+ Plus

GP Wegrace Itali

Een week na een voor hem teleurstellende vierde plaats in Mugello, sloeg Casey Stoner in Barcelona hard terug. Op het circuit waar Valentino Rossi al acht keer als winnaar was gehuldigd, hield de jonge Australiër in een fantastische race iedereen achter zich. Rossi, een week eerder in Mugello nog groots zegevierend, ging strijdend ten onder.
Voorafgaand aan de Grand Prix van Catalunya besefte Casey Stoner in welke positie hij zich bevond. In Mugello had hij twaalf punten ingeleverd op zijn grootste rivaal Valentino Rossi. “Dit is waarschijnlijk de moeilijkste periode van het seizoen”, schat de Ducati-coureur in. “We komen op vier circuits waar Valentino altijd snel en goed is geweest. Maar aan het eind van het jaar komen weer circuits die ons meer liggen.” Stoner bleek wat te pessimistisch in zijn bespiegelingen.

Ducati-teammanager Livio Suppo nam in Barcelona de tijd om zijn jonge pupil eens in de Spaanse zon te zetten. Op het circuit waar Loris Capirossi vier jaar geleden geschiedenis schreef met Ducati’s eerste MotoGP-overwinning, meende Suppo dat Stoner het verschil maakte. “We mogen dan de beste technici hebben, maar de man die er op zit, maakt het af”, aldus Suppo. “Casey doet me denken aan een jonge Troy Bayliss. Casey is nooit tevreden en zal na een overwinning ook altijd nog zoeken naar dingen die beter kunnen. Dát is de goede mentaliteit. Mugello was een moeilijke race voor hem. Hij werd daar verslagen door Barros, een rijder van ons satellietteam. Maar hij reageerde volwassen, maakte geen stomme fouten en koos voor de zekere vierde plaats. Het gaat om het maken van de juiste keuzes. Dat was zo toen we in 2003 begonnen met Loris, het gold ook voor onze switch naar Bridgestone en nu is het zo met Casey. Eind vorig jaar wilde niemand hem, nu leidt hij het WK.” Bovendien betekende Stoners vierde seizoensoverwinning dat Ducati na zeven races al evenveel overwinningen heeft staan als in heel 2006. Daarnaast scoorde de 21-jarige coureur nu al meer punten dan in de zeventien races van vorig jaar.
Ducati is van een outsider uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers. “Maar vergeet niet dat we vorig jaar al om de titel mee hadden kunnen doen als Loris hier in Barcelona niet bij de crash bij de start betrokken was en niet races lang met een blessure had moeten rijden.”
 
Hoewel Valentino Rossi in de twee opeenvolgende GP’s de meeste punten scoorde, was Casey Stoner de morele winnaar. De Ducati-coureur liet zich in het rechtstreekse duel in Barcelona niet tot fouten verleiden. Dat had ook de constant pushende Rossi gezien. “Nergens, nergens ging hij in de fout.” Zelfs Rossi was onder de indruk. En dat terwijl hij zelf een week eerder op meesterlijke wijze zijn thuisrace op zijn naam had geschreven. Stoner veroverde op een gedeeltelijk natte baan in Mugello zijn eerste pole voor Ducati en was ook de man die de eerste ronden het tempo aangaf. De Ducati-coureur leek zelfs even een gaatje te kunnen slaan, maar hij werd achterhaald door teamgenoot Loris Capirossi. De thuisrijder nam zelfs de leiding over, maar Capirossi’s rol aan de kop was snel uitgespeeld. Dani Pedrosa zette de oudgediende in de zesde ronde aan de kant en leek rijp voor Honda’s eerste overwinning van het jaar. Valentino Rossi verprutste zijn start, maar kwam snel in een verwoestend ritme. In de negende van 23 ronden meldde hij zich aan de leiding, en wat Pedrosa ook probeerde, Rossi was onverslaanbaar in Mugello. Stoner moest vanwege een te harde achterband zelfs wijken voor de opkomende Alex Barros en belandde naast het podium. Direct na de finish was de invasie van de racegekke Italianen niet te stoppen, en terwijl nog rijders over de finish moesten komen, nam het publiek bezit van de baan. Winnaar Rossi werd bijna onthoofd door een “fan” die zijn speciale helm wilde hebben, Kenny Roberts maakte direct na de finish rechtsomkeert en stuurde tegen de rijrichting in naar zijn pitbox.
“Als je me voor de race had gezegd dat ik met drie seconden voorsprong zou winnen, had ik die weddenschap niet aangedurfd”, sprak Rossi in eigen land. “Winnen in  Mugello geeft een heel speciaal gevoel en extra motivatie. Dat ik hier zes keer op rij win en acht keer in totaal, dat is fantastisch. Het weer heeft ons geholpen, denk ik, Maar ik had steeds wat problemen bij het uitkomen van de laatste bocht. Op het rechte eind was ik wel snel. Vanaf de eerste ronde gaan ze allemaal als duivels. Een paar jaar geleden moest je een grote fout maken om als achtste door te komen, tegenwoordig is een klein foutje genoeg. Ik liet de koppeling iets te snel opkomen en maakte een wheelie. Dat kostte me tijd. Ik heb me wel even zorgen gemaakt, ook omdat ik niet over veel extra top beschikte vergeleken met de Ducati’s. Ik had een lange zesde versnelling en omdat we de wind tegen hadden op het rechte eind, was het niet makkelijk. Maar de grip van de banden was super. Daarom was het ook belangrijk om rustig te blijven. Het duurde even voordat ik op gang was, want de Michelins hebben twee tot drie ronden nodig om op temperatuur te komen. Maar daarna was ik heel snel. Het werd een mooi gevecht met Dani en ik kon een erg hoog tempo aan houden. Fouten heb ik toen ook niet meer gemaakt.”
Dani Pedrosa miste de snelheid in de natte kwalificatie, maar de kleine Spanjaard had gedurende de vrije trainingen en tijdens de warm up de snelste tijd geklokt. De Honda-coureur vormde ook de grootste bedreiging voor Rossi. Enkele ronden voor het einde capituleerde Pedrosa echter. “Ik was blij dat het droog bleef”, gaf de beste Honda-coureur toe. “Maar halverwege de race kreeg ik weer te maken met het probleem dat we het hele seizoen al hebben. De achterband begint dan zo te spinnen dat ik niet kan pushen en gewoon van het gas moet. De motor wordt te instabiel. Het is niet een probleem met de banden. De Michelins waren hier goed, maar de Bridgestones zijn wel constanter.” In Barcelona beschikte Pedrosa over een ander chassis.
Derde man Alex Barros reed ijzersterk in Mugello en beroofde Casey Stoner van drie belangrijke punten. “Toen we aan dit project begonnen, zeiden de mensen van Ducati dat ik altijd maximaal moest gaan, dat er geen ‘teamorders’ zouden komen. Van de andere kant wil ik ook niet de man zijn die er voor zorgt dat Casey zijn wereldtitel misloopt. Je kunt het als fabriek ook positief zien: een rijder van een satellietteam kan ook op het podium komen.”
Het was voor de Braziliaan zijn eerste podium na zijn MotoGP-come back. De 36-jarige veteraan kon niet voorkomen dat Ducati op eigen terrein tegen een gevoelige nederlaag aan liep. De topsnelheid, het sterkste punt van de machine, kon het Italiaanse merk niet volledig uitbuiten in Mugello. “De Ducati is hier zo ongeveer gebouwd”, wist ook Barros. “Het is een geboren winnaar, de combinatie banden-motor is fantastisch. Maar de handling en het insturen moet beter. De mensen van Ducati komen ook bij mij informeren en ik ben blij dat ze ook naar een klantenteam luisteren. Natuurlijk doen ze alleen iets op je uit als je goed presteert.”  Ducati bood Barros de kans om net als Capirossi ook over het gemodificeerde blok te beschikken. “Voor mij hoefde dat niet. Voor mij is het oude blok perfect.”
 
In Mugello verkleinde Rossi zijn achterstand van 21 naar negen punten, in Barcelona kwamen er echter weer vijf punten bij. In een meeslepende race nam Pedrosa de leiding, maar al na de eerste ronde nam Stoner het heft in handen. Net als een week eerder kwam Rossi, dit keer vanaf de pole, maar matig weg. Al in de derde ronde had hij zich voorbij de sterke John Hopkins gewerkt en acht ronden later moest ook Pedrosa wijken. Hopkins moest langzaam maar zeker lossen, maar het gevecht tussen Stoner, Rossi en Pedrosa bleef adembenemend tot de finish. De meest halsbrekende inhaalmanoeuvres kwamen zoals verwacht van Rossi, maar de extra snelheid van Stoners Ducati zorgde telkens voor fascinerende slipstreamduels. Pedrosa kon weinig anders doen dan wachten op grove fouten van de twee voor hem. Die kwamen niet. Rossi zette in de laatste ronde nog een offensief in, maar Stoner bezweek niet onder de druk. “In Mugello hadden we wat problemen en die kregen we hier op de eerste dag maar niet opgelost”, vertelde de koele winnaar. “Op zaterdag vonden we het antwoord en in de vrije training was ik heel erg snel. Als we die setting in Mugello hadden gehad, zou ik hebben gewonnen. Ik wist ook dat, als ik die snelheid in de race kon vasthouden, de wedstrijd voor mij zou zijn. In de kwalificatie moest ik mijn beste banden sparen en de vierde plaats viel misschien sommige mensen wat tegen. Maar ik heb eerder gewonnen als ik niet op de eerste rij stond.”
In Turkije en China startte Stoner vanaf de vierde positie en won – in Barcelona deed hij hetzelfde. Voor de derde keer dit seizoen versloeg hij een tot het einde strijdende Rossi in een rechtstreeks duel. “Valentino is altijd en overal sterk. Het laatste deel van de baan was voor mij het moeilijkst, maar de laatste bocht was wel weer goed. Toen we voor de laatste keer door de laatste bocht gingen, wist ik dat ik ‘m had.” Over een psychologisch voordeel ten opzichte van Rossi dankzij de hogere topsnelheid van de Ducati wilde Stoner niets weten. “Het was een andere race dan in China. Als ik achterom keek zat Valentino aan m’n wiel.”
Valentino blijft een idool van mij en ik hoop ooit hetzelfde te bereiken als hij. Dat kan bijna niet.” Na de lofzang kwam echter de kritiek. “Op één punt ben ik teleurgesteld in hem. Hij kwam me een keer extreem laat remmend voorbij en als hij zichzelf daar verremd had, waren we er beiden af gegaan.”
Rossi zag de zaken iets anders. “In een rondje krijg je in Barcelona drie, vier mogelijkheden om iemand er uit te remmen. Elke uitremactie is op de limiet. Over de limiet crash je. Ik wil best eerder remmen, als we afspreken dat Casey me op het rechte eind niet meer voorbij blaast.” Ondanks zijn nederlaag maakte Rossi een montere indruk. “Natuurlijk had ik liever gewonnen, maar het was een mooi gevecht met spannende inhaalacties. Het duurde even om voorbij Hopkins (de man van de snelste ronde, FW) te komen, want hij remde erg laat. Vooral in de linker bochten had ik het na een tijdje erg moeilijk. Ik moest heel erg pushen om er bij te kunnen blijven. Casey maakte geen fouten. Vorig jaar kon ik met de Yamaha af en toe nog het verschil overbruggen. Dit jaar niet meer. De Ducati en de Bridgestones zijn zó goed. Hier had ik ook weer tien kilometer minder top.”
De wetenschap dat Pedrosa achter hem zat, gaf Rossi extra druk. “Ik zat er middenin! Als ik een foutje zou maken, zou Pedrosa me passeren. Dat is mentaal zwaar.” Sinds 1997 finishte Rossi in Barcelona elk jaar op het podium; een negende zege bleef hem onthouden. De geklopte Yamaha-coureur was reëel. “De tweede plaats was het maximaal haalbare.”
Dani Pedrosa kon hetzelfde zeggen over zijn derde positie. De Spanjaard reed sterk, maar weer bleef een Honda-overwinning uit. “In het midden van de race was het moeilijk om Casey en Valentino bij te houden, maar ik kon weer terug komen”, vertelde Pedrosa. “Het was mooi om te zien waar Vale inhaalde, maar liever had ik me er zelf mee bemoeid. Dat lukte niet.”
Al elf races achtereen slaagde de man die startte vanaf de pole er niet in om ook als winnaar te worden bejubeld. “Maar het seizoen is nog lang”, rukte Rossi nog eens een cliché uit de la. Misschien denkt hij nog wel eens terug aan vorig jaar. Toen had hij na zeven races 29 punten achterstand op Nicky Hayden. Casey Stoner had er toen 65 – nu zijn het er 140. Het feit dat hij Rossi andermaal had verslagen, betekende voor Stoner nog niet dat hij al zachtjes aan de titel denkt. “Daar is het veel te vroeg voor. Als ik races kan winnen, zal ik dat niet laten. Zo rijd ik nu.”
De volgende GP wordt verreden in Donington. Daar boekte Dani Pedrosa vorig jaar zijn tot nu toe laatste overwinning. Hij startte vanaf de pole.
 
[Unterschriften MotoGP-Teil]
[135161 + Einsatz 135130]
Na een tikje van Valentino Rossi (46) in Mugello versloeg Casey Stoner (27) de Italiaan in Spanje opnieuw in een rechtstreeks duel en knalde de champagne weer!
 
[Zweite Spread]
[133403]
Popconcert? Nee, Valentino Rossi viert een feestje. Zijn winst in Mugello bracht duizenden fans in extase.
 
[134070]
Als de baan droog is, deelt John Hopkins de lakens uit binnen het Suzuki-team. Hopkins scoorde twee keer goed, maar wil meer dan een plek net naast het podium. 
 
[134733]
Of hij de Kawa eens ongeschonden over de streep wilde sturen. Dat deed Randy de Puniet in Spanje eindelijk weer eens, op een heel nette vijfde plek.
 
[135589]
Al bijna een jaar zonder overwinning: Dani Pedrosa. In Italië werd de Spanjaard verslagen door Rossi en ook in zijn thuis-GP lukte het niet.
 
[134957]
Ook in Spanje en Italië worstelde Nicky Hayden weer met de Honda. Chris Vermeulen (71) en Alex Barros (4) bleven hem beide keren voor.
 
[Dritter Spread]
[135195]
Loris Capirossi en Marco Melandri draaien een behoorlijk anoniem seizoen en speelden ook in Spanje en Italië geen hoofdrol.
 
[134968]
Voor meer dan 100.000 toeschouwers op de volgepakte tribunes voert Dani Pedrosa zijn thuisrace aan, voor even.
 
[135112]
Broederliefde. Ook met de steun van broer Kurtis (80) schoot Kenny Roberts weinig op en bleef het worstelen op de KR212V.
 
[132264]
Alex Barros pakte in Mugello zijn eerste podium sinds zijn rentree in de GP’s en hield zo merkgenoot Casey Stoner van het podium. Geen stalorders dus bij Ducati.    
 
[134974 bei GP-rapport, ohne Unterschrift]
 
PITSTOP
 

Kenny Roberts kreeg in Mugello en Barcelona hulp van zijn jongere broer Kurtis (foto). De hulp was ingeroepen om Kenny Jr een klankbord te geven. De oud-wereldkampioen worstelt al vanaf het begin van het seizoen met de afstelling van de KR212V. Er was echter geen extra Honda-materiaal beschikbaar en ook het aantal monteurs was beperkt. “Als één van de twee crasht, hebben we pech gehad”, was de laconieke reactie van teammanager Chuck Aksland. Na Mugello werd de bouw van een nieuw chassis met een andere gewichtsverdeling in werking gezet.  [Bild: 135361]
Kawasaki overweegt op dit moment niet om een derde MotoGP-machine in te zetten. “We moeten eerst zorgen dat onze eigen machines goed presteren voordat we daar over denken”, aldus zegsman Ian Wheeler van Kawasaki. Wheeler wuift het plan echter niet weg. “Het is iets waar we later in het seizoen een definitieve beslissing over zullen nemen.”
Hervé Poncharal kan met zijn Tech 3 Team ook volgend jaar over twee M1’s beschikken, mits hij de zaken ook budgettair rond krijgt. Een heet hangijzer is daarbij ook de inbreng van Dunlop, nu de grootste sponsor van Poncharal. “Dunlop wil graag door”, aldus Poncharal. “Maar uiteindelijk zal de stem van Yamaha in het geheel van groot belang zijn.” “Ik kan me niet voorstellen dat Yamaha besluit te stoppen met ons”, aldus Jeremy Ferguson van Dunlop. “Het zou zonde van de tijd en het geïnvesteerde geld zijn.” Ook bij de rijderkeus heeft Yamaha een vinger in de pap. Poncharal wil graag door met Sylvain Guintoli, de positie van Tamada is wankel. James Toseland en Chris Vermeulen staan op zijn wenslijst.
Valentino Rossi had na de test in Le Mans een technische update gekregen voor zijn machine. “Op top zijn we ongeveer 10 kilometer langzamer dan de Ducati’s, dus dat valt mee”, vond Rossi. “Ik verlies ten opzichte van de Ducati’s vooral aan het begin van het rechte eind bij het accelereren.” Een nieuwe kroonplaat gaf meer stabiliteit bij hard remmen. “Ik kan agressiever remmen dan eerst.” [Bild: 134688]
Dunlop introduceerde in navolging van Michelin in Mugello een 16 inch-voorband. Dunlop bracht twee types, waarvan de optie met een vergelijkbare diameter als de 16,5 de rijders Guintoli en Tamada beter beviel. “Na de eerste GP in Qatar zijn de gesprekken over de 16 inch begonnen”, legde Jeremy Ferguson van Dunlop uit. “Na de race in Istanbul heeft Guintoli getest en na Le Mans testte Tamada. De band heeft meer rubberoppervlak en heeft voordelen bij het snel omgooien, zoals dat in Mugello van belang is. 
Colin Edwards testte in Mugello een 16 inch-achterband, maar besloot de nieuwe ontwikkeling niet in te zetten tijdens de race vanwege onvoldoende ervaring. Daags na de race in Barcelona werd de Michelin-rijders de kans geboden om met de kleinere 16 inch te rijden. Een 16 inch-achterband biedt meer rubberoppervlak, waardoor de rijders meer “edge grip” zouden moeten hebben. “Afhankelijk van de ervaringen is het mogelijk dat de band in Donington ingezet wordt”, vertelde Jean-Philippe Weber van de Franse fabrikant. De werkloze Andrew Pitt werd maandag en dinsdag na de race ingeschakeld door Michelin om een uit Japan gehaalde Yamaha M1 te testen.
Ook Bridgestone plande voor de “post race test” een test van nieuwe 16 inch-achterbanden. Vorig jaar testte Kawasaki in Mugello op eigen verzoek al met de kleinere banden, maar de resultaten waren niet bevredigend. Terwijl de Michelin- en Dunlop concurrentie nu de switch heeft gemaakt naar 16 inch-voorbanden, houdt Bridgestone voorlopig vast aan de 16,5. “Onze voorband is goed genoeg”, legde Chris Hughes van Bridgestone uit. De Japanse fabriek bood eerder dit jaar een aantal rijders wel de mogelijk om de kleine voorband te testen, maar zij gaven de voorkeur aan de 16,5. Bridgestone ontwikkelt echter wel verder.
Marco Melandri testte op vrijdagochtend in Mugello een nieuw rijwielgedeelte. Het chassis bleek te stijf en het team greep voor de zaterdag weer terug naar het oude frame. In Barcelona werd het wel gebruikt. [Bild: 134758]
Nicky Hayden kreeg in Italië bredere stroomlijn die een betere aërodynamica betekende. De Amerikaan kreeg in Barcelona een ander uitlaatsysteem dat daar ook door Dani Pedrosa werd gebruikt. De fabrieks-Honda’s hebben nu twee duidelijk zichtbare dempers aan weerszijden van de RCV. “Je merkt het vooral met extra topsnelheid, maar de motor is er ook wat soepeler door geworden”, aldus Hayden. Een ander voordeel is dat de machine minder geluid maakt. “Dat is echt te horen op de motor.” Hayden zal niet starten in de Acht Uren van Suzuka. “Honda heeft me gezegd dat ik me op het WK moet concentreren.” [Bild: 134667]
Teammanager Michael Bartholemy van Kawasaki bevestigde de interesse in andere rijders. “Coureurs komen nu naar ons toe en dat is nieuw”, aldus de Belg. “De Kawasaki wordt beter. Dankzij aanpassingen aan het blok hebben we weer 5 tot 6 pk extra en kan de motor meer toeren draaien. In principe zijn wij geïnteresseerd in elke rijder uit de top 6.” Het contract met Randy de Puniet loopt af, maar Kawasaki zou de optie op de Fransman kunnen hanteren. Verder staan John Hopkins, Marco Melandri en ook Loris Capirossi op de wenslijst. Olivier Jacque heeft ook voor 2008 een contract, maar zal waarschijnlijk weer in de rol van testrijder worden gedwongen.
Olivier Jacque kwam op zaterdagochtend ten val in Barcelona en blesseerde zijn nek. De kans is groot dat Jacque definitief wordt vervangen, maar vervangers staan niet in de rij. Fonsi Nieto verving Jacque al in Le Mans, maar heeft WK Superbike-verplichtingen. Neil Hodgson test voor Bridgestone en is beschikbaar. Een zeer pikante oplossing zou Sete Gibernau zijn die eind vorig jaar door Kawasaki benaderd werd. Of de Spanjaard voelt voor een come back is nog maar de vraag. Anthony West testte de Kawasaki “zonder bijbedoelingen” op maandag. West heeft een contract getekend bij het Yamaha Supersport Team om Kevin Curtain te vervangen. [Bild: 134254]
Paul Denning van Rizla/Suzuki stelt dat hij het liefst zijn rijders John Hopkins en Chris Vermeulen bij elkaar houdt. “Als zij voor ons kiezen, kiezen ze niet voor het geld, maar geloven ze in de kans die Suzuki hen biedt om wereldkampioen te worden”, meent Denning. Bij het vertrek van – één van – zijn coureurs gaat hij op zoek naar “iemand van ongeveer dezelfde leeftijd en ervaring, maar met de ervaring van winnen”. Melandri past goed in dat plaatje. “Ik heb informeel met hem gesproken”, geeft Denning toe. “Ik ben zeer gecharmeerd van zijn stijl en agressie.” Hoewel Loris Capirossi niet in het profiel past, maakt Denning graag “een uitzondering” voor de veteraan. Capirossi en Suzuki waren in 2005 dicht bij een contract. Eind juni wil Denning wat meer duidelijkheid hebben. [Bild: 133978]
Capirossi’s persoonlijk manager Carlo Pernat bevestigt dat er van de zijde van Kawasaki, maar ook van Honda interesse is voor de 34-jarige Italiaan. Hoewel Pernat niet wil bevestigen dat de Honda-interesse van het Gresini Team komt, is dat aannemelijk. Gresini was Capirossi’s teammaat in het begin van de jaren negentig en bovendien staan de Gresini/Honda’s op Bridgestone. De eerste optie voor Capirossi is echter nog steeds Ducati. “Loris en Ducati hebben een speciale band”, aldus Pernat. “We zullen eerst met Ducati gaan praten.” Voor de zomerpauze (na Laguna Seca) hoopt Pernat zekerheid te hebben voor 2008.
Op zijn vroegst in Donington wordt bekend of Suzuki volgend jaar een derde machine inzet bij het team van Jorge Martinez. De fabriek wil graag, maar bepaalt dat het Rizla/Suzuki Team niet onder de belasting van een klantenteam mag lijden. Dat team moet gebruik maken van Bridgestones om de link met het fabrieksteam zo sterk mogelijk te houden, zegt Paul Denning. Bij Martinez wordt Toni Elias genoemd als rijder. Hiroshi Tamada van Bridgestone zegt te twijfelen of er een derde machine ingezet gaat worden. “Als er voor 2008 concrete verzoeken komen, gaan we pas kijken of we voor volgend jaar meer capaciteit vrij kunnen maken”, zegt hij.
Loris Capirossi heeft sinds Mugello de beschikking over een Ducati GP7 die meer volgens de wensen van de veteraan reageerde. In Barcelona vertrouwde hij vanwege de hoge snelheidsbochten weer op het oude blok. Ook Casey Stoner kon over de nieuwe krachtbron beschikken. “Ik concentreer me op het oude blok”, was Stoner duidelijk. “Alleen als het echt beter is, probeer ik het.” [Bild: 134837]
De bandenregel zorgde ook in Barcelona voor gespreksstof. Het safety comité bestaand uit Valentino Rossi, Loris Capirossi en Kenny Roberts stelde voor om het gebruik van qualifiers te schrappen. Het zou de meeste coureurs binnen de toegestane zeventien achterbanden twee banden extra opleveren. “Ik ben helemaal voor”, aldus Rossi. Casey Stoner vindt het een achterhaalde discussie. “Eind vorig jaar heb ik gepusht om de qualifiers te schrappen”, aldus de Australiër. “Toen werd mij gezegd dat het absoluut onmogelijk en oncontroleerbaar is. Mensen moeten niet steeds van mening veranderen. En het gaat ook maar om twee banden. Mij bevalt de regel goed zoals hij nu is.”
Valentino Rossi had traditiegetrouw in Mugello een nieuwe helm, ontworpen door Aldo Drudi. Een nieuw teamdesign bij Fiat/Yamaha ontbrak. De hoofdsponsor heeft bij het begin van het jaar aangegeven dat enkele malen het team voor promotieactiviteiten in een andere kleurstelling zou starten. De kans is aanwezig dat dat in Assen gaat gebeuren, ter promotie van de nieuwe Fiat Cinquecento.
Jorge Lorenzo is gewild in de MotoGP, waar zijn naam vooral gelinkt wordt aan Yamaha. De Spanjaard zelf zegt duidelijkheid te verwachten na de GP van Brno, eind augustus.

 
 
125 CC
 
TALMACSI TERUG OP KOP
 
De race in Mugello was een waar spektakelstuk met op een gegeven moment zelfs tien rijders bij elkaar, waarvan er acht minimaal één ronde het veld aanvoerden. Uiteindelijk was Hector Faubel de meest uitgekookte. De Spanjaard startte voor het eerst in zijn carrière vanaf de pole en was de eerste die dit seizoen twee races wist te winnen. Hij kwam op het beslissende moment uit de slipstream van teammaat Sergio Gadea en Simone Corsi. Lukas Pesek ging in de laatste ronde onderuit met Rafael de Rosa. Die stapte nog weer op en dat was zuur voor Joey Litjens. De Limburger miste nu zijn eerste WK-punt op 52/1000e. Hoewel Litjens vanaf de achttiende startplaats een uitstekende wedstrijd reed, kon hij bij binnenkomst in de pits even zijn tranen niet bedwingen. “In de uitloopronde heb ik zitten schreeuwen en vloeken. Wat is dit frustrerend! Maar ik wist dat ik die jongen op de Aprilia op top niet kon hebben. Toen we het rechte eind op kwamen, hoorde ik hem al komen. Toch heb ik een goede race gereden, denk ik. Ik was snel in de bochten en kon de motor lekker laten glijden.” Ook Hugo van den Berg reed een verdienstelijke race. Hij kreeg aansluiting met de groep Litjens, maar moest door een botsing met Simone Grotzkyj het grind in. De Aprilia-coureur werd nu 23e.
In Mugello verging het de Nederlanders minder. Litjens werd in de eerste bocht van de baan geramd en Van den Berg kwam na een nette training niet verder dan de 25e plaats. De race was echter weer een thriller. Voor de kersverse WK-leider Faubel werd de race in Barcelona een deceptie. Hij maakte deel uit van een acht man grote kopgroep vier ronden voor het einde van de sokken gereden door een – andermaal – blunderende Pesek. Twee KTM-rijders Tomoyoshi Koyama en de onbekende Randy Krummenacher speelden een opvallende hoofdrol. De 17-jarige Zwitser, tot Barcelona twintigste in het WK, reed met de kop mee alsof hij nooit anders had gedaan, Koyama liet een moeilijke periode met veel pech achter zich door zijn eerste GP-overwinning te pakken. De in Tilburg woonachtige Koyama hield Talmacsi en Krummenacher achter zich. Dankzij zijn tweede plaats nam Talmacsi de leiding in het WK weer over van teammaat Faubel.
 
[Unterschriften]
[135045]
Landjepik met Catalunya-winnaar Tomoyoshi Koyama (71), zijn verrassende teammaatje Randy Krummenacher (34), Sergio Gadea (33) en Gabor Talmacsi (14).
 
[135222]
Na winst in Mugello werd Hector Faubel voor zijn thuispubliek van de motor gekegeld door een onbesuisde Lukas Pesek.
 
[135529]
Mattia Pasini weet het ook niet meer. Na de zoveelste nulscore moet in Spanje de Aprilia er aan geloven.
 
[132688]
Somber gezicht bij Joey Litjens. Na in Mugello net naast zijn eerste WK-punt gegrepen te hebben, werd de Limburger in Spanje van zijn motor geramd.
 
 
 
 
250 CC
 
GETERGDE LORENZO SLAAT TERUG
 
Starten vanaf pole betekende tot Mugello: winnen in de race. Dat echter Alvaro Bautista aan die ongeschreven regel kon vasthouden, was onverwacht. Na een zeer hectische kwalificatie stond de 125 cc-wereldkampioen knap op de pole voor Andrea Dovizioso. Jorge Lorenzo Vanwege de uitzonderlijke weersomstandigheden besloot de wedstrijdleiding om iedereen van start te laten gaan, inclusief de aanvankelijk niet gekwalificeerde Lorenzo.
De WK-leider startte furieus en kwam na één ronde al als achtste langs. In de dertiende ronde verdrong hij zelfs de slecht gestarte Hector Barbera van de eerste positie. In de laatste ronde werd Lorenzo echter gepasseerd door Alex de Angelis en even later wurmde ook Bautista zich langszij. De twee Spanjaarden raakten elkaar en Lorenzo crashte. In de sprint naar de finish troefde Bautista ook nog eens zijn teammaat De Angelis af. Bautista toonde aan dat hij voor niets en niemand bang is en maakte indruk met zijn eerste 250-zege in pas zijn zesde race. Barbera hield op de streep Dovizioso achter zich. Lorenzo finishte als achtste en was woedend op Bautista. “Een normale actie in de laatste ronde”, vond de winnaar. Lorenzo vergat voor het gemak dat hij Mika Kallio uit de race geramd had. Bij een ongecontroleerde inhaalactie reed hij de nietsvermoedende KTM-coureur de uitlaat van zijn fiets. Lorenzo’s team diende zelfs een protest in, maar de racedirectie wees dat af.
De gebeurtenissen in Mugello zorgden er echter voor dat Lorenzo getergd aan de start kwam in Barcelona. De Spanjaard reed een fantastisch nieuw polerecord en beheerste de race vanaf de eerste bocht waar hij Thomas Lühti terugverwees. Dovizioso bood hevige tegenstand, maar zijn Honda kwam ook in Barcelona pijnlijk te kort. Op het moment dat Dovizioso moest lossen, achtte De Angelis zijn kans rijp. Ook hij kon echter niet bij de oppermachtige Lorenzo in de buurt komen. De Fortuna/Aprilia-coureur zag zijn tijdelijke teammaat Alex Debon crashen, maar won zelf zijn vijfde GP van het jaar. Mugello-winnaar Bautista verslikte zich bij de start en kwam uiteindelijk drie tellen te kort om Lüthi van de vierde plaats te verdrijven. Kallio en Hiroshi Aoyama volgden in Bautista’s spoor.
 
[Unterschriften]
[135439]
Na winst in Spanje regeert Jorge Lorenzo soeverein verder.
 
[135469]
De achterkant van Jorge Lorenzo’s Aprilia heeft al lang geen geheimen meer voor Andrea Dovizioso (34) en Alex de Angelis.
 
[135283]
Alvaro Bautista (19) kon in Spanje geen vervolg geven aan zijn eerste 250cc-winst een week eerder in Italië. Hij werd vijfde, achter Thomas Luthi.  
 
[Vorletzte Seite links anordnen]
Uitslagen
Mugello, Italië
 
125 cc – 20 ronden = 104,90 km
1. Hector Faubel (E), Aprilia – pole
2. Sergio Gadea (E), Aprilia – snelste ronde
3. Simone Corsi (I), Aprilia
4. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia
5. Tomoyoshi Koyama (J), KTM
6. Mattia Pasini (I), Aprilia
7. Sandro Cortese (D), Aprilia
8. Bradley Smith (GB), Honda
9. Pol Espargaro (E), Aprilia
10. Lorenzo Zanetti (I), Aprilia
11. Michael Ranseder (AUT), Derbi
12. Nicolas Terol (E), Derbi
13. Randy Krummenache (CH), KTM
14. Raffaele De Rosa (I), Aprilia
15. Dominique Aegerter (CH), Aprilia
16. Joey Litjens (NL), Honda
23. Hugo van den Berg (NL), Aprilia
 
250 cc – 21 ronden = 110,145 km
1. Alvaro Bautista (E), Aprilia – pole
2. Alex De Angelis (RSM), Aprilia
3. Hector Barbera (E), Aprilia – snelste ronde
4. Andrea Dovizioso (I), Honda
5. Thomas Luthi (CH), Aprilia
6. Shuhei Aoyama (J), Honda
7. Julian Simon (E), Honda
8. Jorge Lorenzo (E), Aprilia
9. Marco Simoncelli (I), Gilera
10. Anthony West (AUS), Aprilia
11. Yuki Takahashi (J), Honda
12. Aleix Espargaro (E), Aprilia
13. Fabrizio Lai (I), Aprilia
14. Alex Baldolini (I), Aprilia
15. Taro Sekiguchi (J), Aprilia
 
MotoGP – 23 ronden = 120,635 km
1. Valentino Rossi (I), Yamaha
2. Dani Pedrosa (E), Honda – snelste ronde
3. Alex Barros (BRA), Ducati
4. Casey Stoner (AUS), Ducati – pole
5. John Hopkins (USA), Suzuki
6. Toni Elias (E), Honda
7. Loris Capirossi (I), Ducati
8. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki
9. Marco Melandri (I), Honda
10. Nicky Hayden (USA), Honda
11. Alex Hofmann (D), Ducati
12. Colin Edwards (USA), Yamaha
13. Shinya Nakano (J), Honda
14. Sylvain Guintoli (F), Yamaha
15. Makoto Tamada (J), Yamaha
 
[Letzte Seite anordnen]
Uitslagen
Catalunya, Spanje
 
125 cc – 22 ronden = 103,994 km
1. Tomoyoshi Koyama (J), KTM
2. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia – pole
3. Randy Krummenacher (CH), KTM – snelste ronde
4. Sergio Gadea (E), Aprilia
5. Pol Espargaro (E), Aprilia
6. Bradley Smith (GB), Honda
7. Simone Corsi (I), Aprilia
8. Joan Olive (E), Aprilia
9. Stefan Bradl (D), Aprilia
10. Michael Ranseder (AUT), Derbi
11. Sandro Cortese (D), Aprilia
12. Esteve Rabat (E), Honda
13. Lukas Pesek (CZ), Derbi
14. Lorenzo Zanetti (I), Aprilia
15. Dominique Aegerter (CH), Aprilia
25. Hugo van den Berg (NL), Aprilia
DNF Joey Litjens (NL), Honda
 
WK-tussenstand
1. Gabor Talmacsi 115
2. Hector Faubel 102
3. Lukas Pesek 94
4. Simone Corsi 80
5. Sergio Gadea 79
 
250 cc – 23 ronden = 108,721 km
1. Jorge Lorenzo (E), Aprilia – pole
2. Alex de Angelis (RSM), Aprilia  – snelste ronde
3. Andrea Dovizioso (I), Honda
4. Thomas Luthi (CH), Aprilia
5. Alvaro Bautista (E), Aprilia
6. Mika Kallio (SF), KTM
7. Hiroshi Aoyama (J), KTM
8. Hector Barbera (E), Aprilia
9. Marco Simoncelli (I), Gilera
10. Julian Simon (E), Honda
11. Shuhei Aoyama (J), Honda
12. Roberto Locatelli (I), Gilera
13. Jules Cluzel (F), Aprilia
14. Karel Abraham (CZ), Aprilia
15. Taro Sekiguchi (J), Aprilia
 
WK-tussenstand
1. Jorge Lorenzo 153
2. Andrea Dovizioso 117
3. Alex de Angelis 115
4. Alvaro Bautista 100
5. Hector Barbera 71
 
MotoGP – 25 ronden = 118,175 km
1. Casey Stoner (AUS), Ducati
2. Valentino Rossi (I), Yamaha – pole
3. Dani Pedrosa (E), Honda
4. John Hopkins (USA), Suzuki – snelste ronde
5. Randy De Puniet (F), Kawasaki
6. Loris Capirossi (I), Ducati
7. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki
8. Alex Barros (BRA), Ducati
9. Marco Melandri (I), Honda
10. Colin Edwards (USA), Yamaha
11. Nicky Hayden (USA), Honda
12. Makoto Tamada (J), Yamaha
13. Alex Hofmann (D), Ducati
14. Sylvain Guintoli (F), Yamaha
15. Shinya Nakano (J), Honda
 
WK-tussenstand
1. Casey Stoner 140
2. Valentino Rossi 126
3. Dani Pedrosa 98
4. Marco Melandri 75
5. Chris Vermeulen 72
 
Kijk voor complete standen en uitslagen op onze vernieuwde website www.motoplus.nl
Plaats hier uw tekst

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...