Nieuws

Eerste Test Royal Enfield Meteor 350

Het huidige Royal Enfield ambitieus noemen is een understatement zonder weerga. Voor de komende zeven jaar heeft de Indiase firma naar eigen zeggen niet minder dan 29 nieuwe modellen in de pijplijn zitten. Eén daarvan is de nieuwe Meteor 350!

Die is overigens niet in India ontwikkeld, maar in het Verenigd Koninkrijk waar Royal Enfield sinds 2017 een eigen Research & Developement Center heeft. Maar dat geheel terzijde. Deze Meteor grijpt qua naamgeving terug op het verleden, en wel naar de Super Meteor uit 1952, een zware toerfiets voor de Amerikaanse markt. Het origineel betreft een tweecilinder van bijna 700cc en heeft daarmee letterlijk het dubbele aan cilinders en cilinderinhoud in vergelijking met zijn nazaat. Leuk feitje, in 1958 testte het Transport Research Laboratory al met ABS op deze Britse toermotor.
Daar is uiteraard ook de huidige Meteor mee uitgerust, die net als bijna alle andere Royal Enfields de show steelt met zijn heerlijke klassieke uitstraling, die het in het echt beter doet dan op papier. Enigszins klassiek is ook de blokconfiguratie, hoewel de luchtgekoelde eencilinder wel is voorzien van onder meer een balansas en brandstof-injectie. Randzaken, het gaat bij een machine als deze immers vooral om karakter en laat de Meteor nog altijd verwennen met een hint van die stampende, laag lopende mono uit de bijna legendarische Bullet.

Met amper twintig pk trek je de klinker niet bepaald uit de straat met de in drie versies beschikbare Meteor, maar daar is ‘ie natuurlijk ook niet voor ontwikkeld. Hij moet je in het hart raken, aansporen tot onthaasten in plaats van haast maken. Lukt ‘m dat? Je leest het allemaal in MotoPlus 13/2021!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws