+ Plus

Producttest 7 paar motorlaarzen

Rubberlaarzen beschikken over een belangrijke eigenschap: ze zijn waterdicht. Dat beloven – meestal zwarte – motorlaarzen ook. Bovendien moeten laarzen ademend, comfortabel en veilig zijn. Deze vergelijkingstest bewijst of zwarte motorlaarzen echt beter zijn.

Matzwart is voor een valhelm een van de geliefdste kleuren. Niet omdat er geen bontgekleurde varianten zijn, maar omdat matzwart het best past bij een motorfiets en de rest van de outfit. Bij motorlaarzen past een matzwarte valhelm in de regel uitstekend. Dat komt goed uit want in tegenstelling tot valhelmen zijn laarzen vaak alleen in het zwart beschikbaar.
Is dat belangrijk? Nee, maar opvallend is het wel. Het draait primair niet om stijl of kleur, bij motorlaarzen zijn andere dingen belangrijk. Net als bij een valhelm is dat vooral bescherming bij een valpartij. Verder is, ook weer net als bij een helm, de pasvorm natuurlijk belangrijk. Laarzen moeten voeten comfort en een beetje verluchting bieden, maar tegelijkertijd tegen regenwater beschermen. Bovendien moeten ze je niet in je beweging beperken ongeacht of het gaat over de combinatie crosshelm-allroad-endurolaars of integraalhelm, toermotor en sportschoeisel.
Ondanks de overzichtelijke hoeveelheid kleuren komen motorlaarzen voor in allerlei vormen en uitvoeringen. Van sneaker, tot luchtig kort laarsje tot aan supermoto- en crosslaarzen. De gebruikte materialen variëren van kunststof, leersoorten, textielsoorten, diverse binnen- en buitenzolen en een van de vele functionele membranen.

 

In deze test draait het dit jaar om het gezonde middengebied; de ideale allrounder. De laars die eigenlijk alles kan en nog goed ook. We kunnen het lichte toerlaarzen, waterdichte kunststof laars of luchtige 365-dagen-per-jaar-laars noemen. Ongeacht de benaming moeten de laarzen over kwaliteiten beschikken waardoor ze de weliswaar kleurrijke maar verder onspectaculaire rubberlaarzen overstijgen.

 

Alle geteste paren hebben hun waterdichtheid gemeen, verschillen doen zich voor in gebruikte materialen, het ademende vermogen, in protectie en de beschermende kwaliteiten.
Criteria voor testdeelname zijn waterdichtheid en tegelijkertijd goed merkbare ventilatie. Twee jaar geleden testten we nog laarzen met een korte schacht en daarom hebben de dit jaar geteste paren een hoge toerwaardige schacht. Een andere vereiste is het gebruik van textielsoorten in het buitenmateriaal. Leren laarzen met stukken stretchmateriaal voldoen aan die eis. Nog een basisvereiste voor deelname is een certificering als beschermende motorkleding. De laarzen moeten volgens de EN 13634 goedgekeurd zijn. Het motorrijder-pictogram is in de laars terug te vinden. Waar deze precies voor staat hebben we rechts op deze spread samengevat. Alle testdeelnemers zijn weliswaar gecertificeerd als beschermende kleding voor motorrijders, maar niet elke fabrikant heeft zijn laars op waterdichtheid (WR) laten testen. Dat zegt niets. In onze test zijn er enerzijds laarzen waterdicht waarvan de fabrikant heeft afgezien van een WR-certificering. Anderzijds doen zich bij laarzen die eigenlijk waterdicht moeten zijn lekkages voor. Dikwijls is het waterdichte membraan daarvoor helemaal niet verantwoordelijk, maar een verkeerde verwerking. De flinterdunne membranen zijn namelijk zeer teer, dat maakt het naaien gecompliceerd. Dat is echter geen excuus, daarom kost gebrekkige waterdichtheid terdege punten in deze test. De incontinente testdeelnemers belanden daarom in de onderste regionen van deze test. Helemaal bovenaan onze ranglijst bevindt zich daarentegen een laars die geen zwakke plekken kent wat waterdichtheid betreft. Wat ventilatie betreft duikt het totaal nieuwe paden in. In plaats van passieve ventilatie van binnen naar buiten zet de TCX in op actieve ventilatie van buiten naar binnen. Daarvoor heeft de Clima Surround GTX in totaal twaalf zijdelingse kanalen, die frisse lucht in de richting van de voetzool leiden. Dat is in de praktijk absoluut merkbaar, in vergelijking met andere laarzen blijft de voet namelijk fris, zonder dat wreef en scheenbeen door rijwind te veel gekoeld worden. Omdat de TCX ook in de categorieën pasvorm en draagcomfort, zekerheid, uitrusting en uitvoering vlijtig punten verzamelt, verzekert hij zich verdient van testwinst. Per categorie zijn er echter andere laarzen die gelijkwaardig zijn. Daarom gaat de uitreiking van de Kooptip naar de uiterst comfortabele, top uitgeruste, verhoudingsgewijs goedkope Gaerne Vento. Zijn kleur? Zwart!

Geteste laarzen:

TCX Clima Surround GTX              € 299,99
Sidi Aria GTX      € 259,95
Gaerne Vento   € 199,90
Vanucci VTB23  € 229,99
Held Segrino GTX             € 239,95
Richa Vulcan 2   € 149,99
IXS Techno-ST+ € 179,95

Zo testen we:

De laarzen zijn getest in de maten 41, 45 en door een dame met maat 36. De focus ligt ditmaal op allroundlaarzen, ze moeten daarom waterdicht en gelijktijdig zo luchtig mogelijk zijn. Bovendien moeten de laarzen niet volledig uit leer bestaan. Tien fabrikanten konden uiteindelijk deelnemen aan deze vergelijkingstest, anderen moesten door de wereldwijde uitzonderlijke situatie of een scheef liggend schip verstek laten gaan. Goed voor ons, anders had Icon met de grijze Stormhawk WP meegedaan en hadden wij een andere slogan voor dit artikel moeten bedenken.

Over de beoordeling: pasvorm en draagcomfort, waaronder ook het aan- en uitrekken vallen, net als de beweeglijkheid op en naast de motorfiets, worden met 35 punten gewaardeerd. Met maximaal 30 te verdienen punten volgt daarop het hoofdstuk veiligheid. Daarbij draait het om de protectorenuitrusting, maar ook om materiaalkeuze, dat de laars niet afglijdt bij een valpartij en demping. Met 25 punten worden de voor deze test bijzonder belangrijke criteria ventilatie en waterdichtheid op hun waarde beoordeeld. De waterdichtheid wordt in een waterbad getest. Om de ventilatie te testen rijden we de laarzen met verschillende sokken. De laatste tien punten zijn bestemd voor de criteria reuk, productiekwaliteit en uitrusting.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...