Honda XBR500, maar dan anders!
In 1985 komt Honda met de XBR500 als antwoord op het succes van de Yamaha SR500. De 44 pk sterke eencilinder, met radiaal geplaatste kleppen en dry-sump smering, was zeker vanaf 1987 met zijn spaakwielen absoluut een leuke en sympathieke machine om te zien, maar niet echt gruwelijk spannend. Dat er wel degelijk een ‘monster’ onderhuids schuilt, bewijst Renard Speedshop met deze Honda Anaconda.
De Estse onderneming richt zich normaliter op de verkoop van retro lifestyle producten en hoogwaardige ombouwcomponenten. Ze draaien hun hand echter niet om voor een eigen zelfbouwproject, met de laatste keer dus een XBR500 uit 1988 als stralend middelpunt. Deze kreeg onder meer het voorwiel van een GL1000 Gold Wing toebedeeld, met remmen van Behringer. Het achterwiel is origineel, maar draait wel in een nieuwe swingarm van stalen buis, dat daardoor wat beter aansluit bij het originele frame.
De achterschokdempers komen van een oude SWM en aan de rechterzijde zit het nieuwe, enkele luchtfilter met daarachter een vlakschuifcarburateur van Mikuni, die zijn brandstof haalt uit een tank van een oude Cagiva, Uitademen doet de eencilinder via een nieuwe Supertrapp einddemper, met daaronder de tot olietank omgebouwde brandblusser. En ook Jawa droeg haar steentje bij aan het design, en wel in de vorm van het achterspatbord met de markante beugel.
Allemaal leuk en aardig, waar de Anaconda natuurlijk vooral de show mee steelt is het lakwerk uit de jaren 70. Een ietwat psychedelisch aandoende kakafonie aan schreeuwende kleuren (gifgroen!) met schier eindeloze pinstripes op onder andere tank en achterspatbord, geven de Anaconda in ieder geval een heel eigen gezicht. Zeker in combinatie met fraai contrasterende elementen als wielnaven, cilinderkop, in eigen huis gefabriceerde armaturen en het zadel. Monsterlijk mooi resultaat? Eh, kwestie van smaak zullen we maar zeggen. Anders is het in ieder geval wel!