Rossi’s laatste TT?
Na zes hele leuke ritten met MotoPlus-lezers was ik in juni ook een weekje op pad met mezelf, lekker toeren door de uit de winterslaap ontwakende Alpen. Weer terug op de redactie stak de TT-koorts de kop op.
In het kader van ‘Op pad met…’ heb ik inmiddels zes hele leuke ritten met lezers gemaakt. In dit nummer lees je over mijn ritje met Bas van Loo uit Assen, waarmee ik de Tour de TT reed. Ik hoop dat jullie als MotoPlus-lezers net zo genieten van het lezen over deze ritjes, als ikzelf beleef aan het maken ervan.
Maar alle leuke ritten ten spijt werd het toch ook weer tijd voor mijn eigen ‘guilty pleasure’: in het voorjaar in m’n uppie naar de Alpen. Het asfalt is dan net sneeuwvrij (hoewel er toch nog best veel passen dicht zaten) en de bergpassen hebben nog een maagdelijke frisheid, waar ze in de zomer steeds meer een stoffig, oververhit karakter krijgen. Begin juni heb je de weg vaak voor jezelf.
Weer terug van dat weekje sturen hing de TT-koorts in de lucht. Na de afgelasting van vorig jaar gaat de 90e Dutch TT in Assen nu gelukkig wel door, al mogen er slechts 11.500 toeschouwers bij zijn, waar er normaal bijna 100.000 rond de baan zitten. De kleurrijke taluds die zo mooi door het Drentse landschap slingeren blijven nu helaas leeg, net als alle TT-campings rondom het circuit. Veel motor- en vriendenclubs konden dus al voor het tweede jaar op rij een streep door hun Assense feestje zetten. Onze TT lijkt net te vroeg te komen voor de versoepelingen, al zie ik opeens wel behoorlijk volle stadions bij het EK-voetbal… Een maand na de TT zal de rem er op 25 juli bij het WK Superbike in Assen wel af zijn, en begin september mogen we zelfs alweer met 24.000 mensen opeengepakt met een biertje in de hand ‘olderwets høken’ bij een Normaal-concert, waar velen hun keel ongetwijfeld schor zingen.
Voor de TT geldt dus helaas nog: kalm aan, dan breekt het lijntje niet. Ook het rennerskwartier – normaal gesproken al een heuse vesting – wordt dit jaar nog nadrukkelijker afgeschermd van de buitenwereld. Ook journalisten en fotografen worden maar in zeer beperkte mate toegelaten. Wij mogen ons wel gelukkig prijzen met eigen verslaggevers en fotografen ter plekke, voor de verslaggeving van deze hele bijzondere TT in MotoPlus 14. Want dat het bijzonder wordt, staat wel vast. Bijzonder vanwege de lege taluds, maar ook bijzonder vanwege de verwachte strijd. Ik heb de afgelopen races in elk geval op het puntje van mijn stoel voor de tv gezeten: wat een schitterende wedstrijden hebben we al gezien. Je kunt momenteel in alle klassen bijna fotofinishes verwachten, want niet alleen in de Moto3 stormen ze naast elkaar op de eindstreep af, maar ook in de Moto2 en MotoGP zit alles dicht bij elkaar.
In de MotoGP blijkt dit jaar ook dat ‘resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst’. Dat zien we met name bij Valentino Rossi, zelfs de overstap naar het team van Wilco Zeelenberg bracht geen verbetering. Het doet bijna pijn om deze absolute wereldster – mag ik hem de grootste coureur aller tijden noemen? – de aansluiting met de jonge garde te zien verliezen. Achter de schermen is Rossi inmiddels al volop bezig met zijn eigen MotoGP-raceteam, de kans is dus levensgroot dat deze 2021-Dutch TT zijn laatste optreden op de Drentse hei wordt. Dat maakt het gemis aan boordevolle tribunes en taluds vol gele shirts en Rossi-vlaggen dus extra pijnlijk: de Dutch TT, maar ook Valentino Rossi had veel beter verdiend. Om ook als thuisblijver toch nog één keertje echt van hem te genieten zetten we in deze MotoPlus vanaf pagina 82 al die prachtige TT’s van Rossi op een rij…
– Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus –