Warmdraaien 11/2009
‘Wim, de motor van Europa.’ Die leuke sleutelhangers vonden tijdens de tweede Motorday met Hemelvaartsdag op Zandvoort gretig aftrek onder de duizenden bezoekers. En Wim is daarbij natuurlijk Wim van de Camp, het motorrijdende lid van de Tweede Kamer, die namens het CDA lijsttrekker is tijdens de komende Europese Verkiezingen (zie ook: www.motorvaneuropa.nl). Wim was zelf ook één van de bezoekers van de Motorday, met zijn spiksplinternieuwe Yamaha R1, voorzien van open Akrapovic-dempers. Omdat het natuurlijk best bijzonder is dat een politicus zich zo nadrukkelijk in zijn campagne identificeert met motorrijders, kon ik het niet laten hem toch even een paar vragen te stellen. Van de Camp: “Eigenlijk komt de kreet ‘Wim, de motor van Europa’ van Pauw en Witteman, waar ik onlangs in de uitzending zat. Die riepen dat en mijn campagneleider vond het een prachtig gegeven, dat we hebben uitgebouwd. Natuurlijk richt ik me niet alleen op de motorrijders, maar je krijgt door die motorhobby wel een eigen gezicht en kunt daardoor die Europese verkiezingen ook meer tastbaar maken. Sommige dingen moet je tegenwoordig wel Europees regelen, denk aan de economie, veiligheid, klimaat, energie en asielbeleid, maar andere taken moet je vooral bij het land zelf laten, zoals de regelgeving voor motorrijders. Geen enkele motorrijder zit toch te wachten op die Europese regeltjes, op dat soort kleine gebieden schiet Europa soms veel te ver door. Zelf motorrijden staat momenteel echter wel even op een laag pitje. Maar ik heb vorige week mijn nieuwe R1 opgehaald en wilde er nu toch echt even mee op pad. Geweldig ding. En wat een magnifiek geluidje hé? Ik heb ook nog een Harley, een 848 en een GSX-R600 voor de circuitdagen en rij normaal gesproken best veel. En nu ga ik weer, lekker genieten van mijn vrije dag.”
Even later kon ik zelf ook genieten van een motorritje, en wel achterop bij Barry Veneman. Als één van de tien gelukkigen mocht ik de ‘Two Seat Experience’ ondergaan: achterop de Suzuki GSX-R750-racer van Nederlands snelste wegracecoureur van dit moment. Een héél enerverend ritje met enorme wheelies, erg late rempunten en heel hoge bochtensnelheden. Ook als je zelf regelmatig op een circuit rijdt, is het toch een openbaring hoe hard zo’n echte coureur kan, zelfs met iemand achterop. En zelfs met een behoorlijke veiligheidsmarge, want een topper als Veneman heeft zo’n bizarre motorbeheersing dat het weliswaar bloedsnel gaat, maar je nooit het idee hebt dat het op de grens gaat. Zelfs een wegbrekend achterwiel wordt zo soepel en gecontroleerd opgevangen dat je respect voor dit soort topcoureurs alleen maar toeneemt.
Rijdend op zo’n echt racecircuit merk je trouwens ook hoe fijn het is als je je geen zorgen hoeft te maken over het wegdek: superstrak, veel grip en geen putten of gaten. Dat is op de gewone weg tegenwoordig wel anders; zeker na de strenge winter was het een drama. In Speakers Corner in MotoPlus 11 vroegen we diverse instanties om de oorzaken en de mogelijke gevolgen. Wat moet je bijvoorbeeld doen als je onderuit gaat door een gat in het wegdek? Gezien de ambtelijke molen waarin je dan terecht komt, kun je alleen maar hopen dat je dat bespaard blijft. Dat merkten wij al toen we bij Rijkswaterstaat en de politie om een reactie vroegen: het afschuifsysteem trad in volle werking en het lukte ons niet om een antwoord te krijgen van deze overheidsinstanties. Misschien dat Wim van de Camp daar ook iets aan kan gaan doen!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus