Compacttest Bimota DB5S
In Ducati’s modelgamma gaapt al lange tijd een gat. Weliswaar rollen er grote aantallen Monsters, Multistrada’s en nu ook Hypermotards in Bologna van de band, maar een klassieke supersport met de luchtgekoelde 1100 tweeklepper ontbreekt vooralsnog. Voor het kleine, maar fijne Bimota een reusachtige kans om met een mooie sportfiets het hart van de echte Italofiel te stelen. Eigenlijk kan de mooie, luchtgekoelde en klassiek ogende Ducati Desmo niet beters overkomen dan op transport naar Rimini te worden gezet om daar op de werkbank te eindigen. Want net als in grootmoeders tijd is daar nog steeds één persoon alleen verantwoordelijk voor de hele motorfiets, van het eerste tot het laatste schroefje.Rondom de luchtgekoelde Ducati V-twin construeert Bimota het welbekende schitterend gelaste stalen vakwerkframe. Ook de swingarm geeft blijk van een hoogwaardig staaltje vakmanschap: de combinatie van uit één blok aluminium vervaardigde componenten vastgeschroefd aan een geraamte van stalen buizen geven de machine een onmiskenbare en unieke uitstraling. Daarbij is de afwerking van een ongekend hoog niveau. Waar je je blik ook laat vallen, iedere lasnaad is perfect en de gefreesde delen stralen enkel precisie uit. Ook de kunststofdelen getuigen van liefde voor het vak. Handbestickerd, vlekkeloos gespoten en perfect aansluitend completeren ze stuk voor stuk de licht handelbare machine en geven hem qua uitstraling precies dat vleugje Italiaanse charme mee dat de aanzienlijk hoge prijs van meer dan 27 mille nog enigszins rechtvaardigt. Het laatste restantje onderbuikkriebels als gevolg van dit forse bedrag verdwijnt na een druk op de startknop. Het beeld van oneindig veel eurobiljetten verpulvert in milliseconden zodra de diepe twindonder van zich laat horen. De zitpositie is sportief naar voren gestrekt, met een opvallende hoofdrol voor de DB5’s slanke taille en de niet te diep afzakkende stuureinden die de polsen iets ontlasten. Alleen bij het monteren van de spiegels had iemand een slechte dag, het zicht naar achteren is nagenoeg nul. Ook de plaatsing van de toerenteller, die nogal verloren oogt, verdient ook een kanttekening. Dat geldt niet voor koppeling, rem en gashendel, die allemaal lekker vertrouwd aanvoelen.Ondanks z’n snelle voorkomen laat de DB5S zich in alle rust door het drukke stadgewoel leiden, maar eenmaal in het wijdse landschap is het pas echt genieten geblazen. De 1100 is echt een koppelbuffel en voelt zich met name in het lage- en middentoerengebied opperbest. Met een kleine 200 kilo lichaamsgewicht accelereert de DB5S als aan een elastiek, ongeacht het toerental. Tot de toerentellernaald 7000 aanwijst althans, enigszins buiten adem verlangt de V-twin naar de volgende versnelling, die zich dankzij de strak schakelende bak snel laat kiezen. Zo artistiek en sportief als het rijwielgedeelte oogt, zo makkelijk en direct reageert het ook. Stabiel in bochten, niet overdreven handelbaar, maar toch lichtvoetig. Klasse!Tel daar ook nog de perfecte Brembo remmen bij op en je kunt niet anders concluderen dan dat de DB5S technisch en optisch gezien een meer dan bijzonde machine is, die zich in het bochtige landschap als een vis in het water voelt. Dat daar een fors prijskaartje aanhangt, tja, het is niet anders.________________________________________[KASTEN][TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS BIMOTA DB5S 1100MOTOR lucht- en oliegekoelde tweecilinder-viertakt 90º V-twin, bovenliggende ketting aangedreven nokkenas, twee kleppen per cilinder, desmodromische klepbediening, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 45 mm, 520 watt dynamo, accu 12V/10Ah, mechanisch bediende meervoudige droge plaatkoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 98,0 x 71,5 mmCilinderinhoud 1.079 ccCompressie 10,5 : 1Max. vermogen 63,0 kW (86 pk) bij 7.750 tpmMax. koppel 94 Nm bij 4.750 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe met motorblok als dragend deel, upside-down voorvork Ø 50 mm, volledig instelbaar, stalen swingarm, volledig instelbaar, dubbele schijfremmen voor Ø 320 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, tweezuiger-remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1430 mm, balhoofdhoek 66,0º, naloop 100 mm, veerweg v/a 120/120 mm, zithoogte 810 mm, tankinhoud/reserve 16,0/5,0 liter.Garantie twee jaarKleur rood, zilverPrijs NL € 27.296,- / B € 23.837,-INFO NEDERLAND EN BELGIË The Motorcycle Company, +31 (0)186-629 393, www.themotorcyclecompany.net________________________________________[BILDUNTERSCHRIFTE]De einddempers klinken bijzonder goed en ogen ook nog eens prachtig.Bimota ontwierp misschien wel ’s werelds meest ingewikkelde swingarm. Het ziet er niet alleen mooi uit; het werkt ook goed.Slank en slim: de Bimota DB5S ________________________________________[[COMPACTTEST BMW KUPPLUNG auf eine halbe Seite stehend auf seite 2=38 links]]MotoPlus 17/2007 Seite 38; Anti-hop koppeling BMW boxer[Aus MRD 14/2007 Seite 39; Anti-Hopping-Kupplung für BMW-Boxer][BK]COMPACTTEST ANTI-HOP-KOPPELING BMW BOXER[KO]UITGESTEMPELD[AUT]Tekst Werner Koch | Bewerking Twan Hulshof | Foto’s Künstle, Koch[FLIESSTEXT]Voor bezitters die hun boxers het vuur nogal eens flink aan de schenen leggen, heeft de firma Mobil-Tech (www.mobil-tech.de) nu een anti-hop-koppeling in de aanbieding. Remt het achterwiel bij het snel terugschakelen teveel af, dan ontlasten twee schuine nokken (zie foto rechts) de koppelingsveren, waardoor de weerstandspiek even wordt onderbroken omdat de koppeling even kan doorslippen. Daarmee is het vervelende stempelen van het achterwiel verleden tijd.Wij probeerden het systeem onlangs een weekje uit en zelfs bij provocerend snel terugschakelen met weinig druk op de achterzijde waren er slechts kleine vibraties te bespeuren, maar absoluut geen achterwiel meer dat bij het aanremmen een eigen leven wilde gana leiden. Hierdoor kun je niet alleen nog later in de ankers, je kunt ook veel sneller insturen dan met de originele koppeling. En dat is precies de reden dat ook de 1200cc boxers waarmee het BMW-fabrieksteam uitkomt in het WK Endurance sinds kort met deze MB2c-koppeling zijn uitgerust.De anti-hop-koppeling heeft nog een nieuwtje, want de enkelvoudige droge koppelingsplaat is ook voorzien van een ander voeringsmateriaal. Bij de standaard-boxers merk je dat de koppeling het bij een al te enthousiaste rijstijl, bijvoorbeeld op een circuit, erg zwaar heeft. Je kunt hem dan al snel ruiken en zelfs licht doorslippen is merkbaar. Bij deze MB2c-koppeling is de voering vervangen door een beter hittebestendige, gesinterde koppelingsplaat. De voering wordt nu geleverd door Sachs of Surflex. Voordeel hiervan is dat deze onder zware omstandigheden langer meegaat en beter bestand is tegen de volle acceleraties.[Bildunterschrift]De koppelingsnaaf met vier nokken laat de koppeling bij vlot terugschakelen iets doorslippen. De gesinterde plaat is beter bestand tegen heftige acceleraties.