Uitlaatdempers in 2007
Wat er van achter uitkomt is ook in 2007 doorslaggevend, want dat is immers van grote invloed op wat er aan de achterkant gemonteerd moet worden. Steeds monstrueuzer uitziende uitlaatdempers namelijk. De esthetische gevolgen van Euro3. Esthetiek, zo heet de leer van schoonheid en waarom iets als mooi wordt ervaren. Euro3, zo heten de strenge emissie-eisen voor 2007. Indirect zijn esthetiek en Euro3 met elkaar verbonden. Een uitlaatdemper moet tegenwoordig niet alleen vanwege de uitlaatgassen dwingend groot en vormeloos zijn. Om schoon en tegelijkertijd stil te zijn, zien veel dempers er ronduit monsterlijk en lelijk uit. De geluidsvoorschriften mogen dan wel niet heel erg aangescherpt zijn, maar het respecteren ervan wordt voor veel fabrikanten steeds moeilijker als een motor niet mag smoren of het milieu vervuilen. Meer vermogen betekent domweg meer geluid, zeker als de uitstoot van schadelijke gassen steeds verder moet worden beperkt. Maar meer geluid is ook niet gewenst, dus worden de constructies om het lawaai in de uitlaat de kop in te drukken steeds gecompliceerder. En dus wordt een groot aantal uitlaatdempers alsmaar groter en groter, waardoor ze de verhoudingen van de motor verstoren. Vreemd genoeg ook in die gevallen waar de vormgeving van de einddemper de esthetiek van de motor als geheel juist moet bevorderen. En dat doen ze, zo erg zelfs dat zich onherroepelijk de vraag opdringt: Kan zoiets nog mooi worden gevonden en zo ja, door wie dan wel? [Kleine kasten auspuffanlagen] Voor de totale balans moest de massieve voorpartij van Suzuki’s B-King absoluut een behoorlijk sprekende derrière krijgen, maar de gotische spitsbogen onder de kont van deze nieuwe Soes zijn misschien iets teveel van het goede. Alsof King Kong met fors geweld een paar pijpen bij Godzilla naar binnen heeft proberen te drukken, maar er halverwege mee gestopt is. Het was de bedoeling dat de BMW G650 Xcountry een wat gereserveerde styling zou krijgen en dat is aardig gelukt. De nieuwe éénpitter presenteert zich onberispelijk en tamelijk onopvallend. En dat is er precies de oorzaak van dat de volumineuze pot naast het zadel als een uitpuilende braadworst in het oog springt. Het enige wat je de ellenlange demper van de Kawasaki GTR1400 moet nageven, is dat ‘ie gelukkig niet is voorzien van dezelfde griezelig dynamische belijning van de stroomlijn en de koffers. Dat de demper er genoeg ruimte voor heeft, is boven iedere twijfel verheven. Het uitlaatsysteem van de nieuwe Kawasaki Z1000 doet zich anders voor, dan het in werkelijkheid is. Het uiterlijk van een vier-in-vier, maar achter de opzichtige afdekkapjes blijkt het niets meer of minder dan een elementaire vier-in-twee. De aftermarket-industrie wrijft zich nu al verlekkerend de handen warm. De KTM 690 Supermoto heeft het een beetje hoog in de bol, want de cilinderinhoud van de nieuwe Oostenrijkse éénpitter bedraagt slechts 654 cc. Ook de op een periscoop of een zich oprichtende cobra lijkende uitlaatdempers bekijken de wereld graag van een hoger standpunt. Ze zien er dusdanig dreigend uit dat je onmiddellijk verstart. Kijkend naar de uitlaatdemper van Yamaha’s XV1900 Midnight Star wordt in één oogopslag duidelijk waarom deze dikke cruiser rond middernacht de ster is. Dan is het namelijk donker en zie je de op een rioleringsbuis van een gemiddelde Japanse stad lijkende demper gelukkig niet. Eind goed, al goed, luidt een bekend gezegde. Niet begin goed, alles goed. En waarom niet, bewijst de uitlaatdemper van de Moto Guzzi Griso V8. Het begint weliswaar mooi, maar eindigt in een tragedie. Niet in één, maar zelfs in twee bedrijven.