WK Superbike Tsjechi
James Toseland heeft ongetwijfeld de acht meest enerverende dagen uit zijn raceleven achter de rug. Een week nadat hij tijdens de Acht Uren van Suzuka roemloos onderuitgleed, scoorde hij in Brands Hatch eindelijk zijn eerste dubbel uit zijn carrière. Tussendoor maakte de Brit bekend dat hij de switch naar de GP’s maakt met het Yamaha Tech 3 Team. Teamgenoot Kenan Sofuoglu stelde in Engeland de wereldtitel in de Supersport-klasse veilig. James Toseland was stellig van plan geweest om voor de Honda-bazen in Suzuka een vlammend optreden te verzorgen, maar al bij zijn eerste sessie op de fabrieks-Honda kwakte hij tegen het Japanse asfalt. De CBR was te zwaar beschadigd om door te rijden en teammaat en HRC-protegé Ryuichi Kiyonari bleef beteuterd kijkend achter. Een week later liet Toseland zich – volledig terecht – fêteren door zijn Britse fans. De manier waarop de Ten Kate/Honda-coureur iedereen op zondag zijn wil oplegde, was zeer indrukwekkend. Zaterdags was hij nog zwaar teleurgesteld over het missen van de Superpole – Troy Bayliss scoorde zijn vijfde pole van het seizoen – maar op de wedstrijddag was hij agressief, vastbesloten en gewoon de beste. Zelfs twee maal, waardoor hij een belofte waar moest maken. “Als ik de dubbel zou pakken, zou ik mijn pak in het publiek gooien”, vertelde Toseland. “Ik was aardig zeker dat het zou lukken, want bij de finish had ik een tweede pak hangen.” De striptease begon met handschoenen en laarzen en eindigde voor de hoofdtribune met het Hannspree/Ten Kate-pak. Het verzoek van de officials om vanwege het tijdschema een kort rondje te rijden, negeerde Toseland. Het was immers zijn laatste Brands Hatch-optreden voor het trouwe eigen publiek. “Om hier mijn eerste dubbel te pakken, dat is fantastisch. Ik heb nog nooit zo’n ovatie gehad als hier. Het was overweldigend.” Toselands maximale score kwam op een moment waarop zijn grootste concurrenten punten lieten liggen. Polesetter Bayliss werd in de eerste race hard door Toseland en Nori Haga aan de kant gezet en crashte niet lang daarna. In de tweede race kwam Bayliss niet verder dan een zevende plaats – net voor Max Biaggi. De Italiaan had twee weken eerder in Brno net als Toseland nog een tweede en eerste plaats behaald, maar in Brands Hatch zat niet alles mee. Biaggi trainde als zesde, maar behaalde een knappe derde plaats in de openingswedstrijd. Bij de start van de tweede race reageerde de Suzuki-coureur te gretig en werd door de wedstrijdleiding binnen geroepen voor een “ride through”-penalty. Nori Haga nam de tweede plaats in het WK over van Biaggi, maar had het aan zich zelf te danken dat hij de achterstand zag oplopen tot 66 punten. Haga schaduwde Toseland in de eerste race, maar ging toen onderuit. De Japanner raapte zijn Yamaha weer op en finishte als zevende. In de tweede race maakte hij het Toseland samen met teamgenoot Troy Corser ook erg moeilijk. Het Yamaha-duo kwam echter te kort. Het toch verrassende nieuws dat Toseland voor het Yamaha Tech 3 Team had getekend, schokte niet alleen Gerrit en Ronald ten Kate, maar ook de volledige Honda-top. “Er lag een goed bod van ons, maar we hadden verwacht dat we nog zouden kunnen onderhandelen”, gaf Alex Ghini van Honda Europe toe. “Maar James had zijn beslissing al genomen. Wij hadden graag gezien dat hij nog een jaar was gebleven of eventueel was overgestapt naar het Gresini/Honda Team. Maar James is een goeie jongen die het twee jaar goed naar zijn zin heeft gehad bij het Ten Kate Team en er is geen enkele reden om kwaad op hem te zijn.” Teammanager Ronald ten Kate was verrast. “James was vastbeslotener dan we dachten om de overstap te maken. Voor ons was het prioriteit om hem te houden, maar nu moeten we overschakelen op ons plan B.”Op maandagavond na de desastreus verlopen Acht Uren-race nam Toseland zijn besluit. “Toen vertelde mijn manager Roger Burnett dat we bij Yamaha kregen wat we vroeger: een machine met fabrieksondersteuning. Het is echter geen makkelijke beslissing geweest. Het makkelijkste zou zijn geweest om te blijven zitten waar ik zit. De laatste twee seizoenen bij Ten Kate zijn de beste uit mijn carrière geweest, maar MotoGP is mijn droom en daar ligt mijn ambitie. Ik wil het WK Superbike wel verlaten als wereldkampioen. Ik heb nu 66 punten voorsprong en dan mag je toch zeggen dat je de titel al met één hand of met een paar vingers vast hebt. Ik zou niet staan waar ik vandaag sta als ik niet had geleerd van de gevechten tegen Bayliss, Haga, Corser en Biaggi en eerder ook Hodgson en Edwards.”Het Tech 3 Team werd de afgelopen twee seizoen volop gesponsord door Dunlop, maar Toselands beslissing voedt andermaal de gedachte dat het team zal switchen naar Michelin of zelfs Bridgestone. Toseland zelf wilde en mocht daar niets over zeggen. Na twee zwaar teleurstellende WK-weekenden was Troy Bayliss realistisch. Voor de race in Brno bezette hij nog de tweede plaats, na Brands Hatch is hij vierde met een achterstand van 97 punten. “Ik denk dat je kunt concluderen dat ik de titel kwijt ben”, merkte Bayliss op. “Dat doet pijn.” Zoals verwacht had Bayliss’ Ducati het traditioneel moeilijk in Brno. Toen hij ook nog eens onderuitging over de voor hem vallende Karl Muggeridge, was de ellende compleet. “Ik heb hem bedankt”, grijnsde Bayliss. “Ik had het toch al niet naar m’n zin op de tiende plaats.” In de tweede race kwam de Ducati-kopman ook niet verder dan een tiende plek. In Brands Hatch bleek de zwakte van de 999, vond ook Bayliss. “Als de asfalttemperatuur hoger wordt, hebben de motor en de banden het moeilijk. Dat kunnen we gewoon niet mee. Dat merkte ik na de eerste ronde van de tweede race al.”De twee moeilijke wedstrijden in Brno en Brands leidden weer tot speculatie dat Bayliss zijn contract niet uit zou dienen bij Ducati. Ook ging het gerucht dat Max Biaggi al met de fabriek uit Bologna had gesproken. Dat zinde Bayliss niet. “Ik teken voor vijf jaar om dat te voorkomen”, zou de tweevoudig wereldkampioen hebben geroepen.Biaggi toonde echter zowel in Brno als in Brands Hatch een vaste waarde voor het podium te zijn. Nadat hij in de eerste race geklopt was door Toseland, was de Italiaan later op de dag knap de sterkste in Brno. De ultieme test volgde echter in Brands. “Dit is het moeilijkste circuit waar ik ooit heb gereden”, vond Biaggi. Die wetenschap motiveerde hem echter tot grote daden. In de eerste race vocht hij een hard duel uit met teamgenoot Yukio Kagayama. Die verdiende een week eerder in Suzuka zijn contract voor volgend jaar door samen met Kousuke Akiyoshi Suzuki haar eerste Acht Uren-overwinning sinds 24 jaar te bezorgen. Tady Okada en Carlos Checa claimden voor Honda de tweede plaats. In Brands crashte Kagayama echter in zijn jacht om Biaggi bij te houden. In de tweede race finishte hij als vijfde. Biaggi had zichzelf andermaal een plek op het podium toegeëigend. “Ik wilde zo snel mogelijk starten. Ik nam blijkbaar te veel risico”, vertelde hij naar aanleiding van zijn “ride through”-penalty. “Het doet me goed dat iemand als James vindt dat ik het hier goed heb gedaan. Mijn doel is nu om op de Lausitzring beide races te winnen.” Biaggi verloor de tweede plaats in het WK aan Nori Haga. De Japanner was vanwege chronische bandenproblemen het podium misgelopen in Tsjechië. Teleurstellend, want Haga had zich als snelste gekwalificeerd. Ook in Engeland startte de Yamaha-coureur van de eerste rij, maar zijn fout in de eerste race en een mysterieus geluid in de tweede race remden hem. “Het was een mooi gevecht met James, maar steeds als ik volgas reed, maakte de motor enorme herrie”, legde Haga uit. “Dat vertrouwde ik niet helemaal. Later bleek dat de kettingbeschermer was afgebroken.”Haga’s teamgenoot Corser kende in Brno niet alleen bandenproblemen. Een lekkende olieplug voorkwam een finish in de tweede race. In Brands Hatch had de Australiër zijn beste weekend van het jaar met een tweede en derde positie. Kenan Sofuoglu nam in Brno al een voorschotje op de Supersportwereldtitel. De Turk in Nederlandse dienst behaalde zijn zesde overwinning van het jaar en had twee weken later in Engeland ruim genoeg aan een tweede plaats achter Broc Parkes om de eerste Turkse wegracewereldkampioen in de geschiedenis te worden. Zijn enig overgebleven rivaal Fabien Foret kwam in Brno nog met mazzel op het podium (Broc Parkes ramde Robbin Harms uit de race in de strijd om de tweede positie), maar op het heuvelachtige Brands Hatch zat er niet meer in dan een zesde plaats voor de Fransman. Sofuoglu’s kampioenschap betekende de zesde opeenvolgende titel voor het Ten Kate Team. “Het was ongelooflijk om voor zoveel mensen de titel te pakken”, lachte een opgeluchte Sofuoglu. “Mijn snelheid was goed in de trainingen, maar in de race was ik nerveus omdat ik wist dat ik de strijd kon beslissen. De eerste twee ronden was ik bijna vergeten hoe ik moest rijden. Toen ik Craig Jones zag crashen (de Brit leidde de race, red) werd ik alleen nog maar nerveuzer. Daarna begon ik weer wat te relaxen en begon ik ook weer beter te rijden. Ik ben ontzettend trots. In Turkije zaten veel mensen te kijken. Er zijn 80 miljoen Turken en ik ben de enige wegracewereldkampioen!”Barry Veneman kwam in Brno door de crash van Parkes en Harms nog in de top tien. In Engeland had hij ingezet op een top 7-klassering. Het werd een achtste plaats. “Toch ben ik niet ontevreden”, zei de Suzuki-coureur. “In het begin kon ik niet pushen, omdat ik een hardere voorband had gekozen. Ik had een paar slechte ronden en Alfonsi en Foret kwamen me voorbij. Daarna wilde ik weer aanzetten, maar kreeg ik plotseling slapende handen. Heel vreemd. Nog nooit meegemaakt. Maar mijn kans om nog weer dichterbij Foret en Alfonsi te komen, kon ik daarna wel vergeten.” UITSLAGEN BRNO, TSJECHIËWSBEerste race20 ronden (108,060 km)1. James Toseland (GB), Honda; 2. Max.Biaggi (I), Suzuki; 3. Yukio Kagayama (J), Suzuki; 4. Noriyuki Haga (J), Yamaha; 5. Roberto Rolfo (I), Honda; 6. Michel Fabrizio (I), Honda; 7. Troy Corser (AUS), Yamaha; 8. Lorenzo Lanzi (I), Ducati; 9. Max Neukirchner (D), Suzuki; 10. Shinichi Nakatomi (J), Yamaha; 11. Régis Laconi (F), Kawasaki; 12. Ruben Xaus (E), Ducati; 13. Vittorio Iannuzzo (I), Kawasaki; 14 Jiri Drazdak (CZ), Yamaha; 15. Stefano Cruciani (I), Suzuki. Snelste ronde: Noriyuki Haga, 2.01,543 (gem. 160,032 km/uur)Tweede race19 ronden (102,657 km)1. Biaggi; 2. Toseland; 3. Fabrizio; 4. Haga; 5. Rolfo; 6. Troy Bayliss (AUS), Ducati; 7. Lanzi; 8. Fonsi Nieto (E), Kawasaki; 9. Nakatomi; 10. Xaus; 11. Karl Muggeridge (AUS), Honda; 12. Neukirchner; 13. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 14. Laconi; 15. Iannuzzo. Snelste ronde: Troy Corser, 2.00,674 (gem. 161,185 km/uur)WK SUPERSPORT18 ronden (97,254 km)1. Kenan Sofuoglu (TUR), Honda; 2. Craig Jones (GB), Honda; 3. Fabien Foret (F), Kawasaki; 4. Massimo Roccoli (I), Yamaha; 5. Joshua Brookes (AUS), Honda; 6. Katsuaki Fujiwara (J), Honda; 7. David Checa (E), Yamaha; 8. Sébastien Charpentier (F), Honda; 9. Sébastien Gimbert (F), Yamaha; 10. Barry Veneman (NL), Suzuki; 11. Vesa Kallio (SF), Suzuki; 12. Jason O’Halloran (AUS), Yamaha; 13. Broc Parkes (AUS), Yamaha; 14. Lorenzo Alfonsi (I), Honda; 15. Gianluca Nannelli (I), Ducati.Snelste ronde: Kenan Sofuoglu, 2.06,089 (gem. 154,262 km/uur)UITSLAGEN BRANDS HATCH, GROOT BRITTANNIËWSBEerste race25 ronden (92,550 km)1. James Toseland (GB), Honda; 2. Troy Corser (AUS), Yamaha; 3. Max Biaggi (I), Suzuki; 4. Ruben Xaus (E), Ducati; 5. Michel Fabrizio (I), Honda; 6. Roberto Rolfo (I), Honda; 7. Noriyuki Haga (J), Yamaha; 8. Régis Laconi (F), Kawasaki; 9. Lorenzo Lanzi (I), Ducati; 10. Max Neukirchner (D), Suzuki; 11. Steve Martin (AUS), Yamaha; 12. Fonsi Nieto (E), Kawasaki; 13. Shinichi Nakatomi (J), Yamaha; 14. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 15. Marty Nutt (GB), Yamaha.Snelste ronde: Noriyuki Haga, 1.26,590 (gem. 153,912 km/uur)Tweede race25 ronden (92,550 km)1. Toseland; 2. Noriyuki Haga (J), Yamaha; 3. Corser; 4. Fabrizio; 5. Yukio Kagayama (J), Suzuki; 6. Xaus; 7. Troy Bayliss (AUS), Ducati; 8. Biaggi; 9. Laconi; 10. Neukirchner; 11. Rolfgo; 12. Lanzi; 13. Nieto; 14. Karl Muggeridge (AUS), Honda; 15. Nakatomi.Snelste ronde: James Toseland, 1.26,689 (gem. 153,736)WK-stand1. James Toseland 355; 2. Noriyuki Haga 289; 3. Max Biaggi 286; 4. Troy Bayliss 258; 5. Troy Corser 227; 6. Ruben Xaus 163; 7. Lorenzo Lanzi 161; 8. Roberto Rolfo 146; 9. Max Neukirchner 123; 10. Yukio Kagayama 116WK SUPERSPORT23 ronden (85,146 km)1. Broc Parkes (AUS), Yamaha; 2. Kenan Sofuoglu (TUR), Honda; 3. Massimo Roccoli (I), Yamaha; 4. Robbin Harms (DK), Honda; 5. Tommy Hill (GB), Yamaha; 6. Fabien Foret (F), Kawasaki; 7. Lorenzo Alfonsi (I), Honda; 8. Barry Veneman (NL), Suzuki; 9. Pere Riba (E), Kawasaki; 10. Matthieu Lagrive (F), Honda; 11. Gianluca Vizziello (I), Yamaha; 12. Joan Lascorz (E), Honda; 13. Sébastien Gimbert (F), Yamaha; 14. Gregory Leblanc (F), Honda; 15. Mauro Sanchini (I), HondaSnelste ronde: Broc Parkes, 1.29,021 (gem. 149,708 km/uur)WK-stand: 1. Kenan Sofuoglu 206; 2. Fabien Foret 126; 3. Katsuaki Fujiwara 87; 4. Robbin Harms 83; 5. Broc Parkes 75; 6. Massimo Roccoli 75; 7. Anthony West 66; 8. Barry Veneman 64; 9. Craig Jones 45; 10. Lorenzo Alfonsi 45.Kort• Roy ten Napel heeft plaatsen in moeten leveren in de tussenstand van het EK Superstock 600. In Brno werd hij na een knappe pole vierde. In Brands Hatch reed de Superstock 600 twee races. Ten Napel crashte in de eerste en werd tiende in de tweede. Raymond Schouten kwam in de Superstock 1000-klasse net niet tot scoren met een zestiende plaats in Brno en een zeventiende in Brands. Xavier Simeon won de race in Brno en werd tweede in Brands Hatch. • Door het vertrek van James Toseland wordt er volop gespeculeerd wie hem op gaat volgen bij het Ten Kate Team. Gerrit en Ronald ten Kate spraken in Brands Hatch onder meer met de werkeloze ex-wereldkampioen Neil Hodgson (twee maal), Ryuichi Kiyonari en diens jonge BSB-teamgenoot Jonathan Rea en Craig Jones. Hoewel nog niet officieel bekend gemaakt, wil Ten Kate volgend jaar een A en B-team inzetten. Kenan Sofuoglu lijkt in te stemmen met een plaats in het B-team, waarschijnlijk naast Roberto Rolfo. Nu het lijkt dat HRC en Michelin de steun aan het HM Plant Team van Kiyonari willen stopzetten, is de kans groot dat Kiyonari bij Ten Kate ondergebracht wordt. Ook de namen van Alex Barros en Andrew Pitt vielen al. • De positie van Lorenzo Lanzi bij Xerox Ducati is wankel. In Brands werd Michel Fabrizio (sterk op dreef in Brno en Brands) genoemd, maar dat werd ontkend door de Ducati-teamleiding. Wel kwam naar buiten dat de pas 20-jarige Jonathan Rea stevig in gesprek is geweest met manager Davide Tardozzi. De huidige nummer twee in het Britse Superbike-kampioenschap heeft de Italianen laten weten nog geen beslissing te kunnen nemen. Andere kandidaten die bij Ducati genoemd worden zijn Hodgson, Ruben Xaus, MotoGP-coureur Carlos Checa en Leon Haslam. • WSB- en Suzuki-hoofdsponsor Corona maakte in Brands Hatch bekend dat het zich terug gaat trekken uit de motorsport. Welke geldschieter het biermerk op gaat volgen is nog onbekend. Denkbaar is dat Hannspree (nu nog subsponsor) de kar gaat trekken als titelsponsor. Ondanks het verliezen van de hoofdsponsor verklaarde het Suzuki-team van Francis Batta dat het volgend jaar wellicht met drie rijders zal aantreden. Max Biaggi moet het team uiterlijk 31 augustus laten weten wat hij doet. De Italiaan zou net als vorig jaar ook weer banden met het Kawasaki MotoGP team hebben. Plaats hier uw tekst