Compacttest Buell XB12X Ulysses 2008
Voor 2008 is zowel het motorblok als het rijwielgedeelte van de Buell XB12X Ulysses op diverse punten stevig aangepakt. Een korte impressie. Een Buell moet opvallen in de massa, aldus grondlegger Erik Buell. En dat doen ze dus ook. Zaken als de ultrakorte wielbasis, tandriemaandrijving, inwendig aangrijpende enkele voorremschijf, het als benzinetank dienstdoende frame en de als olietank dienstdoende achtervork maken de machine samen met het eigenzinnige uiterlijk heel bijzonder. En daaraan verandert voor 2008 niets. Toch is er achter de schermen hard gewerkt aan de vernieuwde Ulysses. Dat was ook nodig om het 1200 cc metende Harley-Davidson-blok de Euro3-horde te kunnen laten nemen. En daarvoor moest de V-twin wel een veertje laten, want van de gemeten 102 pk van zijn voorganger blijven er in 2008 – na de schoonmaak – nog 96 over. En daarbij is merkbaar dat de Amerikaan behoorlijk mager is afgesteld, want vooral bij de koude start heeft het blok last van bronchitis. En zelfs als hij goed warm is, is er af en toe onder de 2.000 tpm nog wel een kuchje te bespeuren, wanneer je het gas vlot open zet. Na die 2.000 tpm begint het langeslag-blok er lekker aan te sleuren, al verliest hij na een kleine 5.000 tpm al weer aan elan. Het is duidelijk dat de milieu-eisen deze Ulysses toch parten spelen. Kunnen we bij het nieuwe blok dus een klein minnetje zetten, een duidelijke plus mogen we geven aan de voorvork. Door dikkere vorkpoten is het torderen bij stevig remmen voorgoed uitgebannen. En ook vrolijk kun je worden van de duidelijk toegenomen stuuruitslag; nu kun je zelfs op smalle wegen in één keer keren, zonder te hoeven steken. Voor extra luxe zorgen de verwarmde handvatten, maar die doen hun werk eigenlijk te fanatiek. Zolang het niet vriest is stand 1 al bijna te warm. Maar afgezien van dat – en de magere afstelling vanwege Euro3 – blijft de Buell Ulysses ook in 2008 een uiterst vermakelijke motorfiets, die indruk maakt met zijn handelbaarheid, goede rechtuitstabiliteit, ontspannen zitpositie en natuurlijk zijn karakteristieke V-twin-motorblok. En ook deze Buell blijft opvallen in de massa, precies zoals Erik Buell dat heeft bedoeld. [kasten wichtigste veränderungen] DE WIJZIGINGEN Motor • Euro3-goedgekeurd door katalysator en aangepaste injectie. • Nieuwe drijfstangen met vergroot drijfstanglager (van 32 naar 38 mm) • Nokkenassen draaien nu direct in het aluminium (geen bronzen bussen meer), smering van binnenuit via holle assen • Andere cilinderkoppakkingen (zonder O-ringen) • Toerenbegrenzer actief bij 7.100 tpm (was 6.800 tpm) • Grotere oliepomp en oliekoeler Rijwielgedeelte • Vorkpootdiameter van 43 naar 47 mm • Nieuwe kroonplaten waardoor 74º stuuruitslag mogelijk is (was 54º) • Voorasopname achter de voorvork Overig • Varwarmde handvaten • Crashpads op het frame • Prijs NL € 13.495,- / B € 11.895,- MotoPlus Metingen Buell XB12X 2007: 75,2 kW (102 pk) bij 6.700 tpm, 111 Nm bij 6.200 tpm Buell XB12X 2008: 70,8 kW (96 pk) bij 6.900 tpm, 104 Nm bij 5.500 tpm Motorvermogen in kW/pk Koppel in Nm Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen aan de krukas, metingen op eem Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar 95/1 EG richtlijn, maximale afwijking +/- 5% [BU] Nieuwe kroonplaten zorgen voor meer stuuruitslag, dikkere vorkpoten voorkomen torderen bij remmen. De verwamde handvaten zijn bijna te warm.