laten zien dat BMW en Aprilia het thema beiden van een heel andere kant hebben benaderd. De zit op de F800S is aan de sportieve kant: stuurhelften net boven de bovenste kroonplaat, voetsteunen op sportieve hoogte en een wat gestrekte zit om bij het stuur te kunnen. Op de Shiver, die als basis moet gaan dienen voor meerdere modellen volgens het bouwdozensysteem, is de zithouding daarentegen lekker relaxed. De knieën in een ontspannen hoek en de afstand tot het brede, conisch uitlopende stuur is zodanig dat de berijder ontspannen en rechtop te paard zit en zich zo met de Shiver behendig door het spitsverkeer werkt, terwijl de BMW door de strakke stuurdemper bij laag tempo enigszins onzeker zijn weg zoekt.De kilometers snelweg tussen stad en Schwäbische Alb zijn niet het geëigende terrein voor beide machines, maar ook het saai rechtuit kilometers maken gaat ze goed af. De Shiver is wat nerveus op het stuur. Dat ligt echter ook aan de berijder, die bij snelheden rond de 160 km/uur door gebrek aan windbescherming flapperend als een zeil aan het stuur hangt. De BMW gaat juist koersvast als een speer over de snelweg.Eindelijk, de laatste afrit. Bochten en nog eens bochten tot aan het punt waar de zon de bergen raakt. Wat na de snelweg volgt is in eerste instantie ontnuchterend. De Aprilia rijdt zijn bochten als op eieren, nerveus, onnauwkeurig en schuivend over het voorwiel. Een korte stop en snelle controle van het rijwielgedeelte maken een hoop duidelijk: de achtervering staat volledig verkeerd ingesteld. De achterveer heeft teveel voorspanning en de uitgaande demping is genadeloos dichtgedraaid. Snel corrigeren dus. En ook de bandenspanning maar even controleren en hoppa, daar gaan we weer. Als een wervelwind raast de Shiver nu over het bochtige asfaltlint, dat zich door het heuvellandschap slingert als een achteloos weggeworpen touw. De kleinste druk op het stuur is al voldoende om de Italiaan van de ene bocht in de andere te werken.De BMW gaat wat bedaarder door de opeenvolgende bochten en vraagt duidelijk meer kracht bij het insturen, maar eenmaal in de bocht liggend volgt hij de gekozen lijn alsof hij aan een touwtje voortgetrokken wordt. De neutraliteit van de BMW in het bochtenwerk is schitterend, zelfs op oneffen asfalt laat de F800S zich niet van de wijs brengen. De Aprilia heeft vooral op minder strak asfalt een leidende hand nodig om op koers te blijven. Niet storend, maar aan de neutraliteit van de BMW kan hij niet tippen.Vooral wanneer je de motor goed plat legt is de Shiver zowel aan de voor- als de achterzijde een tikkeltje nerveus, maar echt hinderlijk wordt dat nooit. Wel merk je dat de vering in de basis best stevig is afgestemd. De voorvork spreekt matig aan en ook de achterkant is misschien wel iets te straf. In zijn geheel is de BMW duidelijk meer op comfort gericht, met als keerzijde dat die soepele vering bij stevig remmen en snel omleggen voor beweging in het rijwielgedeelte zorgt. Maar ondanks dat weet hij de Aprilia moeiteloos bij te houden. De BMW biedt namelijk een duidelijkere terugkoppeling van het contact tussen banden en asfalt en over de hele linie een beter rijgevoel, waarbij de goede balans hem betrouwbaarder maakt in het vasthouden van de ideale rijlijn.Maar na een uurtje zet de voorop rijdende Aprilia-piloot in de buurt van een tankstation zijn knipperlicht aan. Nu al dorst? Nee, dat niet. Want alhoewel het verbruik wel iets hoger ligt en de tankinhoud ook een litertje kleiner, is het in dit geval het zitvlees dat aandacht vraagt. Door de twee harde kanten in het Shiver-zadel wordt dat behoorlijk op de proef gesteld. Geen vergelijking met de comfortabele sofa van de BMW. En nu we een kleine pauze maken, vullen we de tanks ook maar weer tot de rand.En verder gaat het, een droom van een slingerweg door het geel en rood oplichtende herfstbos tegemoet. Volgens de papieren heeft de Shiver tien pk meer aan boord dan de BMW, maar op de testbank zijn ze vrijwel gelijk aan elkaar. De Aprilia komt wel gewilliger en springeriger uit de startblokken, klimt makkelijk in de toeren en is ook kort voor de begrenzer nog zeer levendig. Bij 9.500 toeren per minuut draait het blok tegen een soort knuffelmuur aan. Daar wordt niet de ontstekingsstroom afgeknepen, maar stuurt het ride-by-wire systeem de gasklepstand zachtjes terug. Tot dat punt is de V2 ook aangenaam trillingsvrij. Zelfs het eerste openen van de gaskleppen gebeurt zonder nerveus gebok; de electronische aansturing van de gaskleppen gebeurt boterzacht. Maar toch reageert het ride-by-wire-systeem niet altijd zo fijngevoelig als je rechterhand wel zou willen. Vooral bij lage toerentallen lijkt het soms alsof de gaskleppen niet mooi gelijkmatig, maar in stapjes openen, want je voelt het vermogen er dan toch heel even een beetje schokkend in komen. Op secundaire slingerwegen in het middelste toerengebied is dit niet hinderlijk, maar juist bij hele korte draaiers voelt dat toch ietwat nerveus aan. Daarbij heeft mnen gekozen voor een instelling waarbij bij het gas afsluiten de gaskleppen nog even iets gelicht worden om al te hard afremmen op de motor (en een eventueel stempelend achterwiel) te voorkomen. Op zich een nobel streven, maar nu heb je het gevoel dat de motor iets achter het sluiten van de gaskleppen aan loopt. Alsof hij net een fractie van een seconde later reageert. Jammer, want dat vermindert toch de directe, pure rijsensatie op deze zo lekker klinkende V-twin, wiens donkere grom zich bij hogere toerentallen ontwikkelt tot een heerlijk woedend gehamer. Aprilia heeft dit manco inmiddels onderkend en een update toegepast van de gasklep-aansturing.De BMW doet het op dit punt beter, zij het niet op akoestisch gebied. Tegenover de levendige klank van de Italiaan klinkt het gepruttel van de BMW eerder lusteloos. Maar het vermogen van de mechanisch rauwer lopende tweecilinder-lijnmotor laat zich makkelijk en fijner doseren. Enige minpunt: een beetje speling op de aandrijflijn. Schakelen gaat net als bij de Aprilia trefzeker, waarbij de Shiver zich iets makkelijker van versnelling laat wisselen.Langzaam zakt de herfstzon richting de horizon en de vochtige koelte van de avond kruipt vanuit de weiden omhoog. Tijd om terug te keren naar de grote stad, waar we een hotelletje zoeken. De remmen van de BMW zijn ook bij hogere snelheden met speels gemak te bedienen en bijten hard in de schijven. De doseerbaarheid zou echter wel iets beter kunnen, want bij stijgende handkracht neemt de remkracht niet lineair, maar progressief toe. Een onbetwist pluspunt is daarbij wel dat je de BMW optioneel van ABS kunt laten voorzien en dat kunnen deze remmen best gebruiken. Bij Aprilia staat een ABS ook wel in de planning, maar zal dat pas na de zomer van 2008 leverbaar worden.De radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen van de Shiver leveren weliswaar geen wedstrijdprestaties maar wel voldoende en gelukkig ook goed doseerbare remkracht. Pas wanneer er echt hard geremd wordt of waanneer je stevig doorrijdt met een duopassagier achterop, is een wat steviger hand nodig voor de vertraging. Jammer is dat bij dat soort acties er een trilling in de voorvork ontstaat, dat is best irritant.In zijn totaliteit is de BMW de betere en completere motorfiets, al betaal je daarvoor ook een beduidend hogere prijs, zeker als je gaat shoppen in de uitgebreide accessoirelijst, waarop zelfs zaken als bandenspanningscontrole, witte richtingaanwijzers en een boordcomputer staan.Het neemt niet weg dat het concept van de heerlijk handelbare en 8500 euro kostende Shiver met zijn vrolijke karakter een groot potentieel bezit. Zeker als de fabriek voor 2008 nog even wat kleine puntjes op de i zet (niets ingrijpends, gewoon wat liefdevol afstellingswerk), dan kan deze machine uitgroeien tot een topper. In dat kader zijn we ook reuzebenieuwd naar de SMV750 Dorsoduro, de hypermotard-achtige machine op deze Shiver-basis. In eerste oogopslag lijkt dat model, ook gezien het karakter van het blok en zijn stoere uitlaatgeluid, helemaal te kloppen. Maar ook met de Shiver hebben we al uitermate genoten van de laatste prachtige herfstdagen![kasten seite 24 – MOTORRAD-messungen]MOTOPLUS-metingen[sehe Excel-file][leistungsdiagramm]VERMOGENSGRAFIEK2Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1000 tpmKoppel in NmDe vermogensgrafieken bij maximaal vermogen weerspiegelen het rijgevoel niet helemaal. Achter de kaarsrechte lijn van de Shiver verbergt zich weliswaar een soepel draaiend blok, maar het omzetten van de gasbevelen naar daadwerkelijke actie zou beter kunnen. En de wat hobbelige maar krachtigere koppelkromme van de BMW leidt niet tot een duidelijk voordeel bij doortrekken, omdat de Shiver het gebrek aan koppel compenseert met een uitgekiende overbrenging.[seite 22 unten: Daten] [heading]Technische gegevens]APRILIA SL 750 SHIVERMOTOR watergekoelde tweecilinder viertakt 90 graden V-motor, per cilinder twee bovenliggende tandwiel / ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, stoterstangen, wetsump smering, injectie Ø 52mm, geregelde katalysator, dynamo 450 W, accu 12V/10 Ah, hydraulisch bediende meerplaats natte koppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 92,0 x 56,4 mmCilinderinhoud 750 ccCompressieverhuding 11,0:1Max. vermogen 70 kW (95 pk) bij 9.000 tpmMax. koppel 79 Nm bij 7.250 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe met aangeschroefde aul-gietdelen, upside-down voorvork Ø 43mm, aluminium tweezijdige achtervork, monoschokbreker met verstelbare veervoorspanning en uitgaande demping, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm, eenzuiger-remklauw.Wielen Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17Banden in de test Dunlop Sportmax QualifierMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek 65,2 graden, naloop 109 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zithoogte* 830 mm, gewicht volgetankt* 217 kg, toelaatbare belasting* 183 kg, tankinhoud/reserve 15,0/2,5 liter.Garantie 2 jaarOnderhoudsinterval elke 10.000 kmKleuren blauw, oranje, zwart, zilver, witPrijs NL € 8.490,- / B € 7.490,-INFO (B/NL) Moto Tricolore BV, tel. 0347 349 749, www.mototricolore.nlBMW F800SMOTOR watergekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende kettingaangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, stoterstangen, drysump smering, injectie Ø 46mm, geregelde katalysator, dynamo 400 W, accu 12V/14 Ah, mechanisch bediende meerplaats natte koppeling, zesversnellingsbak, tandriem.Boring x slag 82,0 x 75,6 mmCilinderinhoud 798 ccCompressieverhuding 12,0:1Max. vermogen 62,5 kW (85 pk) bij 8.000 tpmMax. koppel 86 Nm bij 5.800 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoop voorvork Ø 43 mm, aluminium tweezijdige achtervork, monoschokbreker met verstelbare veervoorspanning en uitgaande demping, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 265 mm, tweezuiger-remklauw.Wielen Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17Banden in de test Continental Sport AttackMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.466 mm, balhoofdhoek 63,8 graden, naloop 95 mm, veerweg v/a 140/140 mm, zithoogte* 830 mm, gewicht volgetankt* 209 kg, toelaatbare belasting* 196, tankinhoud/reserve 16,0/4,0 liter.Garantie 2 jaarOnderhoudsinterval elke 10.000 kmKleuren rood, geel, grijs metallicVermogensvarianten 25 kW (34 pk)Prijs NL € 9.900,- / B € 9.100,-Prijs testmotor** NL € 11.505,- / B € 10.599,-INFO (B/NL) INFO BMW Nederland BV, tel. 070-413 32 22, www.bmw-motorrad.nlINFO BELGIË BMW Belux, tel. 0389-09 711, info www.bmw-motorrad.be[unterschrift kasten seite 22] * MOTOPLUS-metingen ** incl. ABS (€ 831), boordcomputer (€ 223), bandenspanningscontrole (€ 280), verwarmde handvatten (€ 229), witte knipperlichten (€ 42).[BEISCHRIFTEN PUNKTEWERTUNG][punkte: sehe Excel-file][heading] MOTOPLUS-PUNTENTELLING[beischrift Motor]De sterkere, soepelere vermogensgrafiek komt van de V2 van de Aprilia en ook het geluid en de goed gedempte lastwisselreacties vallen in de smaak. Het nog niet optimaal reageren op gasbevelen ontneemt de Shiver ondanks het lekker lopende blok nèt de overwinning op dit onderdeel. Op het punt van rijprestaties en gedrag bij koude start staat de BMW met zijn neus vooraan.WINNAAR AANDRIJVING: BMW[beischrift Fahrwerk]Tegenover de levendige Shiver is de F800S op bochtrijke trajecten een gemoedelijke toerder. Maar wel een soevereine toerder: neutraler, betere feedback van het voorwiel en het duidelijk comfortabeler afgestemde rijwielgedeelte zorgen voor extra punten, waar de Shiver vanwege de hard afgestelde vering wat punten laat liggen.WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: BMW[beischrift Alltag]Dat de BMW dit onderdeel wint ligt niet alleen aan de windbescherming. Ondanks de sportievere zit is het comfort op de lange afstand beter en de actieradius groter. De zit op de Aprilia is ongekend harmonieus, maar het harde zadel met zijn twee geprononceerde harde zijkanten zou beter kunnen. Ook de bagagemogelijkheden en het maximum toelaatbare belading zijn beperkt.WINNAAR PRAKTIJK: BMW[beischrift Sicherheit]Tegen een fikse meerprijs biedt BMW in elk geval de mogelijkheid tot ABS. . De F800 heeft ook de meest bijtgrage remmen. Bij oneffen wegdek voel je de Shiver vaker werken in het stuur, waar de BMW een stuurdemper heeft. Die je echter op lage snelheid weer negatief opvalt.WINNAAR VEILIGHEID: BMW[beischrift Kosten]Ondanks zijn beduidend hogere prijs is er op dit punt toch voordeel voor de BMW, via een mobiliteitsgarantie en een lager brandstofverbruik.WINNAAR KOSTEN: BMW[beischrift Gesamtwertung]WINNAAR PRIJS-KWALITEIT-VERHOUDING: BMW F800SLaat duidleijk zijn: de BMW is geen koopje. Maar afgezien van de vele leverbare extra’s blijft de BMW ook in de standaard-uitvoering de 1500 euro goedkopere Shiver voor in de eindwaardering.[MOTORRAD TESTERGEBNIS]MOTOPLUS-CONCLUSIE1BMW F800SDe BMW scoort natuurlijk met zijn windscherm en zijn optionele ABS, maar ook zonder deze 19 extra punten zorgen vooral de het uitgebalanceerde ontwerp en de zekere rijeigenschappen voor een afgetekende overwinning.2APRILIA SL750 SHIVERHet concept van de Shiver is opwindend. En het prachtige uiterlijk ook! Wat nog ontbreekt is de fijnafstemming van met name het rijwielgedeelte en de injectie. Als ze daarbij in Italië voor 2008 de puntjes op de i kunnen zetten, gaat de Shiver een mooie toekomst tegemoet. [Bildunterschrifte][seite 20 oben]APRILIATemperamentvolle karaktermachine met een mooie geluid en een dito uiterlijk.[seite 20 unten links]De achtervering is straf, maar biedt voor duogebruik genoeg reserve.[seite 20 unten mitte]De overzichtelijke cockpit biedt een enorme berg informatie.[seite 20 unten rechts]De uitlaten zijn erg mooi. En ze klinken ook nog eens prachtig.[seite 21]BMWDe F800S is een comfortabele en uitgebalanceerde machine, voor zowel korte ritten als lange toeren.[seite 21 links]Goede draaiknoppen voor de voorspanning en uitgaande demping.[seite 21 mitte]De snelheidsmeter is matig afleesbaar, het digitale display is een extra.[seite 21 rechts]De stuurdemper is helaas storend aanwezig bij lage snelheden.[seite 22 unten]Hiervoor doe je het: lekker knallen in het laatste herfstzonnetje. Zo mooi kan het leven dus zijn.[seite 25 unten]Ook als het lekker snel moet, maken beide machines een prima indruk.