Motor Leasen
Vrijwel dagelijks merken we dat de filedruk alsmaar blijft stijgen. Daarmee wordt de motor of de motorscooter ook een steeds beter alternatief voor de auto. Het lijkt er zelfs op dat de tijd rijp is voor “leasemotor van de zaak”. Een optie die zelfs fiscaal interessant kan zijn.
Het claimen van internet-domeinnamen was ooit een soort wild-west-sport. Dat merk je bijvoorbeeld als je gaat googlen op ’motorfiets leasen’. Het enige wat je dan aantreft zijn bedrijven die onder de noemer van ‘leasen’ huurkoop-contracten aanbieden. En dat is in feite dus gewoon een financiering via een omweg.
Echte leasing werd tot dusver nog niet aangeboden en dat kwam omdat nog geen enkel bedrijf de ‘BOR-kosten’ in vaste cijfers had weten om te zetten. Die ‘BOR- kosten’ zijn de kosten van Brandstof, Onderhoud en Reparaties. Dat zijn variabele kosten, die per rijder kunnen verschillen. De een rijdt rustig, de ander juist niet. En de een rijdt een zuinige motorscooter, de andere een felle supersport.
Om het fenomeen ‘motor leasen’ een nieuw – of beter: een echt – leven in te blazen bedacht Wout Broer van MotoPort Hengelo een nieuw totaalconcept, dat onder de naam Ride Away full operational lease op de markt wordt gebracht. Daarbij heeft hij gekozen voor een nieuwe insteek, waarbij motoren niet alleen worden aangeboden op hun enorme funfactor, hun avontuurlijke uitstraling en hun lifestyle-component, maar vooral als vervoermiddel op de overvolle Nederlandse wegen. Motorfietsen hebben in dit drukke land immers een enorm potentieel om de filedruk te verminderen en passen daarmee uitstekend in de ‘mobiliteitsconcepten’ waar de geleerden zo veel over praten en vergaderen. We moeten de motor dus niet alleen maar zien als ‘fun’, maar ook als ‘nuttig’. De pure rijpret voor als er geen files zijn, zijn dan een meer dan prettige bijkomstigheid. Bovendien kan het leasen van een motor – door het gemis van een fiscale bijtelling en het doorberekenen van uitsluitend de werkelijke rijkosten ook financiëel en fiscaal heel interessant zijn.
Vanuit deze praktijkgerichte insteek is er grip gekregen op die eerder genoemde ‘BOR-kosten’, aangezien het gebruiksspectrum voor ‘zakelijk gebruik’ van motorfietsen veel anders ongrijpbare factoren laat afvallen. Daarbij wordt dan wel – net als in de autolease – uitgegaan van een voorselectie aan motorfietsen uit het enorme merken- en type aanbod.
Vanaf nu is het dus mogelijk om daadwerkelijk op basis van een full operational lease contract een motor van de zaak te rijden. Dat scheelt zeker in de randstad veel reistijd, je krijgt geen bijtelling over die werkkilometers en het privé-gebruik kost relatief weinig. En omdat het 2007 is gebeuren alle administratieve handelingen via het internet, zodat alle gegevens 24 uur per dag, zeven dagen in de week ter inzage zijn.
De voorselectie voor het full-operational-lease is inmiddels gemaakt en daarbij kun je kiezen uit diverse modellen van Suzuki, Kawasaki, Yamaha en Honda, waarbij er een aantal zijn opgewaardeerd tot zogenaamde ‘Business Edition’. Uit de Suzuki range zijn dat voorlopig de V-Strom 650 ABS en de AN400 Burgman Business Edition. Voor Kawasaki-fans is er de ER-6F Business Edition, Yamaha zorgt voor de aanvoer van TDM900 ABS Business Edition en FJR1300. Uit het Honda-programma wordt de NT700V Deauville ABS Business Edition, de ST1300 Pan European, de VFR800 ABS, de CBR600F en de CBR600RR geleverd. Die laatste is zeg maar voor de echte spoedklussen…
Voor meer informatie en de exacte leasekosten per model kun je terecht op www.ride-away.nl. Voor een globale indruk: een Suzuki V-Strom 650 ABS staat al voor je klaar vanaf € 269,- all-in en de praktische Burgman kost vanaf € 239,- per maand. Een dikke fiets kost natuurlijk iets meer: de Yamaha FJR1300 kost maandelijks vanaf € 649,-. Voor een Kawasaki ER-6F Business Edition betaal je € 269,- en een Honda Deauville kost vanaf €349,-. Dat lijken zo aan het eind van de maand heel indrukwekkende bedragen uit de huishoudpot, maar bedenk dat die huishoudpot in dit geval voor het grootste deel buiten schot blijft, aangezien de motor door de werkgever geleased kan worden (het leasen op basis van een full-operational contract is een zogenaamde business-to-business-kwestie.
Privé tellen alleen de tijdwinst, de rijpret tijdens de privékilometers en de fiscale voordelen. De fiscale bijtelling-regeling die een lease-auto juist zo duur maakt, geldt namelijk niet voor motoren en motorscooters. Voor de belasting wordt het privé-gebruik fiscaal doorbelast middels een realistisch geachte opgave van het aantal privékilometers (zonder verdere specificatie) tegen een redelijke kilometerprijs.
Stel dus dat de leaserijder meldt dat hij 3.000 kilometer privé per jaar rijdt (het gemiddelde jaarkilometrage van veel Nederlandse motorrijders), dan kost het eigen gebruik van bijvoorbeeld de Suzuki Burgman motorscooter hem 3.000 km x 17 eurocent = 510 euro per jaar, oftewel € 42,50 per maand. Nog geen anderhalve euro per dag: dat moet de files toch korter en veel werkgevers en werknemers vrolijker maken?
[[kasten]]
LEUKER KUNNEN WE HET NIET MAKEN… We vroegen Mr. D. J. B. Jongbloed van Jongbloed Fiscaal juristen (www.jongbloed-fiscaaljurist.nl) over het belastingtechnische aspect van de ‘motor van de zaak’:
“Zakelijk gebruik, waaronder woon-werkverkeer, geldt als vrije verstrekking. Als een werkgever aan een werknemer dus een motor ter beschikking stelt voor uitsluitend zakelijk gebruik (inclusief woonwerkverkeer), levert dit geen belasting-consequenties op.
Wordt de motorfiets daarnaast ook privé gebruikt, dan geldt dat als loon in natura. Dit privégebruik moet de werkgever waarderen op de waarde in het economisch verkeer (dus: op de werkelijke gemaakte kosten). Dus het aantal privékilometers maal een redelijke kilometer-kostprijs. Dit neemt niet weg dat de motor van de zaak echter een aantrekkelijke beloningsvorm kan zijn. In tegenstelling tot een auto van de zaak kent een motor van de zaak namelijk geen forfaitaire bijtelling. Dat is dus een enorm voordeel ten opzicht van die auto, waarbij 25% van de nieuwwaarde bij het inkomen opgeteld wordt.
Voor de belastingaangifte zou ik de werknemer daarom adviseren om een niet gedefinieerd, beperkt aantal privékilometers in de Aangifte Inkomstenbelasting op te voeren. Hiermee voorkomt men problemen, omdat de belastingdienst alsdan moet bewijzen dat er eventueel meer kilometers privé gereden zijn. Als men geen enkele privékilometer in de aangifte opgeeft, hoeft de fiscus enkel te bewijzen dat er wèl privé is gereden.
[[bildunterschrifte]]
Wout Broer van MotoPort Hengelo introduceert het full-operational-leasen van motorfietsen en motorscooters.
Vanaf 649 euro rij je met een geleasde Yamaha FJR1300. Zonder bijtelling!
Steeds meer mensen gebruiken de motor tegenwoordig ook voor het woon-werk-verkeer.
Bij full-operational-lease wordt ook de benzine via de leasemaatschappij betaald.
Een bekend gegeven in de Randstad: filevorming en vertraging…Plaats hier uw tekst