Nieuws

Vergelijkingstest 4 power nakeds

Het belangrijkste nieuws op het 2021 power naked-front komt zonder twijfel uit Engeland. Speed Triple 1200RS heet het nieuwe wapen van Triumph en het grotere getal in de typenaam verraadt al dat het om een behoorlijk ingrijpende update gaat: grotere cilinderinhoud, meer vermogen en minder gewicht zijn de belangrijkste ingrediënten!

De Speed Triple heeft altijd al een warm plekje in ons hart gehad en een dergelijk ingrijpende make-over maakt natuurlijk extra nieuwsgierig. Niet alleen naar hoe de Brit nu rijdt, maar ook hoe hij zich verhoudt tot de gevestigde concurrentie, want die is natuurlijk behoorlijk stevig. Kijk bijvoorbeeld naar de eveneens vernieuwde BMW S1000R. Als enige getooid met een klassieke vier-in-lijn, die goed is voor een vette 165 pk. Dat lijkt indrukwekkend, totdat je de specificaties van bijvoorbeeld de Speed Triple (180 pk), KTM 1290 Super Duke R (180 pk) en helemaal de Ducati Streetfighter V4S (208 pk) erbij pakt. Een hoog topvermogen betekent echter niet per definitie ook een snelle acceleratie. De crux: bij alle vier gaat het niet zozeer om het pure vermogen dat de blokken aan de krukas leveren, maar veel meer om hoeveel daarvan effectief door de achterband op het asfalt kan worden overgebracht!

Dat doen ze alle vier op geheel eigen wijze, zo blijkt uit een onderlinge confrontatie. Daarbij we nu alvast kunnen verklappen dat meer paarden op papier niet betere waarden bij het accelereren en doortrekken betekent. Welke van dit kwartet kan zijn vermogen het meest efficiënt kwijt op het asfalt. Welke stuurt het best. Wat zijn de sterke en mindere kwaliteiten van elk? Je leest het allemaal in MotoPlus 13/2021 (vanaf 25 juni in de winkel). Elke twee weken automatisch op de hoogte worden gehouden van alles wat er reilt en zeilt in motorland? Klik dan hier voor een abonnement!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws