+ Plus

WK Superbike Frankrijk

Niet eerder zullen twee overwinningen Nori Haga zo weinig lol hebben opgeleverd als de dubbel die hij scoorde in Magny Cours. Na 25 races bleek James Toseland namelijk toch twee puntjes meer te hebben. Toseland sloot zeven Superbike-seizoenen af met zijn tweede wereldtitel, terwijl het Ten Kate Team na het zesde Supersport-kampioenschap nu ook de hoofdprijs pakte bij de Superbikes. De 29 punten voorsprong op Max Biaggi een 33 op Nori Haga moest pole sitter James Toseland zonder al te grote problemen kunnen verdedigen, luidde de algemene gedachte. Maar al in de eerste bocht tijdens de eerste race ging het bijna mis. Lorenzo Lanzi produceerde een bliksemstart, passeerde Toseland buitenom en zocht zijn plek voor de Brit. Die ramde de onfortuinlijke Ducati-coureur van achteren. Lanzi’s seizoen was direct voorbij – de Italiaan blesseerde schouder, arm en been – terwijl Toseland ploegend door het grind achteraan aan moest sluiten. Samen met de ook gehinderde Max Biaggi vocht Toseland zich naar voren, tot een zevende plaats. Biaggi’s zesde positie betekende het einde van de titelkansen van de Italiaan, maar racewinnaar Haga wist zijn achterstand te verkleinen tot zeventien punten. Troy Bayliss en Troy Corser vochten een pittig duel uit dat gewonnen werd door de Ducati-kopman.In race twee startte de vrijdags 27 jaar geworden Toseland voorzichtig en mengde zich niet in het strijdgewoel. Met een magere zesde plek bleef hij met twee schamele punten aan de goede kant van de score. Haga won zijn zesde race van het seizoen, Biaggi pakte voor de verrassende Fonsi Nieto zijn zeventiende podiumplaats in 25 races. Haga zorgde er voor dat de merkentitel bij Yamaha terecht kwam.Niet eerder in de WK Superbike-geschiedenis bedroeg het verschil tussen de kampioen en de nummer twee maar twee punten. Toseland voerde sinds de seizoensopener in Qatar de lijst aan en behaalde naast acht overwinningen nog zes podiumplekken. Halverwege het jaar leek Honda’s eerste Superbike-titel sinds 2002 een formaliteit. “Na Brands Hatch had ik 66 punten voorsprong en dacht ik dat het niet meer mis kon gaan”, vertelde Toseland. “Maar het werd een gevecht tot het einde en dat maakt deze titel net zo bijzonder als mijn eerste in 2004. Ik heb er hard voor moeten vechten. Haga is het hele jaar mijn grootste tegenstander geweest. Bayliss was soms ongelooflijk snel, maar reed wel op een oude 999. En Biaggi heeft een gigantische erelijst. Veel beter dan de mijne, en zijn eerste Superbike-jaar was indrukwekkend.”Toseland toonde echter ook de veerkracht van een kampioen. In Silverstone en in Vallelunga raapte hij zijn Ten Kate/Honda na schuivers weer op om vervolgens nog belangrijke punten bijeen te schrapen. “Dat ik in Silverstone het einde haalde met een kapotte clip on en zonder water in de radiator, was een wonder. Schakelen met een half pedaaltje na de val in Vallelunga was ook niet makkelijk. Het niveau was dit jaar ontzettend hoog. Met rijders als Haga, Bayliss, Biaggi en Corser kun je je geen off days veroorloven. Vandaag was ook niet eenvoudig, want ik wil elke race ingaan met de gedachte om ‘m te winnen. Dan is het wel eens lastig om met je verstand voor de punten te gaan.”Net als drie jaar geleden was ook nu het circuit van Magny Cours het decor voor Toselands titel. Hij heeft er echter ook minder goede herinneringen. “In 2005 liep ik huilend het paddock uit, omdat niemand me na m’n ontslag bij Ducati meer wilde. Het is mooi dat ik het Superbike-verhaal nu positief af kan sluiten en me kan richten op het volgende hoofdstuk.” In dat volgende hoofdstuk, zijn entree in de MotoGP wil Toseland meer zijn dan een figurant. “Ik denk dat ik wel iets bewezen heb door oud-GP-coureurs als Biaggi en Bayliss te verslaan. Maar de Yamaha heeft het momenteel moeilijk in de MotoGP, dat klopt. Dat kan volgend jaar weer anders zijn. Wie had dit jaar verwacht dat Ducati en Bridgestone zo zouden domineren? Het Tech 3 Team heeft sterke banden met het fabrieksteam en ik hoop dat we daar van kunnen profiteren. Het maakt me niet uit dat ik nu als underdog weer helemaal onderaan moet beginnen. Dat heb ik al eerder gedaan en daar kan ik wel mee om gaan. Ik heb veel respect voor jongens in de MotoGP, maar het zijn voor mij geen helden. Ik stap de MotoGP in met het idee dat ik mijn plaats daar verdien.”`Toseland bezorgde het Ten Kate Team haar eerste Superbike-titel. Ronald en Gerrit ten Kate maakten in 2004 hun Superbike-debuut met Chris Vermeulen en het vierde seizoen leverde zelfs de dubbel op. Ronald ten Kate ziet Toseland niet graag vertrekken. “Als persoon staat James bij ons op het podium. Ik denk wel als al nummer 1. Als rijder zie ik ‘m daar ook staan”, schat de teammanager in. “Vermeulen had misschien iets meer talent, maar de kracht van James is zijn vastberadenheid en vechtlust. Hij heeft een enorme discipline. Tijdens de wintertesten maakte hij de meeste ronden en reed hij ook hele raceafstanden.. James motiveert iedereen om zich heen. Hij heeft de Max-Factor, zeg maar. Iets wat Biaggi mist…”Voor het nieuwe seizoen zal de betrokkenheid van HRC niet drastisch veranderen, voorziet Ten Kate. “De link met R&D bij Honda wordt door deze twee titels ook wel weer intenser, maar verwacht geen monteurs die door HRC bij ons gestationeerd worden.” Ten Kate weet nog niet of zijn team in november bij de eerste wintertest in Qatar aanwezig zal zijn met de nieuwe Superbike-rijders Carlos Checa, Ryuichi Kiyonari en Kenan Sofuoglu. “Het is afwachten of de nieuwe Fireblade dan al klaar is en we weten niet of het echt zin heeft om de 2007-Blade nog in te zetten, alleen maar om die jongens te laten wennen. Misschien laten we de test laten schieten om te werken aan de ontwikkeling van de nieuwe 1000.” Kenan Sofuoglu nam afscheid van de Supersport-klasse met zijn achtste seizoenszege, een absoluut Supersport-record. Slechts één race finishte Sofuoglu niet op het podium, toen hij in het natte Silverstone al in de eerste ronde onderuit ging. Zijn puntentotaal van 276 was ook een nieuw record. In Magny Cours hield de Turk hield in een rechtstreeks duel Broc Parkes achter zich. Craig Jones werd derde. Barry Veneman sloot het seizoen af in mineur. Een veertiende startplaats zorgde nog voor gematigd optimisme, maar de Suzuki-coureur ging tijdens de race onderuit. Veneman werd als 23e en laatste afgevlagd. “Het was een lullig schuivertje”, aldus Veneman. “Maar ik baal wel enorm, want dit is geen prettige manier om het seizoen af te sluiten. Het groepje waar ik in reed, had ik bij moeten kunnen houden. Dan had er een plek tussen acht en twaalf in gezeten.”In de WK-eindstand behield Veneman zijn achtste plaats, zijn hoogste klassering ooit. Volledig tevreden was hij echter niet. “In het begin van het jaar hadden we het voordeel dat we het tweede jaar met de GSX-R in gingen, terwijl met name de Honda-rijders nog wat problemen hadden. Maar onze fiets is gewoon zeven kilo te zwaar is. Ik hoop dat we met de nieuwe machine hogerop kunnen komen.”Wie Veneman volgend jaar vergezelt, is nog onbekend. Binnenkort wordt bekend gemaakt wie de nieuwe hoofdsponsor van het team wordt. Sébastien Charpentier leverde zijn Ten Kate/Honda voortijdig in. De tweevoudig Supersport-kampioen vertelde vervolgens meteen teammanager Ronald ten Kate definitief te stoppen. “Hij was vrij emotioneel”, vertelde Ten Kate. “Ik vind dat je een hele vent moet zijn om te stoppen, terwijl er een goed contract bij Althea/Honda voor je klaar ligt. Sébastien kan nog wel drie jaar goed zijn voor een heleboel poles, maar het lijf aan lijf-gevecht durfde hij niet meer aan te gaan. Na zijn crash in Brno vorig jaar is hij niet meer op zijn oude niveau teruggekomen. Triest, want die jongen heeft toch twee jaar het WK Supersport gedomineerd.” Ten Kate hoopt nu dat de 34-jarige Charpentier in samenspraak met Honda pr- en coachingtaken voor jonge talenten op zich wil nemen. WSB KORT• De toekomst van Max Biaggi in het WK Superbike wordt steeds onzekerder. Biaggi heeft zijn salariseisen van – naar verluidt – 1,2 miljoen euro bij Alstare-teambaas Francis Batta neergelegd, maar er schijnt een verschil te zijn van twee tot 3,5 ton in vraag- en aanbodprijs. Daarnaast eist Biaggi van de fabriek ook keiharde garanties over de technische staat van de GSX-R1000 voor 2008. Verder wil hij op de kuip ruimte voor persoonlijke sponsors. “Dat is onbespreekbaar, omdat die ruimte van het team is”, zegt Batta. “Suzuki heeft aangegeven dat zijn eisen te hoog zijn en dat hij vrij is om te gaan.” Volgens onbevestigde geruchten zouden Biaggi en Batta na de laatste race in Rome een afspraak hebben met Superbike-promoter Paolo Flammini. • In Magny Cours verving Max Neukirchner de geblesseerde Yukio Kagayama in het Alstare Team. De 24-jarige Duitser trainde als zowaar tweede en leek in de eerste race lange tijd een kans te hebben op het podium – totdat hij door Bayliss bruut aan de kant werd gezet. Neukirchner reed wel een nieuw ronderecord. In de tweede race crashte hij op de vijfde plaats. Neukirchner lijkt voor 2008 verzekerd van een plek in het team. • De voorlopige WK Superbike-kalender voor 2008 telt veertien races, één meer dan dit jaar. Het seizoen begint op 23 februari in Qatar en sluit op 26 oktober op het nieuwe circuit van Parkalgar in Portugal. De race op Miller Motorsports Park in Utah (1 juni) heeft de plek ingenomen van Silverstone. Een race in Turkije behoort nog tot de mogelijkheden, waardoor het evenement op de Lausitzring (7 september) zou verdwijnen. De race in Assen staat gepland op 27 april. De kalender is nog onderhevig aan veranderingen, mogelijk ook door wijzigingen in de GP-kalender. • Het DFXtreme Honda Team ziet Makoto Tamada als de ideale rijder om de naar Ducati vertrekkende Michel Fabrizio op te volgen. Tamada scoorde als wild card-rijder in 2001 en 2002 drie overwinningen en een tweede plaats in Sugo. • Roy ten Napel heeft zijn EK Superstock-jaren afgesloten met een vijfde plaats. Ook in de eindstand werd de Yamaha-rijder vijfde. Raymond Schoutens race in de Superstock 1000-klasse eindigde al in de eerste bocht. Schouten werd aan de kant gedrukt en kwam in een gat naast de baan terecht. Kromme wielen voorkwamen dat hij verder kon. Uitslagen WSBEerste race23 ronden (101,453 km)1. Nori Haga (J), Yamaha; 2. Troy Baylis (AUS), Ducati; 3. Troy Corser (AUS), Yamaha; 4. Max Neukirchner (D), Suzuki; 5. Fonsi Nieto €, Kawasaki; 6. Max Biaggi (I), Suzuki; 7. James Toseland (GB), Honda; 8. Ruben Xaus €, Ducati; 9. Régis Laconi (F), Kawasaki; 10. Roberto Rolfo (I), Honda; 11. Shinichi Nakatomi (J), Yamaha; 12. Karl Muggeridge (AUS), Honda; 13. Yoan Tiberio (F), Honda; 13. Michel Fabrizio (I), Honda; 15. Guillaume Dietrich (F), Suzuki. Snelste ronde: Max Neukirchner 1.39844 (gem. 159,044 km/u)Tweede raceHaga; 2. Biaggi; 3. Nieto; 4. Corser; 5. Bayliss; 6. Toseland; 7. Rolfo; 8. Laconi; 9. Fabrizio; 10. Xaus; 11. Muggeridge; 12. Tiberio; 13. Dietrich; 14. Luca Morelli (I), Honda; 15. Dean Ellison (GB), Ducati. Snelste ronde: Max Biaggi 1.40,040 (gem. 158,733 km/u)WK-eindstand1. James Toseland, 415; 2. Nori Haga, 413; 3. Max Biaggi, 397; 4. Troy Bayliss, 372; 5. Troy Corser, 296; 6. Ruben Xaus, 201; 7. Lorenzo Lanzi, 192; 8. Roberto Rolfo, 192; 9. Max Neukirchner, 149; 10. Régis Laconi, 137. Uitslag WK Supersport1. Kenan Sofuoglu (TUR), Honda; 2. Broc Parkes (AUS), Yamaha; 3. Craig Jones (GB), Honda; 4. Gianluca Vizziello (I), Yamaha; 5. Tommy Hill (GB), Yamaha; 6. David Checa (E), Yamaha; 7. Josh Brookes (AUS), Honda; 8. Katsuaki Fujiwara (J), Honda; 9. Gregory Leblanc (F), Honda; 10. Massimo Roccoli (I), Yamaha; 11. Sébastien Gimbert (F), Yamaha; 12. Arne Tode (D), Honda; 13. Simone Sanna (I), Honda; 14. Kenny Foray (F), Honda; 15. David Perret (F), Kawasaki; 23. Barry Veneman (NL), Suzuki. Snelste ronde: Kenan Sofuoglu 1.42,740 (gem. 154,561 km/u)WK-eindstand: 1. Kenan Sofuoglu, 276; 2. Broc Parkes, 133; 3. Fabien Foret, 128; 4. Katsuaki Fujiwara, 101; 5. Craig Jones, 94; 6. Massimo Roccoli, 90; 7. Robbin Harms, 83; 8. Barry Veneman, 70; 9. Anthony West, 66; 10. Gianluca Vizziello, 60; 42. Arie Vos, 1. Unterschriften156156Nori Haga trakteert de nieuwe wereldkampioen James Toseland op een champagnedouche. Ondanks een dubbeloverwinning kwam Haga drie punten te kort voor de titel. Seite 2 1Een dubbele triomf voor het Ten Kate Team. Na de wereldtitel voor Kenan Sofuoglu zorgde Toseland voor een unicum door ook de Superbike-titel naar Nieuwleusen te halen. Klein 1, 2 und 3Het drama in de eerste bocht van de openingsrace: Toseland tikt snelstarter Lanzi van zijn fiets. Lanzi raakt geblesseerd, Toseland moet achteraan aan sluiten met Max Biaggi (3). Seite 3 1Nori Haga bezorgde Yamaha met zijn tweede seizoensdubbel de merkentitel. Max Neukirchner (76) verving Yukio Kagayama met verve. Seite 3 2Kenan Sofuoglu nam afscheid van de Supersport-kla

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...