Bruce Lee als voorbeeld voor motor
Meerdere motorfietsfabrikanten zetten design tegenwoordig in om de populariteit van elektrische motoren te verhogen. Na BMW’s futuristische C4-scooter heeft Zero de gelikte FXE geïntroduceerd. Het model is een vervolg op een prototype van Huge Design uit 2018. Geloof het of niet, maar ontwerper Bill Webb putte inspiratie uit vechtsportlegende Bruce Lee: ‘ranke gespierdheid en tegelijk beweeglijk en snel’.
Tot zover het zweverige deel, tijd voor concrete zaken. De FXE is technisch zo goed als gelijk aan de bestaande FX en FXS. Dat betekent het lichte 7,2 kWh Li-Ion accupakket in combinatie met de ZForce 75-5 luchtgekoelde borstelloze elektromotor. Die combinatie is goed voor 106 Nm en een vermogen van 64 pk. De actieradius bedraagt 89 kilometer op de snelweg en 160 kilometer bij stadsverkeer. Het duurt 9,2 uur om de accu’s volledig op te laden. Die eeuwigheid is met extra een snellader(s) te reduceren tot 1,8 uur. Met een rijklaar gewicht van 135 kilo en een topsnelheid van 137 km/uur moet de FXE een heerlijke speelfiets zijn. Bij het rijwielgedeelte komen we bekende namen als Showa (voor en achter), Pirelli (Diablo Rosso II) en J. Juan (tegenwoordig van Brembo) tegen. Het dashboard is een 5” TFT-scherm. Zero vraagt € 13.880 voor de FXE. Of de nieuweling dat waard is, lees je in de eerste test in MotoPlus 15.