Occasion Suzuki GSR750
Wie een ongecompliceerde, lichtvoetige en bovendien ook zuinige viercilinder naked zoekt, kan eigenlijk niet om Suzuki’s GSR750 heen. De Japanner maakte in 2011 zijn debuut en biedt ook op de tweedehandsmarkt nog altijd extreem veel plezier voor een betaalbare prijs!
Als opvolger van bochtenjager GSR600 moet ook de in 2011 gepresenteerde 750 het vooral hebben van zijn heerlijke blok. De korteslag viercilinder komt uiteraard uit de GSX-R750, maar werd voor transplantatie flink onderhanden genomen. Het topvermogen werd drastisch gesnoeid, daarentegen kreeg de vier-in-lijn wel betere manieren voor alledag aangeleerd. De overgebleven 106 pk’s spreken wellicht niet echt tot de verbeelding, maar heerlijk rechtop zittend kun je niet anders dan onder de indruk zijn van de soepele draai-eigenschappen, het sterke middengebied en het feit dat er ook nog een eindschotje in zit. Het agressieve uiterlijk doet wellicht anders verwachten, maar ook het rijwielgedeelte is net als het blok eerder goedmoedig en neutraal, dan strak sportief. De machine stuurt prima, zonder nerveus te zijn. Prima voor beginnende rijders, terwijl ook ervaren piloten er niet snel op uitgekeken raken. Ook het compacte uiterlijk en het niet overdreven hoge gewicht zullen bij beginnende rijders heel goed in de smaak vallen. Als er al een kritiekpunt is, dan is het de matig werkende rem. Daaraan veranderden latere bouwjaren helaas niets en ook de komst van het in eerste instantie grof afregelende ABS niet, dat vanaf 2012 standaard is.
Het stalen frame is weliswaar geen lust voor het oog, qua functionaliteit valt er helemaal niets over te klagen. En nu we het toch over het uiterlijk hebben, qua design had er ook aan de standaard einddemper en swingarm misschien wel iets meer aandacht mogen worden besteed. Keerzijde is dat de GSR, geheel conform Suzuki-traditie, tot de meest betaalbare bochtenjagers met vier cilinders behoorde. Het totaalpakket klopt en dat vonden ook de vele kopers van de tot en met 2016 gevoerde machine. Tip voor een proef: pak absoluut een paar bochten!
MARKTSITUATIE
Het grootste deel van de tweedehands aangeboden GSR750’s stamt uit de privésfeer. De meeste bezitters zijn klaarblijkelijk behoorlijk tevreden over hun machines, want ondanks de behoorlijke verkoopaantallen gedurende zes jaar is het aanbod redelijk overzichtelijk. Hoewel de eerste modeljaren (zeker het introductiejaar) scherp geprijsd waren, zijn de prijzen voor tweedehands exemplaren allesbehalve laag. Onder de vijfeneenhalfvijfduizend euro doe je geen zaken, tenzij je op een exemplaar stuit met een extreem hoog kilometrage of zonder ABS. Dat laatste is standaard vanaf 2012 en zeker voor beginnende rijders aan te raden. Een budget tot € 6.500,- biedt daarentegen behoorlijk veel keuze. Wie nog meer te besteden heeft, komt in aanmerkingen voor motoren van de laatste twee modeljaren. Op lagere kilometrages na hebben deze nauwelijks meer te bieden dan de modeljaren daarvoor.
BEZICHTIGING
De door en door gerijpte vier-in-lijn staat als zeer robuust te boek, en bij regelmatig onderhoud geldt dat ook voor de rest van de motorfiets. Wel een punt van aandacht, bij kilometrages van rond de 20.000 kilometer moet je er rekening mee houden dat er een omvangrijke 24.000 kilometer beurt aan zit te komen. Naast een oliewissel staat dan onder meer ook het controleren van de klepspeling op de planning, en moeten de bougies vervangen worden. Voor velen reden om de motor net daarvoor in de verkoop te doen.
De GSR staat niet te boek als een gewild ombouwproject, maar aan de meeste is er wel wat gefinetuned. LED-knipperlichten zijn bijzonder geliefd, en vervangingsdempers uiteraard ook, in het bijzonder die van Yoshimura die als originele fabrieksaccessoire werd aangeboden. Ook veel gezien: onderkuipje, korte kentekenplaathouder, duozitcover en flyscreen.