Compacttest Triumph Sprint ST
Triumph heeft de populaire Sprint ST voor 2007 in detail aangepast. En voorzien van een standaard kofferset, zodat de machine nog nadrukkelijker als een sportieve toermotor betiteld kan worden. Samen met onder meer een hogere ruit en hogere stuurhelften wordt de motor nu gepresenteerd als ideaal reisgezelschap.Mensen die Triumphs Sprint ST een warm hart toedragen zullen er verrukt van zijn. Zeker die mensen, die er al een poos over dachten zich er én aan te schaffen, maar die de beslissing nog steeds hebben uitgesteld. Want voor 2007 is de nog jonge Sprint ST door de fabriek op verschillende punten aangepast en bij de verkoopprijs van € 13.190,- voor de gewone uitvoering en € 13.990,- voor de ABS-versie (in België betaal je 1400 euro minder) zit nu een keurig gelakte kofferset inbegrepen, waar je voorheen nog 700 euro extra voor moest betalen.
Die kofferset maakt de Triumph een stuk veelzijdiger en laat hem zelfs als snelle toermotor geen gek figuur slaan. Maar die koffers maken, ondanks hun inhoud van slechts 28 liter, ook best breed. Dat de inhoud van de koffers ietwat tegenvalt komt mede door de dubbele achterwand. Deze dubbele achterwand kregen de eerst nogal labiele koffers medio 2006, toen ze nog als accessoire werden geleverd. Maar daardoor nam het inwendige volume dus wel iets af.
Buiten deze bagagemogelijkheden heeft Triumph bij Sprint ST voor 2007 nog andere dingen gedaan die lange, snelle reizen prettiger moeten maken. De tot dusver gemonteerde vlakke en korte kuipruit werd vervangen door een meer rechtop staand en ook stijver exemplaar. Die ruit stond al in de optie lijst, maar is nu dus standaard. De nieuwe ruit vermindert de winddruk in de buurt van de helm en ook het windgeruis aanzienlijk. Daardoor worden lange, snelle ritten veel minder belastend.
Het betere zitten op de nieuwe Sprint ST komt door de nieuwe stuurhelften. Die staan bijna drie centimeter hoger en wat meer naar achteren dan eerst. Zo worden de polsen beduidend minder belast omdat de berijder meer recht op zit. De zitpositie blijft echter, ook bij het 2007-model, tamelijk gestrekt. Langere berijders hebben daar nauwelijks last van; kortere mensen zullen hier waarschijnlijk aanmerkingen op blijven houden. Maar die mogen dan wel weer blij zijn dat de contouren van de buddy slanker zijn geworden. Daardoor reiken ook kortere benen makkelijker tot aan het asfalt.
De 127 pk sterke driecilinder veranderde niet veel. De soepele reactie op gascommando’s, de bullige motorkarakteristiek en het bij alle toerentallen aanwezige vermogen; het gaf natuurlijk ook allemaal enkel reden tot tevredenheid. Wel is de mapping van het Keihin motormanagement aangepast, waardoor deze Triumph nu ook volledig voldoet aan de geldende Euro3-norm. De opmerkingen over het matige startgedrag van de driecilinder zijn er ook mee opgelost, want nu slaat de ST onder alle omstandigheden, ook tijdens de winterse kou, na een korte druk op de knop aan.
Met die aanpassingen aan het motormanagement wilden de Britten ook wat aan de dorst van de driepitter doen en dat lijkt maar ten dele geslaagd, want ook bij een heel rustige secundaire rit kwamen we in deze korte test niet verder dan 17,5 kilometer op een litertje Euro loodvrij. Rij je echter constant op de snelweg met een keurige 130 km/uur, dan kom je nog een tikje verder: dat levert 1 op 18,5 op.
Als laatste kritiekpunt werd de warmte-afvoer van het motorblok verbeterd. De 2006-Sprint ST wilde de benen van zijn bestuurder in de zomermaanden flink opwarmen en als nood-ingreep werd de stroomlijn bij de dealer al voorzien van extra isolatiemateriaal. Het 2007-model kreeg daarom een aangepast kuipwerk, met onder meer grotere luchtopeningen aan de zijkant, voor een betere afvoer van de warme lucht vanaf de radiateur.
[[Bildunterschrifte]]
De meer recht op staande, hogere kuipruit vermindert het windlawaai.
De hogere stuurhelften zorgen ervoor dat er minder gewicht op de polsen steunt.
De grotere openingen in de kuip moeten de warmte-afvoer van het blok verbeteren.
De buddyseat werd slanker; de kofferset is voortaan standaard.
[[Techn. daten]]
TECHNISCHE GEGEVENS TRIUMPH TIGER 1050
MOTOR vloeistof gekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 46 mm, geregelde katalysator, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, X-ring ketting.
Boring x slag 79,0 x 71,4 mm
Cilinderinhoud 1050 cc
Compressie 12,0 : 1
Max. vermogen 93 kW ( 127 pk) bij 9250 tpm
Max. koppel 105 Nm bij 7500 tpm
RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, verstelbare veervoorspanning, eenzijdige aluminium swingarm met hevelsysteem, verstelbare veervoorspanning en uitgaande demping, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 255, dubbelzuiger remklauw.
Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17
Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17
MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1457 mm, balhoofdshoek 66°, naloop 90 mm, veerweg v/a 127/120 mm, zithoogte 805 mm, rijklaar gewicht volgetankt 263 kg, max. belading 193 kg, tankinhoud 20,0 liter.
Garantie twee jaar
Kleuren blauw, rood en zwart
Prijs NL € 13.190,- / B € 11.790,-
Prijs met ABS NL € 13.990,- / B € 12.590,-
INFO NEDERLAND EN BELGIË Triumph Motorcycles Benelux BV, tel. +31 (0)72-541 0311, www.triumph.co.uk/holland
[[bei grafik]]
Motorvermogen
Toerental x 1000 tpm
kW
pk
Koppel in Nm
94,3 kW (126 pk) bij 9400 tpm
103 Nm bij 8200 tpm
Plaats hier uw tekst