+ Plus

Suzuki GSR600 Yoshimura & Heidenau K60 all-road-ba

Suzuki GSR600 Yoshimura & Heidenau K60 all-road-banden…Nahijgend en met suizende oren zet ik mijn helm af. Het eerste komt van de dertig waanzinnig intensieve kilometers over de kustweg tussen het Spaanse Tossa de Mar en Sant Feliu de Guixols, een plek waar de bochtdichtheid hoger is dan de bevolkingsdichtheid. Het tweede wordt veroorzaakt door de metershoge rotswanden die als een verslavende klankkast fungeren voor het dubbelloops geschut onder de nieuwe Suzuki GSR600 Yoshimura. Een paar honderd bochten verpakt in een traject van amper dertig kilometer. Ze hadden het bij Suzuki niet beter uit kunnen kiezen. Deze veeleisende spaghettisliert is de compacte GSR600 niet alleen op het ranke lijf geschreven, onbedoeld vestigen de ruige rotsen ook de aandacht op datgene wat deze GSR voornamelijk onderscheidt van de standaard versie: de bekoorlijke Yoshimura pijpen hoog onder de derrière. Toevallig is het niet dat uitgerekend deze dempers de GSR sieren, want de Japanse uitlaatfabrikant heeft een speciale band met Nederland. Zo verricht het Suzuki WK Supersport team van tuner Marc Hoegee veel ontwikkelingswerk voor de Japanners en zet Suzuki importeur BV Nimag jaarlijks een aantal Yoshimura specials op de wielen. Dit jaar praten de GSX-R750, de GSX1400 en deze GSR600 met aangename stemverheffing. Naast een wat bronstiger geluid claimt BV Nimag ook een pk of vier extra voor de GSR600 Yoshimura, waarmee het maximum vermogen van de 600cc vierpitter – gebaseerd op de voorlaatste generatie GSX-R600 – op zo’n 102 pk komt. Naast de slank gelijnde dempers is deze uitvoering van de GSR ook voorzien van een klein schermpje boven de koplamp en een carbon pakket bestaande uit spiegels, achterspatbord, tankpad, cockpit- en contactslotcover en achterlichtcover. Strak smoelende extraatjes waarmee de prijs van de Yoshimura op € 8990,- komt, € 1000,- meer dan een standaard GSR kost. Wil je er ook nog ABS op, dan ben je € 9590,- kwijt. Naast het ABS zou je de beide Yoshimura dempers ook rustig als een stukje actieve veiligheid kunnen beschouwen, want ze kondigen erg luid en duidelijk aan dat je in aantocht bent. Bijna niet te geloven dat ze dit zo door de keuring hebben gekregen, want er zit netjes een E-keur op deze dubbelloops. Na een druk op de startknop blaast de GSR al lekker hitsig vanuit de onderbuik en dat gaat bij het stijgen van de toeren over in een beklemmend en ijzingwekkend gegil in de bovenste helft van de toerentellerschaal. En daar bivakkeer je toch al veelvuldig aangezien de GSR zijn supersportgenen absoluut niet verloochent. Boven de 7500 toeren ademt de Suzuki met volle teugen en zingt het koor uit volle borst. Daaronder presteert de 600 zeker niet slecht, maar indrukwekkend is het allerminst. Ook mist de gasrespons in de onderste toerregionen een beetje de wedstrijdscherpte die het bovenin juist wel heeft. Op de wild meanderende Spaanse kustweg, waar het langste rechte stuk amper honderd meter telt, krijgt ook de zesbak het aardig voor de kiezen, maar die blijft onder alle omstandigheden stoïcijns zijn werk doen. Een tikje lawaaiig en hakerig in de laagste versnellingen, maar altijd en overal dodelijk precies. Ook voor de remmen is het volle bak, maar die excelleren met een glashelder drukpunt en een berg remkracht. Opmerkelijk zijn het gemak en de rust waarmee je de GSR vervolgens op één oor legt, waarbij vooral de voorpartij rotsvast aanvoelt. Dat zorgt voor een enorme dosis vertrouwen, iets wat de Suzuki niet snel zal beschamen. Hij laat zich steeds superlicht, neutraal en vooral stabiel van de ene naar de andere slinger leiden, waarbij ook de naar voren gerichte actieve zithouding in positieve zin opvalt. Hierdoor zit je gevoelsmatig bovenop de actie en kun je de GSR steeds lekker diep onder je weg drukken en razendsnel op het andere oor leggen. Dat doet de GSR in standaardtrim natuurlijk ook en dat werpt de vraag op of de Yoshimura zijn meerprijs van € 1000,- waard is. Dat de geluidsstudio van Yoshimura voor vier extra pk’s zorgt, nemen we maar even voor waar aan, direct voelen doe je het echter niet. Dat geldt uiteraard niet voor de beklemmende keel die de Yoshimura opzet, waardoor de GSR-beleving stukken sensationeler wordt. Koop je dit soort dempers los, dan ben je al een flink eind onderweg naar die € 1000,- en in het geval van de Yoshimura krijg je daar nog een goed gevuld carbon pakket bij. Maar daar moet je natuurlijk wel een liefhebber van zijn. TECHNISCHE GEGEVENS SUZUKI GSR600 YOSHIMURA MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende kettingaangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, injectie Ø 38 mm, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 375 watt dynamo, 12 V/8 Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 67,0 x 42,5 mm Cilinderinhoud 599 cc Compressie 12,5 : 1 Max. vermogen 72 kW (98 pk) bij 12.000 tpm Max. koppel 65 Nm bij 9600 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoop voorvork Ø 43 mm, veervoorspanning instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokdemper, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, enkelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3,50×17; 5,50×17 Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1440 mm, balhoofdhoek 64,8°, naloop 104 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zithoogte 785 mm, drooggewicht 183 kg (188 kg ABS), tankinhoud/reserve 16,5/4 liter. Garantie 2 jaar Kleuren matzwart, zilver en blauw Prijs € 8990,- / € 9590,- ABS INFO BV Nimag, tel. 0347-34 97 49, www.suzuki.nl [Unterschriften] [Aktion Bild gross, kein Unterschrift] [4026 bei Technische Daten] [4040] Hier is het hoofdzakelijk om te doen: het fraaie Yoshimura orkest onder het kontje. [4084] Het kleine windschermpje en wat carbon links en rechts zorgen voor een sportieve uitstraling. [Dieses Nachricht auf ein Spalt ganz rechts an die rechter Seite anordnen] [Bilde raus MRD 8, Seite 45] HEIDENAU BANDEN ZO KAN HET DUS OOK! Heidenau geniet in Nederland vooral bekendheid als fabrikant van brommer- en scooterbanden. Maar de fabriek uit het gelijknamige Duitse plaatsje produceert in toenemende mate banden voor motoren zwaarder dan 125 cc. Omdat Heidenau uitsluitend diagonaalbanden produceert, gaat de snelheidsindex niet verder dan categorie ‘H’, wat correspondeert met een maximum van 210 km/uur. Dat beperkt het aanbod dus tot straatbanden en rubber voor oldtimers, crossers, supermotards en trialmachines. Met de K60 hebben de Duitsers echter ook een interessante band voor all-roads in huis. De voorband is er in maten van 18 tot en met 21 inch en de achterband in 17 en 18 inch. De K60 is geschikt voor licht terreinwerk en heeft dan ook meer ruimte tussen de noppen dan gebruikelijk. Maar hij is niet zo grof als bijvoorbeeld een Continental TKC80. Bijkomend voordeel is meer comfort en stabiliteit op asfalt. De K60 moet het vooral hebben van zijn levensduur en gunstige prijs en is er – afhankelijk van de maat – al voor € 51,76. De band is vrijgegeven voor motoren als de Honda Transalp 600 en 650, diverse KTM’s, oude BMW tweekleppers en de Triumph Tiger T400 – T709. Wat meer straat georiënteerd is de K76. Deze is er in de combinaties 110/80HB19; 150/70HB17 en 90/90H21; 130/80H17 en kost respectievelijk € 237,- en € 219,-. Info: www.hocoparts.com of 0342-412 290. [Unterschrift] De Heidenau K60 (rechts) en K76 zijn aantrekkelijke alternatieve bandenkeuzes voor all-roads.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...