Harold en Patrick Geurds – BMW R1200ST
« Terug naar Mijn TrotsEr bestaan twee soorten mensen. Zij die de BMW R1200ST mooi vinden, en zij die het uiterlijk van de motor wat minder kunnen waarderen. De broers Harold en Patrick Geurds zitten beide in het eerste kamp. Waarom? “Omdat de ST, net als wij, lekker eigenwijs is”, aldus Patrick.
Harold: “Laatst werd ik ingehaald door een agent op de motor. Bij het passeren wees hij naar de motor en stak zijn duim omhoog. Dat is toch mooi!”
Patrick: “Ja, het is een BMW, maar tegelijkertijd is de ST ook heel erg on-BMW’ig. De rijeigenschappen zijn geweldig, maar het uiterlijk is wat polariserend. Zeker met die gestapelde koplamp. Daar valt niet iedereen voor.”
Harold: “Wij wel! Al was het wel even zoeken voor we bij de ST zijn uitgekomen. Dit is namelijk niet mijn eerste motor. Ik heb echt van alles gereden. Ben bijvoorbeeld begonnen op een Dnepr zijspan. Ook een boxer, maar dan van een heel ander kaliber. Vervolgens stond er een R850R boxer in de schuur. Daarna heb ik meerdere merken gereden. Van Harley-Davidson tot Yamaha en Suzuki. In alle gevallen wist ik meteen: dit is niet wat ik zoek. Dus terug naar de boxer. Maar welke? Om daar een antwoord op te krijgen heb ik talloze reviews gelezen en onderzoek gedaan. Zodoende kwam ik uit bij de R1200ST. Een motor met een heel eigen look die ook goed rijdt. Bij het zien, werd ik meteen verliefd op het model. De proefrit bezegelde het. Van de gestapelde koplamp, tot zijn super wegligging. In alles was het precies de motor waar ik naar op zoek was.”
Patrick: “Voor mij ligt het net iets anders. Dit is mijn eerste motor, hiervoor heb ik alleen op de lesmotor gereden. Na het behalen van mijn rijbewijs wilde ik natuurlijk snel een motor kopen. Mijn geluk was dat Harold ondertussen al goed onderzoek had gedaan naar de verschillende types. Dus ik wist: als Harold er een koopt dan is het een goeie. Maar waar vind je een goeie tweedehands ST? Het is nou eenmaal geen verkooptopper geweest, dus staan er niet heel veel tweedehands te koop. Na twee maanden zoeken had ik beet. Een heel complete machine op 160 kilometer afstand. De vorige eigenaar bleek een BMW-monteur, die de ST al flink had aangepast. Zo was de ABS verwijderd. De ABS-pomp is namelijk een bekende zwakke plek bij deze motoren en hij had het opgelost door het systeem compleet te verwijderen. Dat de ST een minder populaire motor is, was ook een voordeel. Deze ST stond namelijk al even te koop, dus kon ik een goeie deal maken. Ook kreeg ik er van alles bij. Twee windschermpjes, de originele uitlaat, de originele kofferset en een ST-tanktas. Het was wel een overstap hoor, van de lesmotor meteen op een 1200. Maar mijn maagdenrit terug was meteen goed.”
Harold: “Ik vind er ook echt niets lelijks aan. Ik heb echt heel veel reviews gelezen en die sluiten allemaal af met: ‘Tja het uiterlijk. Je moet er van houden.’ Maar tegenwoordig hebben heel veel motorfietsen zo’n haaks uiterlijk. BMW liep naar mijn mening gewoon wat voor op te tijd met hun ontwerp. De klant was er nog niet klaar voor. Geen probleem hoor, want daardoor rijden wij nu deze pracht-machines.”
Patrick: “Misschien volgt de derde ST-rijder binnenkort? We zijn namelijk met drie broers thuis. Onze oudste broer heeft ook een motorrijbewijs maar rijdt op het moment niet. Misschien dat dit verhaal hem overtuigd ook een ST te halen? Dan kunnen we als drie ST-broers op pad!”