Tips voor trips (1)
In een grijs verleden pakte je een kaart, trok je rond je woonplaats een cirkel op ongeveer 300 km lag en zocht je daarbinnen je bestemming uit. Dan werden koffers, sporttassen en vuilniszakken met veel touw achterop je zware 350 geknoopt en kon het grote avontuur beginnen. Rustig ploffend was je vervolgens onderweg, waarbij de rit regelmatig onderbroken werd door een pauze of een reparatie. De wegbewijzering klopte vrijwel nooit en routekaarten die enorm te lijden hadden onder wind en regen werden eindeloos geplakt en opgelapt. Eenmaal aangekomen op de plek van bestemming voelde je je vaak als een buitenaards wezen en was je een echte noviteit. Je worstelde met "gek geld" en vreemde talen en stuurde een mooie ansichtkaart, die doorgaans pas weken na je thuiskomst werd bezorgd. Maar Europa is anno 2007 voor velen allang niet groot genoeg meer. In drie weken wordt er naar Griekenland, Rusland of bijvoorbeeld de Noordkaap gereden. Frankrijk, Duitsland en België doe je even tussendoor; dat ligt immers zo dichtbij. Met een snelheid van dik 150 km/uur slinger je je door een stroom van bumperklevers, sleurhut-slakken en vrachtwagens via de Duitse Autobahn naar het motorparadijs, waar de routes voor je uitgezet zijn en het GPS zorgt dat je niet kunt verdwalen. Natuurlijk zit er een gereedschapsetje bij de motor, maar waar dat zit hoef je niet eens te weten, want repareren onderweg is immers verleden tijd. Gek geld is ook bijna verdwenen en dankzij je mobieltje kun je ook altijd hulp inroepen. Maar is het echt zo gemakkelijk allemaal? In deze nieuwe serie Tips voor Trips willen we alle facetten van het op reis zijn met de motor belichten. We gaan in op de onbegrensde mogelijkheden en geven je tips en tricks voor de motorreiziger die naar verre bestemmingen wil of die juist kiest dichtbij wil blijven. Ga ik kamperen of neem ik een hotel? En hoe kan ik nu het best mijn motor beladen als ik meer mee wil nemen dan er in de koffers past. Wat neem ik mee? En wat laat ik thuis? En heb ik eigenlijk wel een kofferset nodig? Welke motorfiets is trouwens het beste voor de reis die ik wil gaan maken? En velen zijn ondertussen uitgekeken op dat ritje naar de Moezel, maar waar gaan we dan naartoe? En hoe: georganiseerd of op eigen houtje? Behalve motorkeuze en uitrusting komen ook onderwerpen als enge ziektes, corrupte ambtenaren, pech onderweg, (lekker) eten, wild kamperen, vooroordelen en hardnekkige misverstanden aan bod. In 1981 ging ik met m’n broer op onze twee motoren op vakantie. We sliepen op de motoren, of onder een zeiltje dat tussen de twee motoren was gespannen. Engeland was onze favoriete bestemming, maar na 5 dagen regen kwamen we helemaal doorweekt weer terug in Nederland. We besloten echter door te rijden totdat de zon ging schijnen en kwamen – in de regen – tot in Oostenrijk. Toen was onze vakantie op en moesten we dus rechtsomkeert maken. Vlak bij huis stopte het met regenen, brak de zon door en kwamen we in een snikhete file van strandgangers terecht. Er was in die twee weken in Nederland geen druppel regen gevallen. Werkelijk niemand geloofde ons kletsnatte verhaal… TIPS VOOR TRIPS… is een nieuwe serie waarin de ervaren motor-reizigers Rob en Dafne de Jong je in een serie artikelen advies geven voor het op reis gaan met de motor. Voor de een kan dat een wereldreis zijn, voor de ander een weekendje naar de Moezel. In deze nieuwe MotoPlus-serie besteden we vooral aandacht aan de praktische zaken van het op reis zijn met de motor. Daarom nodigen we iedereen met een goede tip en/of een mooi verhaal (max. 100 woorden) ook uit deze aan ons te mailen: ride.on@hccnet.nl