Hittler: ‘De 95dB(A)-geluidsregel berust op bedrog en willekeur’
Thomas Hittler, locoburgemeester van de stad Landeck en fervent motorrijder, is het absoluut niet eens met de geluidsbeperkende regels die onlangs in Tirol zijn ingesteld. De Oostenrijker is daarom in actie gekomen tegen de maatregel. “Het is willekeurig, gebaseerd op halve waarheden en een inperking van de persoonlijke vrijheid en miskenning van het gelijkheidsbeginsel”, aldus Hittler.
Het was een hard gelag voor motorrijders eind mei 2020. Oostenrijk bepaalde toen namelijk dat vanaf 10 juni tot en met 31 oktober te luide motoren ( > 95 dB(A)) niet meer welkom waren op enkele drukbezochte wegen in Tirol. Doel daarvan was een eind te maken aan de geconstateerde geluidsoverlast. Wie zich toch op deze wegen waagde met een machine die volgens de regels teveel geluid produceert, kon rekenen op een boete van 240 euro. Aangezien het stationair-geluid van een motor nooit aan regels onderhevig is geweest, is het niet vreemd dat er felle kritiek kwam op het ‘geluidsverbod’.
Bij de evaluatie van de proef, werd echter vooral de positieve kant belicht. De Tiroolse vice-gouveneur Ingrid Felipe liet namelijk weten tevreden te zijn met de resultaten. Niet alleen de bevolking was volgens haar positief, maar het aantal motorrijders op de wegen waar het verbod gold, daalde met meer dan een derde. “Dus we willen de regels de komende jaren blijven hanteren”, aldus Felipe.
Klopt niks van
“Daar klopt niks van”, laat Hittler in een reactie weten. “Het aantal motorfietsen is inderdaad met 36,2 procent afgenomen, maar dat geldt ook voor de rest van het verkeer. Bij de ingestelde meetpunten is in dezelfde periode over het algemeen 35,6 procent minder verkeer geteld. Met andere woorden, de gehele verkeersdruk is dramatisch gedaald in vergelijking met de vorige meting uit 2017. Je hoeft niet bijzonder slim te zijn om dat aan de coronacrisis toe te schrijven. Aangezien het auto-, vracht- en motorverkeer met ongeveer dezelfde hoeveelheid is afgenomen, kun je dus constateren dat de 95-dBA-regel niet het gewenste effect heeft gehad”, verduidelijkt Hittler.
De locoburgemeester van Landeck bekritiseert het handelen van Felipe, die volgens hem voor het instellen van de maatregel geen geluidsmetingen heeft verricht op de wegen. Zodoende kan nooit vastgesteld worden of de geluidsoverlast inderdaad verminderd is. “Het gaat hier alleen maar om willekeur, bedrog en halve waarheden. Maar bovenal een beperking van de persoonlijke vrijheid en onwetendheid van het gelijkheidsbeginsel. Als dit het groene beleid voor vervoer moet zijn, dan hebben we nog een hele weg te gaan.”
Toerisme
Hittler benadrukt ook dat het weren van motorrijders grote gevolgen kan hebben voor de streek. Hittler: “De motoren die nu geweerd worden, zijn legaal in Oostenrijk en de rest van Europa. Door het stationaire geluid te kiezen al maatstaf, kiest Tirol voor een niet geschikte meetmethode. In plaats daarvan kunnen ze beter handhaven op luide motoren die voorzien zijn van ondeugdelijke uitlaten. Die zijn er net zo eenvoudig uit te halen, als motoren die stationair teveel geluid maken. We leven in een toeristisch land. Als we dit soort regels instellen, dan bestaat de kans dat de zo gewaardeerde gasten ons land links laten liggen. Gaat mevrouw Felipe ons schadeloos stellen voor deze gemiste inkomsten?”