+ Plus

Getest: laarzen

Welke rijstijl je ook hanteert, een standvaste relatie met de voetsteunen is een must en je motorlaarzen vormen daarbij de verbindende schakel. Wij testten zes paar sportieve laarzen met een prijs tussen de 150 en 260 euro op hun praktische eigenschappen en weersbestendigheid.
Wees eens eerlijk: stap je altijd, of het nu een lange rit of een tankbeurt naar de plaatselijke benzinepomp betreft, degelijk geschoeid op de motor? Voor een bezoek aan het theater wordt steevast een glimmend paar leren stappers uit de kast getrokken, terwijl witte sportgympen je voeten sieren bij een partij-tje squash. Makkelijk en overzichtelijk, iets dat je ook bij het motorrijden zou verwachten. Toch leert de curieuze bonte mix aan vrijetijdsslippers die je af en toe op de voetsteunen ontwaart, dat dit lang niet altijd het geval is. Een paar robuuste legerkisten kan eigenlijk al niet, laat staan de instappers, klompen, slippers of turnschoentjes die door sommige coureurs – al dan niet tijdelijk – tot motorschoeisel worden gepromoveerd.
Juist op de motor behoort een degelijk paar laarzen tot de standaard-uitrusting!

 

Wij pakten zes paar sportieve toerlaarzen bij de kop en onderwierpen ze aan een serie uitgebreide praktijktests. Het goedkoopste paar gaat voor € 149,00 over de toonbank, terwijl je voor de duurste een dikke 110 euro extra moet neertellen. Financieel gezien toch een aardig verschil, al laat de einduitslag in dit geval zien dat het duurdere schoeisel ook beter uit de verf komt. Al moet gezegd worden dat over de gehele linie alle fabrikanten goed tot zeer goed presteerden (zie tabel einduitslag pag. 65). Vooral de tests om de mate waterdichtheid te bepalen werden met bravoure afgelegd en resulteerden in het toekennen van het maximale puntenaantal voor alle geteste laarzen. En dat duidt weer op een hoogwaardige afwerking van de verschillende laarzen, want om honderd procent droge voeten te garanderen is het noodzakelijk om de waterdichte membranen met uiterste zorgvuldigheid te verwerken. Tip: om er zeker van te zijn dat je niet halverwege de vakantietrip met natte voeten komt te staan, is het aan te bevelen om direct na aankoop de waterdichtheid te testen. Vul daarvoor een bak tot enkelhoogte met water en neem daarin een kort voetbad. Meestal voldoen een paar minuten om een eventueel lek op te sporen. Mocht dat het geval zijn, dan is het zaak om zo snel mogelijk de als waterdicht aangeprezen waar om te ruilen. Belofte maakt schuld nietwaar! In de regel is een slordige afwerking de oorzaak voor het doorlekken van water, een constructiefout is eerder een zeldzaamheid.
Ook een punt om aandacht aan te besteden is de garantie. Mits goed onderhouden, zou een degelijk paar motorlaarzen minimaal een aantal jaren mee moeten gaan. Sommige fabrikanten, bijvoorbeeld membraangigant Gore-tex, gaan zelfs zover dat ze een uiterst duurzame waterdichtheid van hun product garanderen. Mits goed onderhouden natuurlijk.

 

Voor een behaaglijk gevoel is een comfortabele pasvorm van het schoeisel van groot belang. En daarin blijkt niet elk merk even sterk te presteren. Een bijzonder positieve indruk lieten echter de laarzen van Daytona achter. De Bandit XCR blijkt een uitstekende allrounder die zowel bij ontspannen toeren als een sportief tempo uitstekend tot z’n recht komt.
Helemaal nieuw in het motorlaarzenschap is het merk Puma, die in deze test met de Brutale GTX aan de start staat. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is er helemaal niets brutaals aan, net als bij de Daytona overtuigen de Puma’s met een perfecte pasvorm en een hoogwaardig draagcomfort. Daar hangt echter wel een prijskaartje van € 259,95 aan, wat nog weer een kleine twintig euro meer is dan dat testwinnaar Daytona kost. Eveneens bestempeld met het oordeel ‘Zeer Goed’ gaat het Zwitserse IXS huiswaarts.
Ook met een overwegend positief oordeel volbrengen de laarzen van Dainese, Alpinestars en XPD de tests. Ze scoorden wat minder punten, maar desondanks worden ze alle drie bestempeld met het predikaat ‘Goed’. De achterstand wordt voornamelijk veroorzaakt de hun doorsnee praktische eigenschappen tijdens het rijden. Het subtiele en nonchalante draagcomfort, waar reguliere Italiaanse schoenen toch om bekend staan, hebben we bij deze motorlaarzen helaas niet kunnen ondervinden.
Samenvattend kun we stellen dat al het geteste schoeisel – met een gemiddeld tot hoog prijskaartje – gelukkig ook op een hoog niveau acteert. Echte grote gebreken hebben we niet kunnen ontdekken. Waar de fabrikanten echter nog wel wat extra aandacht aan zouden kunnen besteden is het kleurenspectrum. Het is overwegend zwart wat de klok slaat, met een positieve uitzondering voor de nieuwkomer die ook nog wat kleuraccenten durft aan te brengen. Zo is de Brutale er naast zwart ook nog in een bruin/witte en grijs/oranje kleurstelling. Hopelijk heeft Puma hiermee het kleurentaboe doorbroken, zodat ook andere fabrikanten wat meer variatie in het leven van de motorlaars durven aan te brengen.

 

[KASTEN]

 

[KASTEN ZO TESTEN WIJ]

 

ZO TESTEN WIJ
WATERDICHT?
Natuurlijk staat bij het testen van de weersbestendigheid van de sportieve toerlaars de waterdichtheid voorop. Toch zijn er ook andere criteria waaraan de verschillende laarzen – drie paar van elk merk – moeten voldoen. De gedetailleerde puntenbeoordeling van de verschillende test met einduitslag vind je op pagina 65.

 

AFWERKING: maximaal vijf punten
Een goede set motorlaarzen completeert je motoroutfit, daarvoor is een gedegen afwerking echter wel noodzakelijk. Loslatende naden of falende sluitingen zijn dan uit den boze. De testcrew keek ook naar het algehele ontwerp van de laars.

 

VEILIGHEID: maximaal 15 punten
Ook een motorlaars moet over een aantal veiligheidsaspecten beschikken: zitten er verstevigingen op ongeval gevoelige plekken, is de zool stijf genoeg en is de pasvorm nauwsluitend zodat de laars bij een val niet direct afglijdt?

 

GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID: maximaal tien punten
Het maximale puntenaantal is weggelegd voor een ruime instap en een sluiting die honderd procent overtuigt.

 

PRAKTIJK RIJDEN: maximaal dertig punten
Een belangrijk onderdeel van de test zijn de praktische eigenschappen tijdens het rijden. Hoe is de grip op de voetsteunen? Kunnen versnellingsbak en achterrem bediend worden zonder daarbij eerst de enkel te ontwrichten? Drukt of schuurt de laars ergens?

 

PRAKTIJK LOPEN: maximaal tien punten
Ook naast de motorfiets moet een laars zich tijdens een kort uitstapje comfortabel laten dragen.

 

WATERDICHTHEID: maximaal dertig punten
De waterdichtheid werd beoordeeld tijdens twee verschillende experimenten: een dompeltest (simuleert een rit tijdens hevige regenval) en een vultest. Bij deze laatste werd een paar laarzen tot aan de rand gevuld met water, waarna deze dit acht uur lang binnenshuis moeten houden. Alleen wanneer alles honderd procent droog blijft worden er punten gegeven en wel 7,5 punt per laars per test.

 

[KASTENTIPPS ZUM STIEFELKAUF]
AANKOOPTIPS VOOR LAARZEN
1. Pas altijd meerdere modellen
2. Pas de laarzen altijd in combinatie met je volledige motoroutfit
3. Ga proefzitten op de motor
4. Let op een nauwsluitende pasvorm zodat ze niet makkelijk uit kunnen schieten bij een onvoorziene valpartij.

 

[KASTEN VERSCHIEDENE MODELLE]

 

ALPINESTARSEffex GTXImporteur: Alpinestars S.p.a., tel.  +39 0423-5286, www.alpinestars.comPrijs: € 200,00Kleuren: ZwartMaten: 36 tot 50PLUSZeer ruime, comfortabele instap; goede grip op de voetsteunen; ook op gladde ondergrond goede houvast; stevige zool; complete overlap van de rits; rits te zekeren met klittenband; duidelijk zichtbare reflector.MINVoelen nogal lomp aan; rem- en schakelpedaal moeilijk te bedienen; binnenkant van glad materiaal waardoor voet weinig houvast heeft; ruime pasvorm van de schacht.CONCLUSIEAl met al is de Effex een nogal stugge laars en daardoor niet echt geschikt voor de meer sportief ingestelde rijder. De veiligheid ligt dankzij het verstevigde scheenbeen, de harde neus en de onbuigzame zool echter op hoog niveau. Bovendien zijn de Alpinestars absoluut waterdicht en ook niet geheel onbelangrijk, het matenspectrum is nagenoeg oneindig groot.[Logo MotoPlus]-oordeel: GOED

 

 

DAINESEMIG Touring GTXImporteur: Arie Molenaar Motors, tel. 030-688 1228, www.ariemolenaarmotors.nlPrijs: € 197,00Kleuren: ZwartMaten: 36 tot 47PLUSGoede strakke pasvorm tot hoog in de schacht; comfortabele zit zonder dat de laars ergens drukt; op alle ongeval gevoelige plaatsen verstevigd; stevige onbuigzame zool; extreem goede grip op de voetsteunen. MINVoetbed in het midden te laag; bij sportieve plaatsing op de voetsteunen erg oncomfortabel; ritssluiting blijft af en toe hangen; krappe instap; dwingt de voet in een starre houding, waardoor remmen en schakelen bemoeilijkt wordt.CONCLUSIEOptisch een schitterend afgewerkte laars met een enorm goede pasvorm. De houvast op de pedalen is erg goed, evenals het draagcomfort. Wat flexibiliteit betreft kan de MIG niet overtuigen, iets wat hij wel deed bij het testen van de waterdichtheid.[Logo MotoPlus]-oordeel: GOED

 

 

DAYTONABandit XCRImporteur: Nerons BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nlPrijs: € 239,00Kleuren: ZwartMaten: 36 tot 49PLUSUitermate comfortabel en ergonomisch perfect gevormd voetbed; goede grip van voet op het voetbed; makkelijke flexibele laars; zeer gebruiksvriendelijke instap; uitgebreid veiligheidspakket met verstevigingen op neus, wreef en scheenbeen; stevige zool.MINDoor brede rits over de wreef drukt de laars bij het bewegen van de enkel (onder andere bij het remmen en schakelen); grip op de voetsteunen maar gemiddeld goed.CONCLUSIEAl met al een uitgewogen lichte en sportieve toerlaars van de Beierse laarzenspecialist Daytona. Echte grote minpunten kent de Bandit niet: comfort, zit en gebruiksvriendelijkheid zijn van een hoog niveau. En ook hier geldt weer: geen natte voeten.[Logo MotoPlus]-oordeel: ZEER GOED
[Logo MotoPlus Testwinnaar]

 

 

IXSRapidoImporteur: Nerons BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nlPrijs: € 224,95Kleuren: ZwartMaten: 35 tot 48<!–[if !supportLineBreakNewLine]–><!–[endif]–>Plaats hier uw tekst

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...