Motornieuws 2008: KTM
Begin dit jaar lanceerde KTM de nieuwe 690 Supermoto als eerste van een nieuwe serie ééncilinders, die de oude LC4’s gaan aflossen. En op de Mondial de Deux Roues in Parijs volgden maar liefst vier andere machines op basis van dat nieuwe 654cc-blok.Je zou het overzicht bijna kwijt raken bij KTM, want met zoveel nieuwe machines rond dezelfde technische basis gaat het je gewoon oranje/zwart voor de ogen zien. De Supermoto kenden we dus inmiddels: de funbike met zijn vreemde ‘snavel’ als koplamphuis annex voorspatbord en zijn twee als schoorstenen de lucht in prijkende uitlaatdempers. Van die machine wordt in 2008 dus ook nog een R-versie leverbaar, met nog sportievere accenten als de radiale Brembo-remtang, radiale handrempomp, Dunlop-sportbanden om de lichtmetalen wielen en een instelbare achterschokbreker en voorvork. Dat alles zit op deze SMR verpakt in een zwart jasje, want het kleurenschema is precies omgedraaid vergeleken met de standaard SM: de R heeft dus zwart plastic en een oranje frame.Niet meer dan logisch gezien KTM’s terreinachtergrond is de komst van de nieuwe 690 Enduro. Deze volgt de ‘gouwe-ouwe’ LC4 Enduro op. Middels WP-veerelementen kunnen voor- en achterwiel bij de Enduro-uitvoering 250 mm op en neer bewegen en samen met het tractor-achtige vermogen van 62 pk maakt dat van deze 690 een echte bulldozer. Met zijn drooggewicht van 138 kilo is het geen afgetrainde, ranke topsporter, maar eerder een stoere bodybuilder, waarmee je elke zandweg of ieder bospad aankunt. Qua technische lay-out (met onder meer het luchtfilter boven de cilinder) lijkt de nieuwe Enduro erg veel op de machines zoals ze in de Dakar-rally meedoen. De 12 liter benzinetank zit bij deze machine dan ook onder de buddyseat voor een gunstige gewichtsverdeling.Het derde nieuwe KTM 690-model is de 690 SMC, een fraaie Supermoto-machine. In de basis is deze SMC gelijk aan de hiervoor genoemde Enduro, maar dan natuurlijk met Supermoto-typische aanpassingen als aangepaste vering, grotere remmen (met een heuse radiale Brembo vierzuigertang en 320 mm schijf voor) en gespaakte 17 inch wielen met vette banden in de maat 120/70ZR17 en 160/60ZR17. De machine weegt 139 kilo men is onder meer uitgevoerd met een makkelijk afneembare drager voor kentekenplaat en richtingaanwijzers, zodat je die voor het circuitgebruik snel kunt verwijderen.De laatste 690-nieuweling is misschien ook wel de leukste: de 690 Duke. In 1994 zette deze Duke als ééncilinder-wegmotor nieuwe maatstaven en het feit dat er in de Alpenlanden een Duke-motorclub bestaat die ‘Fight-the-Fat’ heet, zegt voldoende. Op de bochtige bergwegen staat de lichte en handelbare Duke zijn mannetje en moet menig zware motorfiets het afleggen! Afgelopen jaar viel het doek al voor de ‘oude’ LC4-Duke, nu is er dus een nieuwe Duke op 690-basis. Uiterlijk onderscheidt deze nieuweling zich behoorlijk van zijn vier 690-broers door zijn lage voorspatbord, zijn koplampmasker met twee boven elkaar liggende halogeenlampen en zijn à la Buell (en Kawa ER-6) onder het blok liggende uitlaatdemper.De Duke is volledig op straatgebruik toegespitst met 17 inch gietwielen met wegbanden, grote remmen (met radiale monobloc-voorremklauw) en een relatief (voor KTM-begrippen wel te verstaan) lage zithoogte van 865 mm. Met zijn 148 kilo drooggewicht en 65 pk zal ook deze Duke ongetwijfeld weer verbazingwekkend vlot over kleine kronkelige wegen blaffen.Alle nieuwe KTM’s worden begin volgend jaar leverbaar. De prijzen zijn helaas nog niet bekend, maar waarschijnlijk zullen deze in Nederland de 10.000-euro-grens net doorbreken.[[BU]][bei Duke]De nieuwe KTM Duke is ook gebaseerd op het nieuwe ééncilinderblok en het vakwerkframe dat we al kennen van de 690 Supermoto.[bei Duke reservebild]]De techniek van de nieuwe Duke open en bloot. De lage uitlaat volgt de door Buell ingezette trend.[[bei Enduro]]KTM 690 Enduro: stoere, beresterke off-road waarbij de techniek is gebaseerd op de rallymachines.[[bei SMC]]KTM 690 SMC: sterke Supermoto-machine die weer is afgeleidt van de nieuwe 690-Enduro. [[bei SMR]]KTM 690 SMR: een speciale uitvoering van de inmiddels bekende Supermoto. Herkenbaar aan het zwarte plastic.