Rij-impressie Moto Guzzi Griso 8V
Met de komst van de Griso 8V heeft ook Moto Guzzi een model met vier kleppen per cilinder. Een fikse stap, al bleven andere oude waarden gehandhaafd: de 90º V-twin is nog steeds luchtgekoeld en dwars geplaatst. De Griso heeft in zijn korte bestaan een hechte schare liefhebbers opgebouwd. Esthetici die de eigenzinnige, maar vloeiende lijnen van de 1100 zeer waarderen. En dat zijn niet alleen maar adepten uit de eigen familie. Om het legertje fans nog verder uit te breiden, hebben de knappe koppen uit Mandello een paar knappe koppen voor het motorblok gemaakt. Met andere woorden: met de acht kleppen die de twee cilinders nu tellen, moet de adelaar zijn vleugels nog verder uit kunnen slaan.De oude stoterstangen-techniek werd terzijde geschoven en zo’n tachtig procent nieuwe onderdelen betekenen in feite ook een zo goed als nieuw blok. Elke cilinder kreeg een bovenliggende nokkenas, aangedreven door een ketting. Korte nokvolgers en gevorkte tuimelaars zetten vervolgens in elke kop vier kleppen in beweging. De klepstelen hebben een diameter van slechts vijf millimeter en zijn dus ook erg licht en samen met de conische klepveren beïnvloed dat het toerental gunstig. Twee flinke oliepompen zorgen voor een “bloedsomloop” van maar liefst 25 liter per minuut. Enerzijds voor de smering, anderzijds worden zo de cilinderkoppen voldoende gekoeld, terwijl oliesproeiers ook verkoeldende smeerolie tegen de onderkanten van de zuigers spuiten. Deze gecombineerde lucht- en oliekoeling kennen we al van eerdere Suzuki GSX-R’s en Bandits en van de BMW-boxers. Moto Guzzi wil hiermee de toekomst van hun ‘luchtgekoelde’ 90º V-twin veiligstellen. Om met de milieu-eisen mee te kunnen gaan is er een forse uitlaatdemper (met geregelde katalysator) en een Marelli-injectiesysteem met 50 mm gaskleppen aan boord.De 1150 cc grote Griso 8V moet volgens de fabriek goed zijn voor 110 pk bij 7.500 toeren per minuut. Het maximale koppel bedraagt bij 6.400 toeren 108 Nm. Die cijfers liggen op een vergelijkbaar niveau als van de BMW R1200R. Vergeleken met de ‘oude’ tweekleps Griso 1100 is het een hele stap voorwaarts: die moest het stellen met 88 pk en 89 Nm bij vergelijkbare toerentallen.Op papier klappert de 8V dus aardig wat fanatieker met de vleugels. In het door smog geteisterde Milaan stappen we op voor een eerste kennismaking met de Griso 8V, een werkomgeving waar hij aan een derde van zijn spierkracht meer dan genoeg zal hebben. In het drukke verkeer laat de V-twin zich ook niet van zijn beste kant zien. Elke keer als we schakelen, laat de zesbak zich duidelijk horen en onder deellast en bij het inknijpen van de koppeling krijg je sterk de indruk dat er speling in de cardanaandrijving zit. Anderzijds reageert de motor steeds mooi vloeiend op het gas, alsof hij zich ter plekke wil verontschuldigen voor zijn bokkige voorkomen. Het geluid dat uit de turbine-achtige uitlaatdempers komt, begeleidt de stevige pas waarvan de Griso 8V zich bedient. Het krioelende stadsverkeer en de miserabele staat van de Milanese straten bieden in ieder geval wel de kans om een eerste indruk te vormen over de handelbaarheid en de kwaliteit van de veerelementen van de Griso. De volledig instelbare Showa voorvork en de centraal geplaatste monoschokbreker achter zijn gevoelige types die hun werk erg serieus nemen. Ze zijn volledig instelbaar, maar de basis-setting is vrij hard en dat geeft ook aan dat deze Griso het strakke stuurwerk bepaald niet schuwt. Radiale vierzuiger remklauwen van Brembo en zwevend opgehangen 320 mm-remschijven benadrukken die sportieve inborst nog eens extra. De remmen zijn goed doseerbaar en boezemen genoeg vertrouwen in om de vol benzine 250 kilo zware Griso pittig stil te zetten.Naast het motorblok is ook de ergonomie licht aangepast: het stuur is nu smaller, de zitpositie iets lager en de voetsteunen zijn iets naar achteren verplaatst. Helaas krijgen we tijdens deze eerste korte testrit niet de kans om die verplaatste voetsteunen eens lekker bij te slijpen aan het asfalt. Het wegdek en het gebrek aan bochten zijn daar debet aan. Wel rijden we veel rechtuit over wegen die zo eindeloos lijken dat je op woensdag al kunt zien wie je zondag op bezoek krijgt…Eén voordeel biedt dat kaarsrechte asfaltlint wel: de achtklepper kan in ieder geval eens laten zien dat hij ook écht sterker is dan de vierklepsvariant. De manier waarop de werklust van de Guzzi zich al van onderuit manifesteert, is hartverwarmend. Bij het klimmen van toeren komt de achterhand ook nauwelijks omhoog dankzij het CARC-cardanreactiesysteem, terwijl de Griso echt forse stappen zet. Hij voelt onmiskenbaar sterker dan de 1100 en heeft zeker tussen de 6.500 en 8.000 toeren meer in huis dan welke Guzzi ook. In de verte doemen de contouren van de bergen. Helaas, wij moeten terug. De Griso bewijst dat dat voor Moto Guzzi niet geldt: de fabriek met de rijke traditie kijkt niet meer terug, maar juist vooruit. Met zijn karakter moet de 8V Guzzi een nog grotere fanschare op kunnen leveren en betreed men met fikse snelheid technische paden die men in Mandello nog niet betreden heeft. Petje af voor de knappe Guzzi-koppen!TECHNISCHE GEGEVENS MOTO GUZZI GRISO 8VMOTOR lucht/oliegekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor met één kettingaangedreven nokkenas en vier kleppen per cilinder, wetsump-smering, benzine-injectie Ø50 mm, geregelde katalysator, hydraulisch bediende, droge koppeling, zesversnellingsbak, cardan.Boring x slag 95,0 x 81,2 mmCilinderinhoud 1151 ccCompressie 11,0 : 1Max. vermogen 80,8 kW (110 pk) bij 7500 tpmMax. koppel 108 Nm bij 6400 tpmRIJWIELGEDEELTE brugframe uit stalen buis, upside-down-voorvork, Ø 43mm, veervoorspanning, in- en uitgaande demping verstelbaar, CARC eenzijdige aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, veervoorspanning, in- en uitgaande demping verstelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 282 mm, dubbelzuiger-remklauw.Aluminium gietwielen 3.50×17; 5.50x17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.545 mm, balhoofdshoek 63,7°, naloop 108 mm, veerweg V/A 120/110mm, zithoogte 800 mm, drooggewicht 222 kg, tankinhoud 16,7 liter.Garantie 2 jaarKleuren wit en zwartPrijs NL € 15.490,- / B € 13.490,-INFO Moto Tricolore B.V., www.mototricolore.nl[Bilderauswahl aus MRD21:]Actionbild seite 26 oder inhaltseiteSeitenansicht aus Bild seite 27Heckansicht mit doppelter Auspuff (klein)Technische Bild Motor von Vorne, seite 28 rechtsuntenWenn platz 1 oder 2 details