Nieuws

Oud tegen nieuw: Indian FTR1200

Een machtige V-twin, flat-track-styling en een megacoole uitstraling. Toen Indian in 2019 met de FTR1200 kwam aanzetten, begon ons hart wel een tikje sneller te kloppen. Deze motorfiets maakte namelijk een einde aan het zo ingebakken hokjesdenken!

Het was een naked bike, cruiser en scrambler ineen, waarbij ook nog een flinke knipoog naar het voorbeeld, de FTR750 flattracker, werd gegeven. We kregen het er zelfs zo warm van, dat we de S-versie van de FTR meteen in ons duurtestpark opnamen. Anderhalf jaar en dik 20.000 kilometer verder ontmoet ‘onze’ FTR zijn jongere en in zekere zin ook kleinere broer, de Euro5-FTR1200S van jaargang 2021.
Dat kleinere heeft in dit geval geen betrekking op het motorblok. Net als voorheen levert de 1.203 cc metende 60-graden-V-twin 125 pk bij 8.250 toeren en, veel belangrijker, 120 Nm bij 6.000 toeren. Waar het dan wel betrekking op heeft? Op de wielmaten. De oude FTR had nogal opvallende wielmaten van 19 inch voor en 18 inch achter en kampte daardoor met het probleem dat er voor die maten geen ‘echte’ sportbanden zijn. De nieuwe rolt (eindelijk) op in het naked-segment gebruikelijke 17 inch wielen, waar ook nog eens uitstekend presterende Metzeler M9 RR’s om liggen. En dan heeft de nieuweling ook nog 30 millimeter kortere veerwegen en een smaller stuur.

Dat maakt toch wel knap nieuwsgierig naar wat voor invloed dit heeft gehad op de rijeigenschappen in het algemeen en stuureigenschappen in het bijzonder van deze wonderschone, bijzondere Yank. Wij zoeken het voor je uit in MotoPlus 11/2021 (vanaf vrijdag 28 mei in de winkel).

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws