Clutch-by-wire en semi-automaat van Honda
Honda heeft patent op een nieuwe vinding aangevraagd, een interpretatie van de anti-hop-koppeling met de voordelen van een semi-automaat en clutch-by-wire in een en hetzelfde systeem.
Een motorfiets is constructief gezien een natuurkundig instabiele eenheid en heeft de neiging om te vallen. Zelfstandig op beide wielen staan kan een motorfiets niet, bij hard accelereren wil het voorwiel graag omhoog en bij hard remmen zorgt de dynamische wiellastverdeling bij een traditioneel rijwielgedeelte voor een stuiterend of zwevend achterwiel. Een zijstandaard beschermt tegen omvallen en allerlei elektronische hulpsystemen houden wanneer het moet het voorwiel aan het asfalt. Tegen een licht wordend achterwiel en de onrust in het rijwielgedeelte, wanneer de achterban weer vol grip heeft en het motorremmoment doorgeeft, zijn er weliswaar goed werkende anti-hop-koppelingen, maar die minimaliseren alleen de effecten. De oorzaken van het actieve motorremmoment beteugelen ze echter niet. En ook de hydraulische bediening van hedendaagse koppelingen laat vaak ruimte voor verbetering.
Honda heeft nu voor het aanpakken van die oorzaken een vinding laten patenteren. Dat moet middels de omwentelingssnelheid van de wielen en accelereren een ‘ontlast’ achterwiel herkennen en vervolgens elektronisch ontkoppelen. Zo wordt het motorremmoment niet doorgegeven, zelf minimale impulsen worden niet naar het rijwielgedeelte geleid. De koppeling kan vervolgens op mechanische wijze weer lichter worden en kan het feitelijk stellen zonder het systeem met de oplopende nokken van een anti-hop-koppeling.
Een interessant neveneffect van deze vinding is dat de volledige koppeling automatisch kan functioneren middels de elektronische aansturing van de hydrauliek van het remmoment. Weliswaar is er gewoon een koppelingshendel aanwezig, waarmee het systeem conventioneel te bedienen is, maar dan zonder de hydrauliek van de gevercilinder. Het signaal van de koppeling wordt elektronisch naar de nemercilinder geleid en pas daar in hydraulische kracht omgezet. Met bijpassende modi kan het volledige werk van de koppeling ook automatisch plaatsvinden, ook bij wegrijden en stoppen. Schakelen met de voet doe je als rijder gewoon zelf, maar ook hier ligt een automatisch systeem voor de hand. Voor het bekende gevoel in het koppelingshendel wordt een kleine cilinder toegepast die voor zorgt.
Overigens beperkt Honda zich met dit systeem niet uitsluitend tot de verbrandingsmotor, ook een elektrische motorfiets met versnellingsbak kan van dit systeem worden voorzien. Of en wanneer Honda dit systeem gaat toepassen is nog niet bekend.