+ Plus

TT Assen

En de zon scheen weer voor Valentino Rossi. Nadat de publiekslieveling op vrijdag een rampzalige kwalificatietraining afsloot als elfde, zette hij op de wedstrijddag op onnavolgbare wijze de zaken recht. Als een TT-tovenaar schudde Rossi een briljante ontsnappingstruc uit de mouw en kroop vijf punten dichter bij Casey Stoner. De Ducati-coureur werd voor het eerst dit seizoen in een rechtstreeks duel verslagen door een fenomenale Rossi.
De weergoden waren Valentino Rossi gunstig gezind toen het er om ging. Tijdens een emotionele uitloopronde leek hij de hogere machten te danken voor de onverwachte medewerking, maar de Italiaan reed voornamelijk op eigen kracht naar zijn derde seizoenszege en Yamaha’s 150e in de belangrijkste GP-klasse. “Deze wedstrijd komt misschien wel in mijn top vijf”, glunderde hij na afloop dan ook. Het was zonder enige twijfel uitzonderlijk meesterschap wat Rossi naar de zege voerde, maar zijn eigen kwalificatie over de race leek in niet geringe mate ingegeven door opluchting. Een dag eerder glibberde hij zonder enig vertrouwen naar een elfde startplaats, terwijl de regenspecialisten Chris Vermeulen, Casey Stoner en Randy de Puniet de eerste rij bezetten. “Bij racen in de regen draait alles om gevoel”, zei Vermeulen na zijn eerste pole van het jaar. En dat gevoel ontbrak tijdens de kwalificatie volledig bij Rossi. Het contrast met de vrije trainingen was enorm. In die drie uren zette hij voor zijn grootste concurrent Stoner de snelste tijd. Die prestatie was op vrijdagmiddag niets meer waard. Pas een dag later kreeg de zevenvoudig wereldkampioen zijn gelijk.
Ondanks de goede afloop op zaterdag werden tijdens de kwalificatie de verhoudingen duidelijk weer gegeven. Colin Edwards was met een zesde plaats de beste Michelin-rijder en ook hij liet zich op woensdag bij het horen van de weersvoorspellingen terughoudend uit. “Als de baan opdroogt, hebben wij met onze banden een probleem”, sprak de Amerikaan uit ervaring.
Het blijft echter opmerkelijk dat een erkend regenrijder als Rossi na tegenvallende regenraces in Le Mans (zesde door een verkeerde achterband) en Donington (vierde door een versleten achterband) de weg kwijt lijkt te zijn als de baan nat is. Pas aan het eind van de tijdtraining ontworstelde de Italiaan zich uit de achterste regionen van het kleine startveld. “Ik ben eigenlijk erg teleurgesteld door die elfde plaats”, zei hij na de trainingen. “Ik dacht dat ik hier op de eerste rij had kunnen staan en dat ik hier mee had kunnen doen om de winst. Het ging pas ietsje beter toen ik meer de richting uit ging van de setting van Colin. De Ducati heeft een voordeel, ook met de elektronica. Maar een groter probleem zijn onze regenbanden. Bij het ingaan van bochten verlies ik te veel. Omdat we tussen Donington en Assen geen tijd hadden, hebben we niets kunnen veranderen. Maar het is in ieder geval een gebied waar we ons flink moeten verbeteren. Als het droog is, zijn de Michelins goed.”
De statistieken spraken ook in zijn voordeel, had Rossi geanalyseerd. Vorig jaar startte hij op de Sachsenring vanaf de elfde plaats om vervolgens de race te winnen, en ook in 2001 won hij na een elfde startplek in Donington. Een andere statistiek hield hij liever voor zich: het Fiat/Yamaha Team was in Assen in een zeer opvallende jas gestoken ter promotie van de nieuwe Fiat 500. Toen Rossi’s Yamaha twee jaar geleden in Laguna Seca en Valencia in andere kleuren was gezet, bleef de zege uit. Pas na de race refereerde Rossi daar aan – grijnzend.
De stelling dat de Franse Michelins op droog asfalt minstens gelijkwaardig waren aan de Bridgestones, had Rossi aangetoond met de snelste tijd in de vrije trainingen en bevestigde hij met een derde tijd in de droge warm up. In die zaterdagse ochtendsessie maakte Casey Stoner juist een van zijn dit jaar zeldzame fouten. Bij het uitkomen van de GT verloor hij de controle over zijn Ducati en klapte met een halve highsider op het asfalt. Man en machine waren pas op het rechte stuk voor de pits uitgegleden. De Australiër mocht van geluk spreken dat er achter hem geen racende meute aan kwam denderen. Bovendien was Stoner onderweg met zijn reservemachine. “Die crash stelde weinig voor”, hield hij zich na de race groot. De linkerkant van de band was nog te koud.”

Dat de geest van Stoner niet gebroken was, bewees hij direct na de start. De WK-leider produceerde een magnifieke start en duldde alleen de van plaats vijf gestarte John Hopkins enigszins in zijn slipstream. Rossi kwam de eerste drie ronden als negende door en begon toen aan zijn opmars. Bij de achtste doorkomst had hij zich voorbij Loris Capirossi, de snel terugvallende Marco Melandri, Colin Edwards, polesetter Vermeulen, Dani Pedrosa en de sterk rijdende Nicky Hayden gewerkt. Vier ronden kon Hopkins Rossi nog achter zich houden, maar toen werd ook hij op briljante wijze gepasseerd. Een regelmatig koersende Stoner verhoogde het tempo pas toen Rossi zijn 2,5 seconde achterstand had goedgemaakt en voor de GT en voor de Haarbocht vlijmscherpe prikacties uitvoerde. In de nieuwe Noordlus – door Stoner omschreven als saai, omdat er voor de MotoGP-machines maar één lijn mogelijk lijkt – was Rossi zichtbaar sneller. Bij het uitkomen van de Strubben verloor de achtervolger echter telkens. Al na de eerste trainingsdag had Rossi zich de korte rechte einden zorgen gemaakt over het snelheidsverschil. Ook in de race beschikte Stoner over meer top (291,5 km/u tegen 283,6). “We moeten ook meer topvermogen hebben”, concludeerde de Yamaha-piloot dan ook. Dat zijn nadeel echter niet onoverkomelijk was, toonde Rossi in de stuurgedeeltes.
De Casey Stoner van 2007 is echter niet meer te vergelijken met de MotoGP-rookie van vorig jaar. Daar komt bij dat de pas 21-jarige Ducati-man een ijzersterke mentale indruk maakt. Psychologische strijdplannen die in het verleden Max Biaggi en Sete Gibernau op de knieën kregen, lijken geen vat te krijgen op Stoner. Het is bovendien tekenend voor de nieuwe krachtsverhoudingen en het respect dat Rossi voor zijn nieuwe tegenstrever heeft, dat hij er voor koos om niet tot de laatste ronde te wachten voor hij zijn allesbeslissende aanval inzette – zoals hij drie jaar eerder wel deed met Gibernau in Assen. Vier ronden voor het einde remde Rossi zich begeleid door luid gejuich bij het ingaan van de Geert Timmer voorbij Stoner. Waar de Yamaha-kopman er in slaagde om nog één maal te versnellen, was Stoner in de vier ronden die volgden, telkens iets langzamer. Nicky Hayden bekroonde een zeer sterke race met zijn eerste podiumplaats door teammaat Dani Pedrosa 3,5 seconden achter zich te houden.
“Dit is een fantastisch resultaat, heel belangrijk ook”, vond een glimmende Rossi na afloop. “Voor de warm up hadden we een belangrijke wijziging uitgevoerd aan de set up en na de warm up zijn we nog een stap verder gegaan. Dat pakte goed uit, vooral in de snelle bochten. Maar ik wist voor de wedstrijd niet helemaal wat ik kon verwachten. Ik startte matig en ik wilde niet eens aan de overwinning denken. Ik dacht eerder aan gevechten met Hofmann en Barros… Toen ik bij Nicky aan kwam, moest ik flink pushen om bij Casey te komen. Zijn start was fantastisch. En we weten nu inmiddels wel dat hij in staat is tot hele sterke raceritmes. Mijn banden en ik waren eigenlijk ook een beetje moe. Op sommige stukken was ik sneller en werkten de Michelins fantastisch.” Dat was een grote opluchting, gaf Rossi toe. “De kwalificatie was een ramp. Ik heb er echt slecht van geslapen. Ik vroeg me af hoe dat verschil nou eigenlijk komt. Ja, racen in de regen gaat inderdaad om gevoel. Het gevoel van vandaag bevalt me beter dan dat van gisteren.”
De geklopte Stoner wilde niet klagen. “Ik ben tweede geworden, dus wat heb ik dan nog te zeuren? Ik reed in de race tijden zoals in de vrije trainingen en die waren goed. Op de schermen langs het circuit zag ik Valentino vechten. Halverwege de race verloor ik even het vertrouwen in de voorkant. Valentino had vandaag het betere pakket, dat wist ik. Op het moment dat hij me inhaalde, heb ik wel geprobeerd om aan te pikken. Maar dat ging niet. Ik had niet hetzelfde tempo, vooral na de crash in de warm up niet.”
In de uitloopronde strandde Stoner met een lege tank. Datzelfde overkwam Nicky Hayden. “Ik zag Casey staan en dacht nog ‘die zal toch geen Lorenzo-achtige acht doen’, maar toen begreep ik dat zijn tank leeg was. Een paar bochten later viel ik stil”, grijnsde de Amerikaan. Van uitbundige taferelen na zijn eerste podium van 2007 was bij Hayden geen sprake, wel van zichtbare vreugde. Net als bij Rossi was de wereldkampioen zeer snel geweest in de vrije trainingen, maar worstelde hij met een set up in de kwalificatie. De snelste tijd in de warm up gaf het vertrouwen dat hij vanaf een dertiende startplaats ook een hoofdrol kon spelen. “In de warm up-ronde dacht ik ‘dit kan wel eens mijn beste race van het jaar worden’. Ik wist dat ik moest vechten als een hond. Ik durfde wel een gok te nemen, want ik had ook weinig te verliezen.” Haydens start was fabuleus. De Repsol/Honda-coureur kwam de eerste ronde als vijfde langs. “In de Strubben was ik zelfs iets te relaxed geweest. Edwards kwam me weer voorbij, maar dat duurde niet te lang.” Twee doorkomsten later was Hayden derde achter John Hopkins. “Ik had even het gevoel dat er meer in zat dan een derde plaats.” Rossi’s geweld kon Hayden niet weerstaan, Hopkins zette hij wel aan de kant. De Suzuki-coureur zag ook Pedrosa nog langszij komen.
Voor Hayden was de derde plaats een misschien nog wel te karige beloning voor maandenlang hard – vaak vruchteloos – werken. De vrije val die de wereldkampioen maakte – dankzij de derde plaats steeg hij van de twaalfde naar de tiende plaats in het WK – vrat aan zijn zelfvertrouwen. Hayden zag ook de andere kant van de medaille. “Sommige mensen schijnen het leuk te vinden dat een wereldkampioen het zo slecht doet. In deze tijden leer je je vrienden kennen.” Getwijfeld had Hayden wel, gewanhoopt nooit. “Het kan niet zo zijn dat je het racen zo maar verleerd. Het probleem is dat de verschillen zo klein zijn. Ik had gehoopt dat Valentino nog een foutje zou maken en dat ik dan het gaatje zou kunnen dichten, maar dat gebeurde niet.”
Het feit dat hij voor de ogen van de hoogste Honda-baas Fukui als beste Honda-rijder werd afgevlagd, deed Hayden weinig. “Met dat soort dingen ben ik niet bezig. Honda-bazen raken niet onder de indruk van een podium. Pas bij overwinningen kun je aan bonussen beginnen te denken… Assen, de Sachsenring en Laguna zijn drie van mijn favoriete circuits. Het gaat weer de goede kant op. Ik kan weer meer pushen en ik krijg er weer meer plezier in. De Honda wordt beter, maar we missen nog steeds power en acceleratie uit de bochten. Maar Honda blijft nooit lange tijd sukkelen.”

Drie keer werd Rossi dit jaar in rechtstreekse duels verslagen door de combinatie Stoner/Ducati, in Assen kwam het eindelijk tot winst – in de laatste van een serie van vier circuits die Rossi tot zijn favorieten rekent. Pikant is dat de twee kemphanen in die reeks van Mugello tot en met Assen beiden 83 punten scoorden, met beiden twee overwinningen, een tweede positie en een vierde plek. Ook het aanwijzen van een morele winnaar is niet eenvoudig. Ondanks zijn fantastische overwinning in Assen lijkt het voordeel bij Stoner te liggen. In het Ducati-gezinde Mugello kwam hij niet tot de verwachte podiumplaats, maar in Barcelona, al drie jaar lang een moeilijk circuit voor de Bologna-brigade, veroverde hij 25 punten. Daarna scoorde hij op Donington en Assen 45 punten. Vanaf 2003 slaagde geen enkele Ducati-coureur er in op die twee circuits het podium te halen. Het is onmiskenbaar voor een aanzienlijk deel de verdienste van de coureur zelf: hij is de enige Ducatist die overal snel is, waar teamgenoot Capirossi en Alex Barros het van zeer incidentele dagsuccesjes moeten hebben. Ook Rossi weet zijn opponent op waarde te schatten. “Het is inmiddels geen verrassing meer dat Casey hard rijdt. Hij is mijn grootste rivaal, sterker dan Hayden vorig jaar met de Honda was. Ik ben vijf punten ingelopen, heel belangrijk voor mij en voor het team. Maar 21 punten is geen kleine achterstand.”

[Bilder bei MotoGP]
[Opening]
[139880 links ganze seite]

[139871 opening rechter Seite oben drei Spalten]

[139895 opening rechter Seite rechts unter]

[Es bleibt dann auf den rechter Seite mitten und links platz ubrig fur zwei Spalten text]

[Zweite Spread]
[140347 gross]

[139473]

[139785 gross]

[Weitere MotoGP Bilder verteilen uber restierende raum auf Spread und letzte Seite fur MotogGP]

[Bild: 139899]
MotoPlus MotoGP-rapport

Zoals gebruikelijk ook na de Dutch TT weer een MotoPlus MotoGP-rapport. Tussen haakjes staan de totalen na negen GP’s.

1. Valentino Rossi 10 (76) Magistraal na een zorgwekkende kwalificatie.

2. Casey Stoner 9 (80) Wilde terecht niet klagen na de tweede plaats.

3. Nicky Hayden 8 (55) Het harde werken eindelijk beloond.

4. Dani Pedrosa 8 (70) Matige negende startplaats, tractieproblemen waren de reden dat hij Hayden moest laten gaan. Voor het eerst dit seizoen.

5. John Hopkins 7 (67) Sterk begin, maar moest te veel forceren om Stoner en daarna ook Rossi, Hayden en Pedrosa bij te houden.

6. Colin Edwards 7 (54) Beste Michelin-man in de trainingen, in de race vierde. Weinig indrukwekkend na goede Donington-GP.

7. Alex Barros 7 (62) Zeker niet Barros’ beste TT. Problemen bij het uitkomen van de bochten. Teambaas Luis D’Antin verwacht meer agressie in de openingsfase.

8. Alex Hofmann 7 (55) Kortstondige koppelingsproblemen en een verkrampte rechterarm stonden een beter resultaat in de weg, dacht Hofmann.

9. Anthony West 8 (15) IJzersterk optreden van West. Nerveus bij de start, maar snel in goed ritme. Hield ervaren mannen als Melandri en Checa achter zich.

10. Marco Melandri 5 (59) Goed in de regen (vierde trainingsplek), maar machteloos en zonder vertrouwen (en met chatter) in de wedstrijd.

11. Carlos Checa 5 (42) Zestiende startplaats omgezet in redelijk resultaat.

12. Shinya Nakano 5 (45) Te harde band, te weinig vertrouwen in de voorkant, te lage bochtensnelheid, teleurstellend.

13. Makoto Tamada 5 (45) Achterband oké, voorband liet het afweten na een ronde of acht.

14. Sylvain Guintoli 5 (49) Voorband oké, achterband liet het afweten.

15. Kurtis Roberts 6 (21) Veertiende trainingstijd. Nam met setting gok in de race, maar kwam veel snelheid te kort. Ruim halve minuut achter Guintoli.

16. Chris Vermeulen 7 (59) Wist eigenlijk na de kwalificatie wel dat hij boven zijn stand leefde. Viel na de start snel terug en werd later geramd door De Puniet.

DNF

Randy de Puniet 4 (52) Verloor bij de start acht plaatsen, klom weer op en wilde Vermeulen passeren in gevecht om de zevende plaats. Crashte en nam Vermeulen mee.

Loris Capirossi 4(55) Al snel problemen met voorband. Toen ook koppeling kuren kreeg, kwam hij voortijdig binnen. Lag toen vijftiende. Slecht weekend.

125 cc

Pasini op herhaling

Mattia Pasini deed in Assen iets waartoe geen enkele 125 cc-coureur dit jaar in staat was. De Italiaan liet zijn eerste seizoenszege van Donington direct volgen door een tweede overwinning. In Assen veroverde hij eerst op vrijdag zijn zesde pole van het jaar. In de verregende tweede kwalificatie crashte Pasini nog en spande zich daarna niet meer overmatig in. Op zaterdag nam Pasini echter direct de kop en stond die niet meer af. Na 22 ronden zette hij tweede man Hector Faubel op ruim zes seconden. Die verbeterde zich door een fantastische laatste ronde nog van de vierde naar de tweede plek. Dat was zuur voor zijn teamgenoot Gabor Talmacsi. De Hongaar verloor zo in de titelstrijd weer vier punten op Faubel. Achter Faubel en Talmacsi (die nog een handje uitstak om Faubel achter zich te houden!) kwamen Sergio Gadea, Simone Corsi, Tomoyoshi Koyama en Lukas Pesek binnen 6/10e over de streep. De top zeven bestond zo uit alle GP-winnaars van 2007.
Dat de gelegenheidsstarters Roy Pouw (met zijn 15 jaar de jongste Nederlandse wildcard-rijder ooit), Patrick van den Waarsenburg, Jasper Iwema en Ferry Stoffer zich plaatsten was al een felicitatie waard. Pouw en Iwema gingen tijdens de trainingen nog even over de grens, maar alle vier wildcard-starters zagen – op een ronde – de finish.
Hugo van den Berg zag de droge tijdtraining verknoeid worden door technische fouten in zijn team. Een getergde Van den Berg startte uitstekend vanaf een teleurstellende 32e plaats en won in de eerste ronde negen plaatsen. Een ronde later passeerde hij Joey Litjens. Door de opgave van zijn teamgenoot Pablo Nieto finishte Van den Berg als 21e. Daarmee mocht de lange jongeling na de moeizame trainingsdagen niet ontevreden zijn.
Litjens had echter geen reden tot tevredenheid. De eerste tijdtraining leverde een nette 22e tijd op en ook in de natte tweede kwalificatie presteerde hij uitstekend met een dertiende tijd. Op vrijdagochtend zat Litjens na een slechte vrije training in een diepe dip en ook de warm up (29e) gaf het vertrouwen een deuk. De Limburger verkrampte door de druk en reed een slechte wedstrijd. Litjens finishte als 26e.

Unterschriften

140281

Na veel pech nu al twee races de volle winst voor Mattia Pasini.

140328

De strijd om de tweede plaats ging tussen zes man. Uiteindelijk was Hector Faubel (55) de snelste voor Gabor Talmacsi (14) en Segio Gadea (33).

140244

Hugo van den Berg kwam getergd aan de start. Van de 32e reed hij naar de 21e plaats.

138946

De TT was “gewoon één van de zeventien GP’s”, vertelde Joey Litjens. De praktijk bleek tegen te vallen.

250 cc

Lorenzo herstelt zich

Zijn valpartij in Donington bracht de spanning in het 250 cc-kampioenschap weer terug. Maar in Assen liet Jorge Lorenzo dat hij samen met zijn Fortuna/Aprilia een schier onverslaanbare eenheid vormt. De wereldkampioen maakte zich niet druk in de natte vrijdagtraining, omdat hij wist dat zijn tijd van donderdag al goed was voor zijn zesde pole van het jaar. Twee dagen later volgde ook zijn zesde overwinning van het seizoen. Lorenzo is halverwege het seizoen al aardig op weg om zijn totaal van vorig jaar – acht overwinningen en tien poles – te verbeteren. Heel even mocht Andrea Dovizioso het veld aanvoeren, maar al in de eerste ronde werd hij achterhaald door Lorenzo. Dovizioso probeerde van alles om op zijn Honda Lorenzo niet te laten ontsnappen, maar het was onbegonnen werk. Dovizioso moest het tempo weer laten zakken en werd na acht ronden ook gepasseerd door de slecht gestarte Alex de Angelis. Die leek even het gaatje naar leider Lorenzo dicht te kunnen rijden, maar ook een nieuw ronderecord maakte de Spanjaard niet nerveus. Op de streep bedroeg zijn voorsprong bijna vier seconden.
Dovizioso kampte het hele weekend met een gebrek aan grip en besefte dat zijn problemen in de race niet voorbij waren. Ook Alvaro Bautista bleek te snel voor de worstelende Honda-coureur. Pas op de tiende plaats kwam de tweede Honda-coureur, Yuki Takahashi, binnen. Hiroshi Aoyama bleef Marco Simoncelli net voor in een aardig duel om de vijfde plaats. Thomas Lüthi zag een top vijf-klassering de mist in gaan door pech. Ook Julian Simon viel uit.
Regerend Nederlands kampioen Hans Smees had zich naar een 24e plaats getraind en reed een verdienstelijke race totdat zijn accu na tien ronden de geest gaf. Randy Gevers verloor op donderdagmiddag een einddemper, maar kwalificeerde zich wel. In de race kwam de Aprilia-coureur binnen met een onwillige bougie. Nadat dat euvel verholpen was, vervolgde Gevers zijn weg met drie ronden achterstand. Ronald Beitler bleef keurig binnen de kwalificatielimiet, maar realiseerde zich zaterdag al snel dat hij een eenzame race zou rijden. Mike Velthuijzen kwalificeerde zich niet.

Unterschriften

139713

Jorge Lorenzo was ook in Assen de beste. Alex de Angelis bleef nog het dichtst in de buurt.

139951

Andrea Dovizioso moest na een sterk begin ook Alvaro Bautista voorbij laten.

140188

Met vlag en wimpel geslaagd. Ook in Assen had Lorenzo een “feestje” georganiseerd.

Pitstop

Toni Elias verloor op donderdagochtend in de Ramshoek de controle over de voorkant van zijn Honda. De Spanjaard gleed meters lang over de nieuwe uitloopstrook. Die was enkele maanden geleden aangelegd ten gevolge van de zware val van Valentino Rossi vorig jaar. Elias’ linkerbeen hapte in het grind en duidelijk zichtbaar was hoe zijn bovenbeen volledig draaide. “Ik wist meteen dat ik mijn been gebroken had”, liet de onfortuinlijke Elias weten. Vorig jaar miste hij de TT na een crash in de eerste vrije training, waarbij hij een schouderblessure op liep. Nu staat hij minimaal drie maanden aan de kant, waardoor hij mogelijk de rest van het seizoen toe moet kijken, omdat ook de pezen een zware opdoffer kregen. Elias werd op donderdagavond in Assen geopereerd en vloog op de wedstrijddag terug naar Barcelona. [Bild 126366]
De akelige crash van Elias leverde direct weer stof tot discussie op over de functie van grindbakken. Volgens critici lag de grindbak duidelijk hoger dan het asfalt. Valentino Rossi, lid van het veiligheidscomité, bestreed dat meteen. “Ik heb voor het begin van de trainingen nog de baan en de grindbakken geïnspecteerd”, vertelde de Italiaan. “Ik weet absoluut zeker dat er geen hoogteverschil tussen de uitloopstrook en de grindbak was. Dat is onveilig. Het probleem is dat het grind in de grindbak veel te diep is. Als je er instapt, zak je bijna tot de enkels weg. Dat is iets wat voor volgend jaar moet veranderen.” Jos Vaessen, voorzitter van de Stichting TT Circuit Assen, liet weten dat de grindbak is aangelegd naar de wensen van Dorna. “Ik heb met de Dorna-vertegenwoordiger Claude Danis gesproken en ik heb daar niets over gehoord”, aldus Vaessen. “Maar als daar een probleem is, zullen we daar zeker aan werken.” Afgelopen jaar gaf het circuit een miljoen euro uit om te voldoen aan de veiligheidseisen.
Al snel nadat de ernst van de blessure van Toni Elias duidelijk was, kwam de speculatie op gang over zijn invaller. Teambaas Fausto Gresini werkte de Honda-bazen tegen zich in het harnas door contact te zoeken met Roger Burnett, de persoonlijk manager van James Toseland. De Ten Kate-coureur die het WK Superbike leidt, liet voor aanvang van het seizoen weten beschikbaar te zijn voor invalbeurten, waarbij hij het Gresini Team noemde, omdat Hannspree zowel Ten Kate als Gresini sponsort. Toseland bedankte echter nu voor de eer. Toen de Honda-top echter hoorde van Gresini’s actie was zij “not amused”. De Italiaan, van wie het gerucht gaat dat hij de sponsoring van Hannspree aan het eind van dit jaar verliest, had eerst het Honda-management moeten benaderen voordat er een rijder was gevraagd, luidt de code. Wie Elias wel vervangt, is nog onduidelijk. In de Britse pers circuleert de naam van Neil Hodgson. De oud-wereldkampioen Superbike testte onlangs een Rizla/Suzuki-Superbike, maar heeft geen verplichtingen.
Dunlop, ook de belangrijkste sponsor van Poncharals Tech 3 Team, blijkt weinig te profiteren van de nieuwe bandenregel waarbij Michelin en Bridgestone per rijder slechts 31 banden mogen leveren. Dunlop is vrij. “De bandenoorlog tussen die twee is zo hevig, dat het theoretische voordeel ons niet helpt”, concludeert Hervé Poncharal, teammanager van Tech 3. “Bovendien voorziet Bridgestone tien rijders van banden en Dunlop slechts twee.” Enkele weken geleden was de Fransman terughoudend over een mogelijk afscheid van Dunlop, nu lijkt hij iets bijgedraaid. “Uiteindelijk neem ik de beslissing of ik verder wil met Dunlop. We moeten toe naar een situatie waar onze beide rijders kunnen strijden om een plaats in de top tien. Kan dat niet, dan wordt het moeilijk. Bovendien was de GP van Donington in de regen een ramp voor ons. Totaal geen grip.” Poncharals situatie is moeilijk, omdat hij bij een breuk met Dunlop elders financiën moet zien te genereren. “Anderzijds kan ik bij onderhandelingen met rijders voor volgend jaar geen totaalpakket aanbieden. Dat is ook onhandig.” Als Colin Edwards moet vertrekken bij Fiat/Yamaha, zou Poncharal graag met de Amerikaan in gesprek gaan. “Dat ligt ook aan Yamaha, maar hij is een rijder die een team veel kan brengen. Daarnaast is hij een super kerel.”
Nadat Casey Stoner zich in de aanloop naar de TT al weinig vleiend had uitgelaten over het TT-circuit, verbaasde hij zich na de eerste trainingsdag over de toegenomen hobbels op de baan. “Ik weet niet wat ze tegenwoordig doen met dat asfalt, maar het lijkt wel alsof het veel sneller slecht wordt”, aldus Stoner. “Dat geldt niet alleen voor Assen. We hebben dan niet genoeg tractie en grip.” [Bild: 139518]
Het team van Arie Molenaar heeft het contract met hoofdsponsor De Graaf Technisch Personeel met twee jaar verlengd. De huidige rijders Joey Litjens en Danny Webb maken in principe volgend seizoen ook deel uit van het team. Daarnaast zet Molenaar op initiatief van teammanager Jarno Janssen en na de uitdrukkelijke wens van Dorna een tweemans team op dat ook in de De Graaf-kleuren zal deelnemen aan het Spaans Open. Hoe de jonge talenten worden geselecteerd en of er een roulatiesysteem wordt gehanteerd, moet nog worden besloten. Wel is duidelijk dat zij dankzij De Graaf geen financiën mee hoeven te brengen. Het “junior”-team moet de stap naar de GP’s makkelijker maken. Jurgen van den Goorbergh wordt bij de begeleiding betrokken. De oud-wegracecoureur start in de Dakar ook onder de vlag van De Graaf.
De in Assen afwezige Kenny Roberts kreeg tijdens de Dutch TT bijval van Chris Vermeulen. De Australiër pleitte in Assen voor het terugbrengen van elektronica. Roberts liet maanden geleden al weten dat “alle elektronica” van de 800 cc-MotoGP-machines zou moeten verdwijnen, om het rijden weer spannender te maken. “Daar ben ik het mee eens”, aldus Vermeulen. “Net als Kenny zou ik ook het liefste 1200 cc-machines zien die elke bocht dwars gaan en waar de ‘throttle control’ van je rechterhand komt.” In de Formule 1 is de traction control afgeschaft. “Van mij mogen ze dat in de MotoGP ook doen. Het zou er leuker op worden. Maar ja, wie luistert er nou naar mij…” In Donington vertelde Nicky Hayden dat hij de invloed van de traction control flin terug heeft geschroefd, omdat de 800’s over veel minder vermogen beschikken en hij zo over meer “feel” beschikt. [Bild: 138722]
De samenwerking tussen het Blusens Aprilia Team en Hugo van den Berg kwam in Assen flink onder druk te staan. De jonge Nederlander maakte zich na afloop van de eerste trainingsdag erg boos over het gebrek aan technische assistentie. Bovendien maakte het team enkele ernstige fouten, waardoor Van den Berg trainingstijd miste en strandde op een 32e startplaats. Vader Henk van den Berg kwam voor een onderhoud met het team naar Assen. “Zo kon het niet verder. Ik heb een flink bedrag ingebracht en het is niet de eerste keer dat Hugo door fouten er slechter bij staat dan nodig”, vond Van den Berg. In een onderhoud met de teamleiding werd overeengekomen dat er elk GP-weekend evaluaties plaats gaan vinden, terwijl ook twee teamleden zich intensiever met de coureur gaan bezighouden. “Maar het is simpel: als Hugo dit jaar geen punten scoort, is het afgelopen. Dan heeft het geen zin meer om er geld in te stoppen.” Een overstap naar de Supersport-klasse sluit Van den Berg senior dan niet uit.
In Assen werden nieuwe regels bekend gemaakt voor wildcard-rijders. In de 250 cc-klasse mogen wildcard-rijders niet ouder zijn dan 28 jaar, tenzij zij door de MSMA (de vereniging van fabrikanten) een start krijgen toegewezen. Wildcard-rijders mogen in één land niet vaker dan drie keer deelnemen aan een GP. Door de nieuwe reglementen zullen gelegenheidsstarters als Hans Smees (36 jaar) Randy Gevers (27 en drie TT’s) en Ronald Beitler (30 jaar) niet meer aan de TT kunnen deelnemen, mits zij door een fabrikant worden aangewezen en die kans is miniem. [Bild: 139501]

Uitslagen TT-Assen, Nederland

125 cc – 22 ronden = 100,210 km
1. Mattia Pasini (I), Aprilia
2. Hector Faubel (E), Aprilia
3. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia
4. Sergio Gadea (E), Aprilia
5. Simone Corsi (I), Aprilia
6. Tomoyoshi Koyama (J), KTM
7. Lukas Pesek (CZ), Derbi
8. Sandro Cortese (D), Aprilia
9. Michael Ranseder (AU), Derbi
10. Stefan Bradl (D), Aprilia
11. Pol Espargaro (E), Aprilia
12. Randy Krummenache (CH), KTM
13. Esteve Rabat (E), Honda
14. Raffaele de Rosa (I), Aprilia
15. Lorenzo Zanetti (I), Aprilia
21. Hugo van den Berg (NL), Aprilia
26. Joey Litjens (NL), Honda
30. Roy Pouw (NL), Aprilia
31. Patrick v/d Waarsenburg (NL), Honda
32. Jasper Iwema (NL), Honda
33. Ferry Stoffer (NL), Honda

WK-tussenstand
1. Hector Faubel 138
2. Gabor Talmacsi 131
3. Sergio Gadea 105
4. Lukas Pesek 103
5. Tomoyoshi Koyama 98

250 cc – 24 ronden = 109,320 km
1. Jorge Lorenzo (E), Aprilia
2. Alex De Angelis (RSM), Aprilia
3. Alvaro Bautista (E), Aprilia
4. Andrea Dovizioso (I), Honda
5. Hiroshi Aoyama (J), KTM
6. Marco Simoncelli (I), Gilera
7. Hector Barbera (E), Aprilia
8. Mika Kallio (SF), KTM
9. Roberto Locatelli (I), Gilera
10. Yuki Takahashi (J), Honda
11. Fabrizio Lai (I), Aprilia
12. Taro Sekiguchi (J), Aprilia
13. Shuhei Aoyama (J), Honda
14. Ratthapark Wilairot (THA), Honda
15. Karel Abraham (CZ), Aprilia
23. Ronald Beitler (NL), Honda
24. Randy Gevers (NL), Aprilia

WK-tussenstand
1. Jorge Lorenzo 178
2. Andrea Dovizioso 155
3. Alex de Angelis 155
4. Alvaro Bautista 116
5. Hector Barbera

MotoGP – 26 ronden = 118,430 km
1. Valentino Rossi (I), Yamaha
2. Casey Stoner (AUS), Ducati
3. Nicky Hayden (USA), Honda
4. Dani Pedrosa (E), Honda
5. John Hopkins (), Suzuki
6. Colin Edwards (USA), Yamaha
7. Alex Barros (BRA), Ducati
8. Alex Hofmann (D), Ducati
9. Anthony West (AUS), Kawasaki
10. Marco Melandri (I), Honda
11. Carlos Checa (E), Honda
12. Shinya Nakano (J), Honda
13. Makoto Tamada (J), Yamaha
14. Sylvain Guintoli (F), Yamaha
15. Kurtis Roberts (), KR212V

WK-tussenstand
1. Casey Stoner 185
2. Valentino Rossi 164
3. Dani Pedrosa 119
4. John Hopkins 94
5. Chris Vermeulen 88

Kijk voor complete standen en uitslagen op onze vernieuwde website www.motoplus.nl
Unterschriften

880

Grote vreugde bij Valentino Rossi na zijn derde overwinning van het jaar.

871

De Actie: vier ronden voor het einde plaatst Rossi de beslissende actie ten opzichte van Stoner. Die kan niet meer terug slaan.

895

Na zijn elfde startplaats was de stemming minder. Een dagje later scheen de zon weer.

140347

Stoner was fantastisch weg, maar werd toch achterhaald door Rossi. Het schaduwen betaalde zich uit.

139473

Randy de Puniet en Casey Stoner vieren hun derde en tweede startplaats op vrijdag. De Puniet startte slecht en crashte tijdens een poging om Vermeulen te passeren.

139785

John Hopkins begon ijzersterk, maar moest aan de kant voor Nicky Hayden en Dani Pedrosa.

139818

Met een zesde startplaats was Colin Edwards de beste Michelin-rijder. Voor de race viel Edwards meer op dan tijdens de wedstrijd.

139757

Waar hij ook komt, fans heeft Rossi overal.

140165

Alex Hofmann ontsnapt aan Marco Melandri, Anthony West en Carlos Checa. Hofmann finishte voor West als achtste.

138748

In de regen van vrijdag veroverde Chris Vermeulen zijn eerste pole van het jaar. In de race werd hij van de baan getikt door De Puniet. Vermeulen werd zestiende.

Plaats hier uw tekst

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...